geen ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

In de sleuf van de krukas hoort een halve maan te zitten
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

als we hetzelfde bedoelen denk 'k wel dat dat maanje er is. (dat dien toch om he vliegwiel mee te laten draaien met de krukas, zo een spie waar he vliegwiel netjes over past?)

aan wat zou het dan kunnen liggen? ik krijg een lichte vonk, niet zichtbaar, wal voelbaar :?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

ben je 100% zeker dat je ontstekingtijdstip goed staat?
en massa zou ik ook nog eens nagaan.
en je kan ook nog eens een andere dop en bobine zelf proberen
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

ik heb de massa net nagegaan, nu voel je het al wat harder, maar er is nog steed niet juist.
ik snap niet goed hoe je de ontsteking dan juist moet afstellen (ja ik heb de faq al paar keer doorgelzen :) )
als de zuiger op zen hoogst is, dus tegen het voelermaatje tikt, gaan de puntjes open, dat was toch de bedoeling of niet soms?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

De punten moeten 1,8 mm voor het bovenste dode punten opengaan.
Yamaha Sheriff 1981
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

florispieter schreef:ik heb de massa net nagegaan, nu voel je het al wat harder, maar er is nog steed niet juist.
ik snap niet goed hoe je de ontsteking dan juist moet afstellen (ja ik heb de faq al paar keer doorgelzen :) )
als de zuiger op zen hoogst is, dus tegen het voelermaatje tikt, gaan de puntjes open, dat was toch de bedoeling of niet soms?


ik denk dat je de voelermaatjes verkeerd gebruikt :P ,
die dienen eigenlijk alleen om de afstand tussen de punten te regelen, maar die staat bij een fs1 juist als je tijdstip juist staat.
je zet je zuiger op het hoogste punt, en dan draai je terug tot 1.8 voor het hoogste punt, en daar moeten je punten opengaan,
je kan dit best met een sigarettenblaadje ofzo nagaan
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

Ah, foutje in de vorige post. Ik een schuifmaat, ipv een voelermaatje sorry :oops:
Maar volgens mij heb 'k hem dOor. Morgen zal ' k hey nog eens proberen

Voor wat dient het voelermaaitje dan eigelijk? Om de afstand tussen de contactpunten te meten als ze open zijn of zo? Of dient dat enkel voor de bougie juist te stellen?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

florispieter schreef:Ah, foutje in de vorige post. Ik een schuifmaat, ipv een voelermaatje sorry :oops:
Maar volgens mij heb 'k hem dOor. Morgen zal ' k hey nog eens proberen

Voor wat dient het voelermaaitje dan eigelijk? Om de afstand tussen de contactpunten te meten als ze open zijn of zo? Of dient dat enkel voor de bougie juist te stellen?


voor de afstand van je bougie,
en bij een aantal brommers ook voor de afstand tussen de punten, maar bij een fs1 staat deze automatisch correct als je tijdstip juist staat als ik het goed voor heb,
dus het belangrijkste dat zeker moet juist zijn is dat tijdstip, 1.8 mm voor bovenste punt
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

dus klopt het dan dat ik een waarde van 20mm vindt, en daar dan 1.8mm bijtel.
dit zet ik vast, en draai aan m'n vliegwiel tot ie er tegen tikt. dat houd ik stil. op dat moment draai ik de contactpunten vast, die al van in het begin redelijk los zaten...
dan zou het goed moeten zijn, althans zo heb ik het begrepen?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Waar haal je die 20mm vandaan?
Laatst gewijzigd door marco op 27 dec 2011, 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Sheriff 1981
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

de afstand van het bougiegat tot de zuiger...
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

florispieter schreef:de afstand van het bougiegat tot de zuiger...


Zou kunnen maar dat verschilt per blok.

Het makkelijkste is met een digitale schuifmaat dan zoek je eerst het bdp op en dan kan je die op nul zetten en dan 1,8 mm terug (wel het vliegwiel naar rechts draaien)
Yamaha Sheriff 1981
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

florispieter schreef:dus klopt het dan dat ik een waarde van 20mm vindt, en daar dan 1.8mm bijtel.
dit zet ik vast, en draai aan m'n vliegwiel tot ie er tegen tikt. dat houd ik stil. op dat moment draai ik de contactpunten vast, die al van in het begin redelijk los zaten...
dan zou het goed moeten zijn, althans zo heb ik het begrepen?


Kan je niet als vast getal gebruiken natuurlijk.
Op welk punt van de zuiger meet je dit?
Een zuiger heeft een bolling, dus hierin heb je geen constante waarde, tenzij je het meetinstrument vastschroefd in de bougie opening.
Daarnaast is de 20mm niet voor elke kop zo, een afgevlakte kop geeft een andere meting dan een niet afgevlakte kop
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

koop anders zoiets
http://img509.imageshack.us/img509/9286 ... 073sm8.jpg,

of kom die na de examens is bij mij halen, dat maakt afstellen echt stukken gemakkelijker
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
florispieter
100km gereden
100km gereden
Berichten: 107
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:11
Locatie: Lille, Belgie

Bericht door florispieter »

Ja, weet ik.
Bij mij heb ik gemeten, en dat is 20mm bij me.
Dus vandaar dat getal...
Plaats reactie