Benzine: euro 95 vs euro 98

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Benzine: euro 95 vs euro 98

Bericht door Jeti »

Ik weet dat er hier mensen zijn die euro 98 tanken. Ik heb me nooit verdiept in de technische/chemische samenstelling van benzine. Iets met het percentage ethanol. Of nog om andere reden(en)?

Iemand op mijn mob.. uh.. een ander forum heeft een aantal tankstations gemaild om te vragen hoe het zat met de samenstelling. Nu blijken sommige tankstations toch niet 0% ethanol te garanderen in hun euro 98. Wellicht hebben de 98-rijders hier ook iets aan.

Let op:
- Dit overzicht geldt enkel voor NL tenzij anders vermeld (de regelgeving omtrent ethanol in de brandstof varieert per land)
- Dit overzicht is opgesteld in mei 2014. Ethanol percentages in brandstoffen veranderen gedurende de tijd (regelgeving). Het is moeilijk te zeggen hoe lang dit overzicht correct is.

BP
Euro 95: 5% ethanol
Ultimate 98 : 0% ethanol

Gulf
Gulf Superplus 98: Max 5% ethanol (minimum onbekend. Geen garantie voor 0%)
Gulf Euro 95: Max 5% ethanol (minimum onbekend. Geen garantie voor 0%)

Shell
Shell FuelSave: 5% ethanol
Vpower: 0% ethanol (in NL en België, NIET in Frankrijk).

Texaco
Eurosuper: 4,7% / 4,8% ethanol
Superplus : 4,7% / 4,8% ethanol

Tango
5% ethanol in alle benzine brandstoffen

TinQ
Max 5% ethanol in alle brandstoffen. Geen garantie dat het ooit 0% is.
TinQ blijkt onderdeel te zijn van Gulf. De Gulf helpdesk stuurde deze informatie.

Aspen
Aspen 2 FRT: 0% ethanol
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Re: Benzine: euro 95 vs euro 98

Bericht door Tombo »

En het mooie is, nagenoeg alle benzine in Nederland (met dezelfde klopvastheid) komt uit hetzelfde depot :P

De enige reden om euro 98 te tanken is als je een wat klopvastere benzine wilt hebben, omdat anders de boel gaat pingelen/detoneren.
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden

Re: Benzine: euro 95 vs euro 98

Bericht door Dr. Bob »

Ik mis ARAL, schijnt de beste benzine te zijn. Er is zelfs 102 octaan in Dld van Aral!
Plaats reactie