M'n FS1 loopt niet meer optimaal

Alles over de techniek en sleutelen
Louistje
100km gereden
100km gereden

M'n FS1 loopt niet meer optimaal

Bericht door Louistje »

Dag Heren,

De laatste weken loopt m'n FS1 al een tijdje niet meer lekker. Z'n top is lager dan normaal en begint erg in te houden als je het gas verder opendraait.
Over het algemeen start de brommer goed als ie koud is, ook lijkt de choke dan gewoon te werken. Hoe warmer de brommer wordt hoe minder fijn hij begint te rijden.
Het gas moet ik tijdens het optrekken erg geleidelijk opendraaien anders gaat ie erg inhouden, stotteren en heeft gewoon geen kracht meer.

Gek genoeg lijkt de choke weinig uit de maken als de brommer goed warm is, het is net alsof ie dan helemaal niet werkt.

Het rondvormige rubbertje onderaan de choke-schuif heb ik vervangen door een nieuwe, echter maakt het weinig uit. Is dit geheel nog verder uit elkaar te halen?

Stationair is er gek genoeg niet veel aan de hand, dat klinkt allemaal zoals altijd. :wink:

Mijn conclusies zijn op dit moment:

1. Er is iets mis met de choke-bediening, het rubbertje en het mechanisme hieronder. Hierdoor werkt de choke niet optimaal meer of staat continu in een soort 'aan'-positie.
2. De afstelling van de carburateur is in de loopt der tijd verandert en dient opnieuw afgesteld te worden.

Graag hoor ik van jullie wat tips, want ik kom er maar niet uit...

Groeten,
Louis
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Stel je punten, ontkool de cilinder, de zuiger en de kop en de einddemper, haal je vlotterbak een keer leeg en haal eens een nieuwe B8HS.

Om te beginnen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

En als het daarna nog niet lukt, stuur je een bericht naar NIX met "help, hij doet het niet"
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Tombo schreef:En als het daarna nog niet lukt, stuur je een bericht naar NIX met "help, hij doet het helemaal niet meer"
Yamaha Sheriff 1981
Louistje
100km gereden
100km gereden

Bericht door Louistje »

marco schreef:
Tombo schreef:En als het daarna nog niet lukt, stuur je een bericht naar NIX met "help, hij doet het helemaal niet meer"

:)

Ontkolen lijkt mij ook geen onverstandige keus. De brommer heb ik nu sinds januari 2009 en heb er inmiddels heel wat kilometers mee afgelegd.
Uitlaat ontkolen is misschien ook een optie, maar hoe doe ik dat netjes, zodat het chroom mooi blijft?

Heb er net nog even op gereden (ik typ dit dan ook met koude handen :wink: ), maar ik blijf erbij dat er iets vreemds aan de hand is.
Optrekken en schakelen gaat heerlijk als ie koud is. Na circa tien minuten rijden wordt het steeds erger, hij verliest kracht bovenin de toeren, blijft in toeren hangen als je verder schakelt en valt daarna terug (in de volgende versnelling) met amper kracht.
Je moet het gas precies goed hebben om een nog een beetje fatsoenlijk op te trekken.

Eenmaal even bij een stoplicht gestaan te hebben trekt ie ook heel inhoudend op.. :?
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs-ael »

Dat in toeren hangen klinkt alsof er wat verstopt zit, benzine kraan, filtertje, sproeier. Dat zou ik eerst even nakijken.
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Doe nou eens eerst gewoon de aangeraden standaardzaken, dan kun je die uitsluiten. Een complete uitlaat ontkolen is onzin, los dat het niemand lukt om er echt alles uit te krijgen. Gewoon de einddemper eens eruit trekken.
Louistje
100km gereden
100km gereden

Bericht door Louistje »

Goed, twee weken later alweer. Niet heel veel tijd gehad om met de brommer te sleutelen, maar inmiddels is de cilinder, zuiger, uitlaatpoort en einddemper flink ontkoold.

Het ziet er weer heel mooi schoon uit. :wink:

De brommer rijdt beter, maar het plotseling inhouden probleem is nog niet weg. Wat blijkt, volgens mij is het benzinefilter hèèl erg vuil.
Ik heb de tank leeg laten stromen, het kraantje eraf gehaald en de boel flink schoongemaakt, dus ook die ziet er weer als nieuw uit.

Nu het volgende, het koperen/messing pijpje waaraan de benzineslang komt te zitten schoot los toen ik de slang eraf trof.
Geen probleem dacht ik, want alles moet toch goed schoon.
Maar nu, ik krijg 'm er niet meer lekker op. Hij zit er namelijk heel los in, en ik weet zo even geen manier om 'm goed vast te krijgen. Er heeft vast en zeker een pakking tussen gezeten, die verdwenen is nadat hij losschoot.

Hier wat foto's:

Afbeelding

Zie de ruimte tussen het gaatje en het buisje:
Afbeelding

Afbeelding

Hoe ga ik dit pijpje ooit weer goed vastzetten? Iemand ervaring mee?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Zit geen pakking oid in. Ik vertin het pijpje wel eens, dan is het dikker en blijft het wel zitten. Anders een nieuw (imi) kraantje kopen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Zover ik weet zit dat pijpje erin geperst
eenmaal eruit is het gat van het kraantje uitgelodderd
en zal een ander kraantje kopen de enige oplossing zijn
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Er in vast solderen moet wel lukken denk.
Yamaha Sheriff 1981
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Nee, want het huis is lichtmetaal. Eerst pijpje vertinnen, dan erin drukken en hopen dat ie niet meer lekt.
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

NIX schreef:Zit geen pakking oid in. Ik vertin het pijpje wel eens, dan is het dikker en blijft het wel zitten. Anders een nieuw (imi) kraantje kopen.

Bij de opbouw van mijn FS1 had ik een nieuw imi kraantje, werkte perfect deed alles wat hij moest doen maar na een paar tankjes benzine kwam er steeds minder benzine door het slangetje.
Wat bleek, achter het knopje zat een rubbertje met een gaatje deze dient om de kraan af te sluiten en open te zetten dit rubbertje was geheel opgezwollen door de benzine kennelijk was het rubber niet bestand tegen onze brandsrof.
Heb nu al heel lang een originele kraan gemonteerd wel wat duurder maar absoluut veel beter.

gert
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Blijkbaar zijn er dus imi's met een rubber. Ik was ze nog niet tegengekomen.
Louistje
100km gereden
100km gereden

Bericht door Louistje »

Benzinekraantje is nu gesoldeerd. Flink geschuurd beide kanten en wat S39 eraan gedaan, en zowaar het tin vloeide er lekker tussen. Ik kijk even aan hoe lang het goed gaat, maar koop in ieder geval ook een nieuwe. Ik twijfel nog tussen een imitatie of origineel.

Daarnaast schaf ik ook nog maar even een nieuw naaldlager aan voor aan 't drijfstang-oog.
Toen ik m'n zuiger er weer op wou zetten bleven er maar pennetjes uitvallen, na wat prutsen kreeg ik 'm er toch goed in. Echter toen ik gistermiddag een stukje had gereden tikte de brommer een beetje bij het stationair lopen.
Ik wordt er een beetje ongerust van, dus die vervang ik maar meteen.

De accu die er nu in zit is van januari 2009, en volgens mij heeft ie z'n beste tijd wel gehad.
Uit voorzorg dat m'n lampjes weer gaan doorfikken vervang ik 'm ook maar.

Daarnaast nog een setje nieuwe banden (Michelin M45 2.50x17), een nieuwe buddyseat (deze is al heel lang aan vervanging toe) en een setje nieuwe tandwielen en ketting.

Zo, dan is ie wel weer redelijk up-to-date. :wink:
Plaats reactie