Ben een 1J5 aan het restaureren.
Ik meet op de accustekkers (accu afgekoppeld) bij draaiende motor het volgende:
Gelijkstroommeting: 3 a 4 Volt.
Wisselstroommeting: 30-34 Volt.
Klopt volgens mij niks van. Kan iemand mij vertellen wat ik met een multimeter in gelijkstroomstand en wisselstroomstand zou moeten meten als eea goed werkt?
Op de rode hoor je alleen gelijkstroom te lezen. Op de witte voor de gelijkrichyter hoor je bij volgas inderdaad soms 30-40V te lezen. Dat zijn piekspanningen die door de accu worden afgevlakt. Maar beter lees je de gelijkstroom af bij aangesloten accu. Dan kom je bij flink gasgeven uit op 7-8V. Zo niet, dan is hoogstwaarschijnlijk je gelijkrichter dood.
Het is gelijk stroom is neit de meter op wissel zetten
De accu werkt ook als een soort van buffer voor als de Spanning te hoog op loopt , als je geen beste accu hebt branden je lampen snel door
NIX bedankt, de link is super duidelijk.
Gelijkrichter moet kapot zijn, ik meet op bij afgekoppelde accu op de rode draad (en massa frame) weinig gelijkstroom en hoge (>30) wisselsstroom. Aan de slag dus.
Leuk project; is mijn brommer van toen ik 16 was, ben nu 43. Heeft 25 jaar stil gestaan en deze week na ontroesten tank en grote schoonmaak voor het eerst weer gelopen!
Fok schreef:Leuk project; is mijn brommer van toen ik 16 was, ben nu 43. Heeft 25 jaar stil gestaan en deze week na ontroesten tank en grote schoonmaak voor het eerst weer gelopen!
Net wat beter dan mijn beuner, dat was de brommer van mijn beste vriend toen we 16 waren. Die achterhaalde ik een jaar of 6 geleden, kocht hem terug en ik bleek het matchende carter voor dat frame al 20 jaar te hebben, terwijl die brommer altijd een ander blokje had. Geen idee hoe ik aan dat carter ben gekomen, maar die zit er uiteraard weer onder. Mijn eigen FS1 is helaas reeds lang weg en gekannibaliseerd. O.a. door mezelf. Toen keken we niet zo nauw.
Gelukkig was ik vroeger nogal een brave hendrik ; de 1J5 is niet opgevoerd. Daar ben ik nu wel blij mee.
Kom nu wel alle ellende tegen die ik vroeger met de electra heb lopen te verprutsen; dat gaan we nu dus goed doen!
Geen KR, de 2e versie uit 1977, met trommelremmen en plastic zijkappen.
Wel met originele nieuwe buddy, die kocht ik nog van mijn krantenwijk vlak voor dat hij onder een kleedje in de garage verdween.