Probleem met elektra

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
woni
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Probleem met elektra

Bericht door woni »

Zoals een enkeling van jullie misschien wel weet heb ik een aantal geweken geleden een FS1 gekocht (de zwarte van Henk Jan).
Mechanisch is ie dik in orde. Ik heb alleen, zoals jullie vast wel kunnen raden, sinds kort een elektrisch probleem.

Begin deze week viel mij op dat het neutraallampje steeds zwakker ging branden. Uiteindelijk kon ik nauwelijks zien dat het lampje brandde. Dit vond ik wel vervelend, maar ik zag er geen noodzaak om gelijk naar het probleem te kijken. Meer iets voor het weekend.
Een paar kilometers later viel bij mij het achterlicht ook uit, dat was wel een reden voor mij om er gelijk mee aan de slag te gaan.

Gelijk bij thuiskomst het lampje doorgemeten. Volgens de multimeter zou het lampje het nog moeten doen.
Daarna eens een testlampje op de contactpunten gezet van het achterlicht. Het lampje brandde wel, maar heel zwak.
Gelijk de accu er maar uitgehaald en door gemeten. Op de accu stond onbelast 4.5V. Ik zag bij het eruithalen dat het kabeltje van de accu naar de zekering(?) wel erg los zat. Deze heb ik even goed vastgezet.
Daarna de accu teruggeplaatst en nog eens doorgemeten. Met een beetje gas sloeg de multimeter over de accu uit naar 10 - 12 V.

Ik had toevallig nog een 12V achterlicht liggen, deze heb ik eens gemonteerd. Het licht brand bij contact niet, maar bij stationair lopen en gas brandt het wel.
Het neutraal licht brand bij stationair lopen, zonder andere lichten aan, goed. Als ik de verlichting aanzet moet ik gas blijven geven om het lampje brandend te houden.
De claxon werkt op contact niet, ook bij stationair lopen hoor ik niks. Als ik gas geef is de claxon wel goed te horen.

Het lijkt dus of alleen het vliegwiel de elektra aandrijft en dat de accu niet bijlaadt.

Ik wil vanmiddag nog even gedemineraliseerd water kopen, want die 4.5V lijkt me sowieso niet goed.
Het zit me ook niet lekker dat er 10-12V over de accu staat bij gas, want mijn grote licht is ook al doorgebrand.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat er 6V over de accu staat en dat deze weer gaat bijladen?

Alvast bedankt!
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Re: Probleem met elektra

Bericht door NIX »

De accu is een droge accu, daar hoef je geen water bij te doen. Achterlicht, neutraal en toeter doen het bij een 2RU over de accu. Als ze bij lopende motor wel branden is in elk geval een goed teken. Je bedrading is dan in orde.

Check voor de zekerheid of de rode draad die op de accu zit stroom geeft als de motor draait. (Volgens mij heb je dat gedaan.) Dat betekent dat er in elk geval laadstroom naar de accu gaat.

Check de witte draad (van de gelijkrichter) op stroom als de motor uit staat.
- Zo nee, dan is de gelijkrichter goed en hoef je alleen en flink stuk te rijden om de accu te laden of de accu een uurtje op een 6V lader te zetten.
- Zo ja: de gelijkrichter laat spanning in 2 richtingen door en moet vervangen. Ik had er ooit een nieuwe in gezet, maar ze overlijden wel eens. Gewoon een imi bij de bromboer is goed zat, zou 7-8,- moeten kosten.

Gebruik gewoon 6V lampjes. 12V in je achterlicht trekt je accu leeg en als ie niet wordt bijgeladen is hij een dag later dood.
woni
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Bericht door woni »

Is de gelijkrichter dat kleine zwarte kastje achter de accu?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Met een rood en wit draadje, ja.
woni
Aan het inrijden
Aan het inrijden

Bericht door woni »

Ik zag dat de gelijkrichter erg moeilijk te bereiken was met de multimeter. Ik heb dus maar gewoon een heel stuk gereden en de accu weer doorgemeten. Er stond 6,78 V op, dus het probleem is volgens mij opgelost.
Bedankt voor de hulp op afstand!
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

HJ :clap:
Plaats reactie