koppel schreef:twee stellingen (kan overigens zo zijn dat de onderwerpen al eens besproken zijn) :
1. zou het kunnen zijn dat het schijfcarter, huis en de schijf zelf dermate versleten zijn dat de zaak niet meer goed afsluit waardoor onder- en overdruk in het carter niet voldoende gerealiseerd kunnen worden? Je ziet vaak wel slijtsporen, wat zullen de toleranties zijn (minimale dikte van de schijf)?
2. staat de aanduiding DX alleen voor de schijfrem of voor een luxere uitvoering van de FS1? ik heb partslist begin jaren 70 voor de FS1 DX, komt geen schijfrem in voor, de DX uitvoering was met de Beumer tank.
Wie weet meer?
dx staat voor luxe niet alleen de schijf is anders ook de handgrepen ,handvatten,kabels en v spatborden zijn anders.
Geen idee over de toleranties. Het ligt er ook aan in hoeverre de brommer is opgevoerd of je last gaat hebben van een mindedr afsluitende schijf. Ik denk zelf dat je meer last hebt van opvoerders die de doorlaat op de verkeerde manier vergroot hebben wqardoor de buitenkant van de schijf niet meer goed afsluit dan van een te dunne schijf. de olie in de benzine zorgt voor een aardige film die goed afsluit en de schijf kan vooral tegen het huis afsluiten Tegen het carter hoeft nauwelijks wat af te sluiten, daar bij vacuum de schijf toch openstaat. Ik denk eerder dat veel tolerantie voor weinig weerstand op de schijf zorgt. Norton manxen gingen het hardst vlak voor ze kapot gingen, omdat de enorme toleranties, veroorzaakt door slijtage een moment van minimale weerstand zorgden. Tot ze voorbij dat punt sleten en explodeerden. Net een FS1 die ineens enorm vooruit gaat voor hij warmloopt.
Als je een schijfrem als luxe beschouwt klopt je verhaal toch? Het extra was eerst een grote tank, buddy en gesloten kettingkast, daarna een schijfrem.
hoe strak staat een ketting bij een fs1 ?
bij me puch slap.
maar anders is je achterbrug snel krom en als je er met 2 mensen op zit en door een kuil rijd is het krak.
bajaboy schreef:hoe strak staat een ketting bij een fs1 ? bij me puch slap. maar anders is je achterbrug snel krom en als je er met 2 mensen op zit en door een kuil rijd is het krak.
bestaan er ook dx voorspatborden 17 inch heb nu z n imi ding maar dat is 18 wel goed voor me sterwielen straks maar met spaakwielen is het een grote opening.
en wat kost een knappe 2 e hands orgi ongeveer ?
bajaboy schreef:hoe strak staat een ketting bij een fs1 ? bij me puch slap. maar anders is je achterbrug snel krom en als je er met 2 mensen op zit en door een kuil rijd is het krak.