Restauratie: Wat moet ik kunnen?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
KingstonTown

Restauratie: Wat moet ik kunnen?

Bericht door KingstonTown »

Hallo!

Ik zou graag een eigen Yamaha FS1 hebben. Helaas is dit in de nabije toekomst nog niet mogelijk: Ik ken er niet genoeg van, heb er dringend een brommer nodig etc.

Ik vraag me wel af: wat moet ik kunnen om een Yamaha FS1 volledig te restaureren? Even ter vergelijking: Ik ken echt niets van brommers...
Is het duurder er zelf een te restaureren of om een volledig gerestaureerde te kopen?

Ik ken ook iemand die zelf een oldtimer brommer van Yamaha heeft gerestaureerd. Hij heeft er wel veel problemen mee gehad. Komt dit vaker voor? Of is dit gwn pech of er niets van weten?

Mijn grootste schrik is eigenlijk dat ik er onnoemelijk veel kosten aan ga hebben, ook nadat hij gerestaureerd is, omdat hij oud is. Zo'n brommer kan toch niet dezelfde kwaliteit hebben als een nieuwe? Of vergis ik mij hierin? Alle tips welkom :)
bajaboy
2500km gereden
2500km gereden
Contacteer:

Re: Restauratie: Wat moet ik kunnen?

Bericht door bajaboy »

KingstonTown schreef:Hallo!

Ik zou graag een eigen Yamaha FS1 hebben. Helaas is dit in de nabije toekomst nog niet mogelijk: Ik ken er niet genoeg van, heb er dringend een brommer nodig etc.

Ik vraag me wel af: wat moet ik kunnen om een Yamaha FS1 volledig te restaureren? Even ter vergelijking: Ik ken echt niets van brommers...
Is het duurder er zelf een te restaureren of om een volledig gerestaureerde te kopen?

Ik ken ook iemand die zelf een oldtimer brommer van Yamaha heeft gerestaureerd. Hij heeft er wel veel problemen mee gehad. Komt dit vaker voor? Of is dit gwn pech of er niets van weten?

Mijn grootste schrik is eigenlijk dat ik er onnoemelijk veel kosten aan ga hebben, ook nadat hij gerestaureerd is, omdat hij oud is. Zo'n brommer kan toch niet dezelfde kwaliteit hebben als een nieuwe? Of vergis ik mij hierin? Alle tips welkom :)

Denk dat je je vergist meeste fs1 s zijn beter al menig nieuwe .kosten bepaal je zelf ,je kan voor 500 een rijdende fs1 hebben maar ook voor 3000 .
Of je het zelf kan ?? dat weet ik niet, de hulp en kennis heb je al gevonden hahah het forum .
nu nog een handje die je in het proberen gaat helpen (altijd handig)
de meesten die hier zijn hadden 2 linkerhanden of helemaal geen handen hahah
domme pech is altijd mogelijk maar dat kan ook met een nieuwe vespa van 4000 euro.
als je de voldoening heb van je zelf gebouwde brommer moet jij eens kijken wie het hardste lacht op school jij of die kwakbal die een veel te dure scooter van papa en mama kreeg.
laat je goed informeren en sla de helft op en zoek hulp van een pa ,oom, buurman etc etc en je zal zien dat zelfs jij het kan.
veel succes zeg ik alvast
en denk er om antwoorden zijn dom vragen niet ,schaam je voor geen een vraag .
Laatst gewijzigd door bajaboy op 20 dec 2012, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

precies 8)
Zorro

Bericht door Zorro »

Als je toch mocht beslissen om een FS1 aan te schaffen, neem dan de tijd, koop niet de eerste de beste opknapper die je tegenkomt. Bepaalde onderdelen zijn soms moeilijk te krijgen en dus duur. Heb je er een op het oog, maak foto's, verzamel alle info je die over de brommer kan krijgen en vraag de mening van het forum. Probeer of je bij de aankoop iemand mee kan nemen die verstand van zaken heeft.

Op het forum worden geregeld ook brommers aangeboden, daar is het verleden dan meestal van bekend. Er is ook genoeg geschreven waar je op moet letten bij de aanschaf en hoe je problemen kan oplossen.

Je moet ook de beschikking hebben over gereedschap en een plaats waar je kan sleutelen en reken er op dat je er een hoop tijd aan zult moeten besteden, afhankelijk van de toestand waarin de brommer verkeerd als je hem aanschaft.

Uiteindelijk kan je het zo duur maken als je zelf wilt. Je kan het lakwerk en chroom een beetje opknappen met wat poetsmiddel en een oude lap of je laat hem professioneel spuiten, delen opnieuw verchromen of vervangen en bent dan zo maar 1000 euries kwijt.

Moeilijker wordt het te beoordelen of de motor nog een beetje gezond is, als je er geen verstand van hebt. Reviseren van een blokje kost ook al gauw een paar honderd euries, zeker als je krukas, cilinder en zuiger moet vervangen.

Tenslotte wat Baja al zei, er is niets leuker om op een door jezelf opgeknapte brommer rond te rijden, veel leuker dan die tupperwaredozen op wielen (scooters).
woers
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door woers »

Inderdaad tupperware dozen op wielen met chinese moteurs onder die kapotgaan bij een verkeersdrempel ... :lol:

Ik ben nu ongeveer een jaar geleden ook begonnen en hij is nog altijd niet 100 percent af. Dus denk ook eens aan de tijd die je er wilt insteken aan het werken. En het geld, ik denk dat een volledig in orde goedkoper zal uitkomen. Als je beziet hoe goed.

Vergeet niet: Het is een hobby he! De leuskte dat er is wel. Maar een fs1 vraagt veel onderhoud denk ik en liefde enzovoort. :lol:
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Zet er even bij waar je woont.
Mocht je iets tegenkomen, wil iemand van het forum misschien wel mee kijken/proberen/luisteren/testrijden.

En hier op het forum worden ook wel regelmatig FS1tjes aangeboden.

Risico op kosten is er altijd, en moet je ook wel vanuit gaan. Het is maar net wat je zelf wilt. Je kunt een origineel achterspatbord kopen voor 150-200, of een imitatie van 30 euro. Gaat iets minder lang mee en je moet hem behandelen (tectyleren), maar het is wel meer low-budget. En zo heb je voor veel onderdelen een alternatief (meestal imitatie).
Dus voor een gedeelte heb je de kosten zelf in de hand.
Over het algemeen zijn FS1 onderdelen wel wat goedkoper dan bijvoorbeeld Puch, Zundapp en Kreidler, dus wat dat betreft zit je goed.

Hou marktplaats in de gaten, kijk wat je (ongeveer) wilt, mooi vindt, kan krijgen voor je budget, etc. En inderdaad: vraag advies op het forum.

Dat je niet direct een brommer nodig hebt maakt niet uit; dat heeft bijna niemand hier. Je moet het vooral zien als hobby. (En hobby's kosten geld, maar deze hobby houdt ook redelijk zijn waarde als je er normaal mee omgaat en hem goed onderhoudt.)
Plaats reactie