Ja, ik weet. Het is weer eens een topic waar je jaren over kan discussieren. (laten we dat niet doen ).
Ik gebruik momenteel Castrol Power RS olie om te mengen.
Nu zag ik weer deze advertentie op mp.nl:
http://link.marktplaats.nl/m756771872
Mijn eerste reactie is: Zal wel weer van die goedkope meuk zijn zoals de hema olie of de action olie, waar je je cilinder langzaam naar de klote helpt...
Heeft iemand dit al wel eens gebruikt. T' is natuurlijk wel lekker goedkoop, maar vaak geldt ook: goedkoop is duurkoop.
Wat vinden jullie: Deze olie maar laten staan ? Of 1 flesje van 1 ltr proberen ?
Ik wou misschien een doos kopen met 10 of 12 flessen, maar als het prut is zit ik weer mee...
kwaliteit olie
- rubberbutt
- 100km gereden
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
- Locatie: Soest
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10803
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: kwaliteit olie
Goedkope en minerale olie kan de boel wat sneller van dichtkolen, synthetisch is vaak niet zelfmengend, dus je brommer eerst een keer schudden voor je'm start, maar smeert wat beter en koolt bijna niet aan. That's it.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
Re: kwaliteit olie
Blijf maar bij castrol rs!
Rij er al jaren mee, 1maal warmloper, en was eigen schuld
Rij er al jaren mee, 1maal warmloper, en was eigen schuld
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18341
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Re: kwaliteit olie
Ik rij eigenlijk pas sinds 1,5/2 jaar met Castrol TTS/RS, daarvoor altijd met minerale olie gereden (2 liter cans volgens mij, van de Velba/Brezan). Eigenlijk nooit vastlopers of grote warmlopers o.i.d. gehad, het koolt alleen allemaal wat sneller dicht en rookt wat meer.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10803
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: kwaliteit olie
Ik gebruik alles. Castrol, Kroon oil, weetikveel, als het maar minimaal halfsyntheet is.
- rubberbutt
- 100km gereden
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
- Locatie: Soest
Re: kwaliteit olie
Meestal haal ik met de auto 2 jerrycans van 10liter euro 98.
Thuis in de garage giet ik de helft van een jerrycan in een kleiner jerrycannetje van 5 liter. 125 cc olie er bij mikken, en goed shaken...
Zo vul ik dan steeds de brommertank bij als ik een rit heb gereden. Dus die olie is al goed vermengd..
Aan de andere kant. Onze brommers zijn wel 35 jaar oud. Wil je dus eigenlijk niet te veel stunten met el-cheapo olie.
Minerale olie neem ik helemaal niet, zoals NIX zegt minimaal half-syntheet. Vol syntheet zal wel iets beter zijn.
Misschien maar gewoon eens een flesje van 1 L proberen.
Thuis in de garage giet ik de helft van een jerrycan in een kleiner jerrycannetje van 5 liter. 125 cc olie er bij mikken, en goed shaken...
Zo vul ik dan steeds de brommertank bij als ik een rit heb gereden. Dus die olie is al goed vermengd..
Aan de andere kant. Onze brommers zijn wel 35 jaar oud. Wil je dus eigenlijk niet te veel stunten met el-cheapo olie.
Minerale olie neem ik helemaal niet, zoals NIX zegt minimaal half-syntheet. Vol syntheet zal wel iets beter zijn.
Misschien maar gewoon eens een flesje van 1 L proberen.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10803
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: kwaliteit olie
Onze brommers zijn ontworpen in de tijd dat er enkel el cheapo kwaliteit was en dat moest er ook nog 1:20 in gemikt worden wilde het een beetje smeren en niet warmlopen. In 40 jaar is de mengolie enorm verbeterd en bestaat de prutkwaliteit van vroeger niet meer. Toch is er wel verschil en betreft met name het dichtkolen. Maar vetter dan 1:40 moet je gewoon niet doen.