Grote-kleine-vragen-topic #9

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Bericht door wietsefs1 »

Ding loopt gewoon vol, is de schijf oke?
Slechte gasnaald, te grote stationairsproeier, te weinig lucht.
Heeft in elk geval niks met je ontsteking te maken.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

Yamaha rd50m schreef:misschien een stomme vraag,
maar hoe werkt een bobine juist?
en in welke mate kan je een bobine uitwisselen? Dus van 50cc naar 99cc.
concreet is dus de vraag of ik een rd bobine ook op een mv agusta kan gebruiken :P
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Yamaha rd50m schreef:
Yamaha rd50m schreef:misschien een stomme vraag,
maar hoe werkt een bobine juist?
en in welke mate kan je een bobine uitwisselen? Dus van 50cc naar 99cc.
concreet is dus de vraag of ik een rd bobine ook op een mv agusta kan gebruiken :P


trial-error methode gebruiken? :P ;)
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

the_destroyers schreef:
Yamaha rd50m schreef:
Yamaha rd50m schreef:misschien een stomme vraag,
maar hoe werkt een bobine juist?
en in welke mate kan je een bobine uitwisselen? Dus van 50cc naar 99cc.
concreet is dus de vraag of ik een rd bobine ook op een mv agusta kan gebruiken :P


trial-error methode gebruiken? :P ;)


zo weet ik natuurlijk nog nie of het aan de bobine ligt of nie, dus das nie echt effectief :P
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Bericht door wietsefs1 »

bobine kun je (laten) testen
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

dan blijf ik nog met mijn vraag zitten :P
kan ik ze uitwisselen?
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

De werking van de Bobine volgens Wikipedia

De bobine heeft tot taak de laagspanning van het elektrische systeem om te zetten in een voor de ontsteking geschikte hoogspanning.

In een conventionele bobine zitten twee spoelen van geëmailleerd koperdraad om een gelamelleerde weekijzeren kern gewikkeld; ze vormen samen een transformator. De (primaire) laagspanningsspoel heeft weinig windingen van dikke draad, de (secundaire) hoogspanningsspoel heeft veel windingen van dunne draad. De wikkelingen zijn vaak door laagjes isolerend papier van elkaar gescheiden. De laagspanningskant van de bobine wordt vanaf het contactslot (via aansluiting 15) voorzien van een gelijkspanning van +12 volt. (Bij oudere typen voertuigen 6 Volt). Door het openen van de onderbreker of contactpunten (Vlaanderen: vis platinés) in de stroomverdeler (Vlaanderen: delco ) wordt (via aansluiting 1) de gelijkstroomkring van de primaire wikkeling naar massa onderbroken waardoor er in de secundaire spoel van de bobine een hoge inductiespanning (een hoogspanning van 15.000-25.000 Volt) wordt opgewekt (aansluiting 4). Deze hoogspanning wordt via de verdeler naar de juiste bougie geleid. Deze vonkt, waardoor het brandstofmengsel in de cilinder wordt ontstoken.

Of je het kunt uitwisselen zal afhangen van de benodigde voltage (6 V of 12 v) en hoeveel kilovolt de MV Augusta nodig heeft
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Yamaha rd50m schreef:dan blijf ik nog met mijn vraag zitten :P
kan ik ze uitwisselen?


ja kan je uit wisselen :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

bedankt voor de info :) .
Binnen een maand staat de peugeot 55gl en de mv agusta checca eindelijk hier thuis, nu staan ze nog in frankrijk bij de vriendin.
Misschien dan eens een sleutelavond organiseren om ze alletwee in gang te zetten.
of anders rij ik er eens mee tot bij jou Gino? :P
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Yamaha rd50m schreef:bedankt voor de info :) .
Binnen een maand staat de peugeot 55gl en de mv agusta checca eindelijk hier thuis, nu staan ze nog in frankrijk bij de vriendin.
Misschien dan eens een sleutelavond organiseren om ze alletwee in gang te zetten.
of anders rij ik er eens mee tot bij jou Gino? :P


altijd welkom vriend :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10821
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Bobines checken heeft vrij weinig zin omdat dat nooit onder bedrijfsomstandigheden gebeurt. Er zijn 3 zaken die je moet onderscheiden:

1. de brommer/motorbobine voor punten en laadspoel zoals op onze Yammies wordt gebruikt. Is ook te gebruiken op een CDI met laadspoel.

2. de brommer/motorbobine voor CDI met laadspoel zoals op MT's en latere 4T honda's en bamiballen. Kan dus ook onze ouderwetse bobine op gebruikt worden. Een CDI bobine op een puntenontsteking gaat niet lang goed.

3. De accu-bobine ontsteking zoals op auto's zit en op zwaardere motoren. Deze bobines hebben een extra aansluiting. 1 plus van de accu en 1 naar de punten. Deze kun je geschikt maken voor een laadspoel ontsteking door de plus draad direct op de massa te zetten en de andere naar de punten of CDI.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Saerens
250km gereden
250km gereden
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:22

Bericht door Saerens »

op de modelgeschiedenis-pagina staat er dat street ook in het flores green bestaan. Iemand hier fototjes van?

Ben er nog niet aan uit wat ik met men tanksetje ga bouwen. Street, 378 of een P'tje. Maar graag al eens een voorbeeldje van groene street :lol:
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 925
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Dr. Bob »

Ik ken alleen deze kleur: Fluoresce Green. Maar die is niet geleverd op een street, want vanaf 1973 gemaakt.
Afbeelding
Niet lullen maar poetsen!
Jens36
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6140
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:14
Locatie: Mechelen

Bericht door Jens36 »

Had 'Zwepper' van het forum geen groene street?
Gebruikersavatar
Saerens
250km gereden
250km gereden
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:22

Bericht door Saerens »

Khebber al foto's van gezocht, maar vind er toch geen..
Plaats reactie