Ik zit met een electra probleem op de giulietta. ik heb een schakelaar met drie standen, geen licht, enkel achterlicht, en voor en achterlicht. Bij de laatste stand blijft de brommer soms draaien, maar meestal valt hij stil. In de koplamp vind ik geen losse draaden, maar het probleem zit daar wel ergens, want als hij draait, en ik beweeg de koplamp valt hij stil. Iemand een idee wat dit allemaal kan veroorzaken?
Yamaha rd50m schreef:Ik zit met een electra probleem op de giulietta. ik heb een schakelaar met drie standen, geen licht, enkel achterlicht, en voor en achterlicht. Bij de laatste stand blijft de brommer soms draaien, maar meestal valt hij stil. In de koplamp vind ik geen losse draaden, maar het probleem zit daar wel ergens, want als hij draait, en ik beweeg de koplamp valt hij stil. Iemand een idee wat dit allemaal kan veroorzaken?
Zo te horen maak je dan ergens sluiting of heb je een draadbreuk.
Heb je alle draden al gecontroleerd op kale plekken of beschadigingen ?
Misschien ook eens laten draaien en in de koplamp een voor een de draden een beetje bewegen... als ie dan uitvalt weet je in ieder geval welke draad dat veroorzaakt en kun je verder zoeken.
Yamaha rd50m schreef:Ik zit met een electra probleem op de giulietta. ik heb een schakelaar met drie standen, geen licht, enkel achterlicht, en voor en achterlicht. Bij de laatste stand blijft de brommer soms draaien, maar meestal valt hij stil. In de koplamp vind ik geen losse draaden, maar het probleem zit daar wel ergens, want als hij draait, en ik beweeg de koplamp valt hij stil. Iemand een idee wat dit allemaal kan veroorzaken?
Zo te horen maak je dan ergens sluiting of heb je een draadbreuk.
Heb je alle draden al gecontroleerd op kale plekken of beschadigingen ?
Misschien ook eens laten draaien en in de koplamp een voor een de draden een beetje bewegen... als ie dan uitvalt weet je in ieder geval welke draad dat veroorzaakt en kun je verder zoeken.
ik heb zojuist eens even het voorlicht en het achterlicht de tweede stand gezet, maar dan lukt het precies nog niet, ik heb het gevoel dat hij niet genoeg stroom levert om de vonk en de verlichting te voorzien
Yamaha rd50m schreef:Ik zit met een electra probleem op de giulietta. ik heb een schakelaar met drie standen, geen licht, enkel achterlicht, en voor en achterlicht. Bij de laatste stand blijft de brommer soms draaien, maar meestal valt hij stil. In de koplamp vind ik geen losse draaden, maar het probleem zit daar wel ergens, want als hij draait, en ik beweeg de koplamp valt hij stil. Iemand een idee wat dit allemaal kan veroorzaken?
Zo te horen maak je dan ergens sluiting of heb je een draadbreuk.
Heb je alle draden al gecontroleerd op kale plekken of beschadigingen ?
Misschien ook eens laten draaien en in de koplamp een voor een de draden een beetje bewegen... als ie dan uitvalt weet je in ieder geval welke draad dat veroorzaakt en kun je verder zoeken.
ik heb zojuist eens even het voorlicht en het achterlicht de tweede stand gezet, maar dan lukt het precies nog niet, ik heb het gevoel dat hij niet genoeg stroom levert om de vonk en de verlichting te voorzien
Dat zou niet overeenstemmen met onderstaande :
Bij de laatste stand blijft de brommer soms draaien, maar meestal valt hij stil. In de koplamp vind ik geen losse draaden, maar het probleem zit daar wel ergens, want als hij draait, en ik beweeg de koplamp valt hij stil.
Dan zou hij helemaal niet draaien of dan zou in ieder geval het bewegen van de koplamp geen stilvallen moeten veroorzaken (ik denk gewoon even logisch).
klinkt inderdaad logisch wat je zegt. Ik snap het hier even niet, heb alle kabels doorgemeten, geen beschadigingen gevonden, en ik vind geen logica in de momenten wanneer hij stilvalt
NIX schreef:Kijk eens hoe hard je punten vonken. Waarom weet ik niet, maar een gare condensator loopt soms slechter met licht aan.
Draai een keer de lampoel(en) eruit. Dan heb je geen verbruik, enkel spanning. Rammel dan een keer met de koplamp/draadboom. Als dan helemaal niet uitvalt, dan zit probleem niet in je draden zelf. (maar iets met verbruik)
Voor kortsluiting te meten, doe het volgende. Neem bijvoorbeeld dat er 3 draden toekomen in koplamp (D1, D2, D3): - Zet uwe multimeter op weerstand. Motor moet afblijven. - Zorg dat die 3 draden losgekoppeld zijn. (en uiteraard uiteinden mogen geen contact maken) - Eén klem van meter verbind ge met D1in koplamp, ander met D2 in koplamp. - Weerstand zou oneindig groot moeten meten. - Rammelen met koplamp. - Als weerstand effe kleiner wordt, dan maken die draden kortsluiting. - Zoniet, dan houdt ge één klem aan D1, ander verbind ge met D3, enz...
Voor draadbreuk te meten, doe het volgende. - Zet uwe multimeter op weerstand. Motor moet afblijven. - Zorg dat die 3 draden losgekoppeld zijn. (en uiteraard uiteinden mogen geen contact maken) - Eén klem van meter verbind ge met D1 in koplamp, ander met D1 aan ander uiteinde. (moet ook losgekoppeld zijn) - Weerstand zou klein moeten zijn (zeker geen 500ohm) - Rammelen maar. - Als weerstand dan effe groot wordt (tot oneindig), dan is er een draadbreuk. - Zoniet, andere draden testen.