Wist je dat #15
- marco
- Sheriff of the Posbank
-
- Site Admin
Re: Wist je dat #15
Jeti schreef:Dit gaat de verkeerde kant op; die mensen komen nooit meer aan de bak. En afgestudeerden komen ook niet aan de bak.
Waarom komen die mensen nooit meer aan de bak?
Als je er 1x door een reorganisatie uit vliegt is dat een garantie voor de rest van je leven zonder werk of wat?
En dat afgestudeerden niet aan de bak komen is ten eerste dat er een overvloed is aan hoogopgeleiden en ten tweede dat die allemaal hetzelfde studeren.
Als er nou eens wat meer mensen iets technisch zouden studeren, dan komen ze gewoon aan de bak en goed ook.

En wat betreft Merkel... ik woon nu 2,5 jaar in Duitsland en in Nederland zijn de verzekeringen en banken nog steeds beter/goedkoper dan hier.
Zelfs belastingtechnisch is Nederland op veel punten gunstiger en ook beter georganiseerd (met DigID bijvoorbeeld).
Misschien moeten de mensen die continu zeveren over Nederland ook eens een paar jaar emigreren. Het gras is immers altijd groener aan de overkant...
- NIX
- 10000km gereden
Sorry Niels, ik ben het niet met je eens. In Duitsland zijn andere zaken juist weer veel goedkoper. Dat ergens anders zaken ook niet goed zijn, betekent niet dat je hier dus achterover moet leunen en de corruptie en kortzichtigheid voor lief moet nemen. Natuurlijk is hier zat ook goed geregeld, maar op een aantal vlakken boeren we flink achteruit en toont de (rijks)overheid, met name de regering zich uitermate onbetrouwbaar, net als wereldwijd de banken en grote corporaties.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Site Admin
Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.
Misschien vanuit een Nederlands standpunt, dat je over de grens gaat en bij een Duitse supermarkt je boodschappen doet of zo, maar als je hier woont en werkt houd je echt niet meer over dan als je onder gelijke omstandigheden in Nederland woont en werkt. Praktisch heeft natuurlijk wel ieder land zijn voor- en nadelen, net zoals iedere auto, ieder huis, iedere vrouw of man dat ook heeft, maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer.
Ik vind het wel echt irriterend dat Nederland 1 van de rijkste landen ter wereld is en de bevolking het nog steeds voor elkaar krijgt om over alles te zeuren (typisch Nederlands ook...).
Natuurlijk zijn er bestuurders die alleen maar in geld geïnteresseerd zijn of die corrupt zijn en natuurlijk is dat onacceptabel en moet daar wat aan gedaan worden. In Nederland is dat alleen nog lang niet zo erg als in andere (bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europese) landen.
Ok, er zijn dingen waar Nederland in achteruit gaat en dat is niet goed, maar ik geloof dat we dat best wel eens mogen relativeren in plaats van alleen maar te zeggen dat het slecht gaat en slechter wordt.
Misschien vanuit een Nederlands standpunt, dat je over de grens gaat en bij een Duitse supermarkt je boodschappen doet of zo, maar als je hier woont en werkt houd je echt niet meer over dan als je onder gelijke omstandigheden in Nederland woont en werkt. Praktisch heeft natuurlijk wel ieder land zijn voor- en nadelen, net zoals iedere auto, ieder huis, iedere vrouw of man dat ook heeft, maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer.
Ik vind het wel echt irriterend dat Nederland 1 van de rijkste landen ter wereld is en de bevolking het nog steeds voor elkaar krijgt om over alles te zeuren (typisch Nederlands ook...).
Natuurlijk zijn er bestuurders die alleen maar in geld geïnteresseerd zijn of die corrupt zijn en natuurlijk is dat onacceptabel en moet daar wat aan gedaan worden. In Nederland is dat alleen nog lang niet zo erg als in andere (bijvoorbeeld Oost- of Zuid-Europese) landen.
Ok, er zijn dingen waar Nederland in achteruit gaat en dat is niet goed, maar ik geloof dat we dat best wel eens mogen relativeren in plaats van alleen maar te zeggen dat het slecht gaat en slechter wordt.
- Jeti
- 17500km gereden
Niels schreef:Jeti schreef:Dit gaat de verkeerde kant op; die mensen komen nooit meer aan de bak. En afgestudeerden komen ook niet aan de bak.
Waarom komen die mensen nooit meer aan de bak?
Als je er 1x door een reorganisatie uit vliegt is dat een garantie voor de rest van je leven zonder werk of wat?
En dat afgestudeerden niet aan de bak komen is ten eerste dat er een overvloed is aan hoogopgeleiden en ten tweede dat die allemaal hetzelfde studeren.
Als er nou eens wat meer mensen iets technisch zouden studeren, dan komen ze gewoon aan de bak en goed ook.![]()
Okay, "nooit meer" was misschien wat te stellig. Maar mensen die eruit gereorganiseerd worden van boven de uh.. 50 (?) komen wel moeilijk aan de bak. Ze hebben veel kennis, maar zijn ook duur (alsin: duurder dan starters, die gaan overal mee akkoord qua salaris en wurgcontracten). Maar meestal willen bedrijven hetzelfde met minder mensen. En met een efficiënte organisatie KAN het ook VAAK (lang niet altijd) met minder mensen. Hoe dan ook: mensen hebben minder te besteden, wat de groei van de economie belemmert (of houden de hand op de knip om reserves op te bouwen).
Maar toch zie ik dat het aantal vacatures toenemen. Je krijgt altijd wel eerst een half jaar, en dan twee jaarcontracten voordat je ergens in "vaste" dienst mag. Wat dus ook weer betekent dat starters ook moeilijker bijvoorbeeld een hypotheek kunnen krijgen om een huis te kopen, waardoor ze of duur moeten huren, of studentenkamers vasthouden en niet vrijgeven, of langer bij hun ouders blijven wonen. Etc etc.
Verder dus dat mensen langer moeten doorwerken na hun 65e en straks 67e, wat ook weer beperkt dat "ouwe rotten" plaats maken op de arbeidsmarkt. En als ze dan AOW krijgen, gelijk aan bijstand, levert dat ook weer problemen op met de tegenwoordige kosten voor verpleeghuizen (vrijwillige bijdrage AWBZ etc) of hoge huren van aanleunappartementen etc. En dat moet allemaal nog komen met de babyboomers over 5-20 jaar. Let maar op.
Misschien komen er dan wel weer wat meer FS1tjes vrij

En nee, het is hier niet slecht. Maar het kan zoveel beter door bepaalde veranderingen al niet door te drukken, die op het eerste zicht een "besparing" lijken waarvan iedereen al weet dat dat het niet gaat zijn, omdat het ene gat met het andere gevuld wordt en het probleem dus blijft bestaan of groter wordt..
- Tombo
- 17500km gereden
na jou ervaringen... MwahNiels schreef:Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.

Ik weet ook niet of er andere landen zijn waar ik echt zou willen wonen (het klimaat even buiten beschouwing gelaten

- NIX
- 10000km gereden
Niels schreef:Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.
Autorijden? Onroerend goed?
- Jeti
- 17500km gereden
NIX schreef:Niels schreef:Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.
Supermarkt. Alcohol.
Zijn toch allemaal belangrijke dingen

Het schijnt zo dat in alle West-Europese landen de uitgaven over het algemeen ongeveer hetzelfde uitkomen. Ene land meer van het ene, andere land meer van het andere.
En wij boffen hier echt wel met de wegenbelasting voor motoren en de (oldtimer) verzekeringen, als je het met België vergelijkt.. Maar inderdaad, staat weer iets anders tegenover waarover we meer betalen. So be it.
-
- Site Admin
Tombo schreef:na jou ervaringen... MwahNiels schreef:Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.
Ik weet ook niet of er andere landen zijn waar ik echt zou willen wonen (het klimaat even buiten beschouwing gelaten), dat zou hooguit Duitsland zijn..
Ja inderdaad, Nederland blijft ook thuis voor velen

Ik kom ook niet voor niets terug...
-
- Site Admin
NIX schreef:Niels schreef:Naja, zo heel veel is hier ook weer niet goedkoper.
Autorijden is goedkoper ja, maar daar wordt ook aan gewerkt (met tol bijvoorbeeld).
En hier zeggen ze ook "das autofahren gehört die deutschen" dus er heerst ook veel meer cultuur omheen, waardoor het ook bereikbaar wordt gemaakt voor iedereen.
Onroerend goed is hier tegen de Zwitserse grens in ieder geval niet goedkoper (heb hier ook naar koopwoningen gekeken).
Ik koop in het centrum van Den Haag een groter huis dan hier in een buitenwijk.
Nordrhein-Westfalen, tegen Nederland is dan misschien wel goedkoper, maar dat is het Groningen of Limburg van Duitsland, daar wil gewoon niemand wonen.
- marco
- Sheriff of the Posbank
-
- 2500km gereden
Nou ik had Nederland graag omgeruild voor Zweden al was het alleen maar voor de vrouwtjes daar 

Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
- Tombo
- 17500km gereden
Jij liever dan ik. Hoge belastingdruk, en als je het Willemskwartier of Neerbosch al erg vind qua bevolkingssamenstelling, moet je volgens mij niet in de grote Zweedse steden zijn 

- NIX
- 10000km gereden
Klopt en hun sociale stelsel is nog bezopener dan het onze. Aan de andere kant: huizen kosten er een derde vergeleken bij ons en auto's missen de BPM.
- Jeti
- 17500km gereden
En je krijgt daar 18 maanden zwangerschapsverlof, en bij je 2e kind in die periode komt dat er gewoon na..
(heb een neef met een Zweedse vrouw die daar wonen, was toen bij hen aan de orde)
(heb een neef met een Zweedse vrouw die daar wonen, was toen bij hen aan de orde)