nieuwe cillinder
-
- 1500km gereden
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
Hans W schreef:volgens mij niet alleen in 4-takt hoor
jawel... is voor de warmteoverdracht van kleppen... en die zitten niet in een 2tak

@jonnetje: ik doe goedkoop... maakt me verder geen ruk uit, en hij doet het prima bij 75... maar er zijn ook toerenbeukers(yamasam bv.) die willen er alleen gastrol tts in hebben.
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
Hans W schreef:volgens mij niet alleen in 4-takt hoor
er zijn er ook die dat als alternatief gebruiken voor aceton of benzol of vitriool etc
om je octaan aan te passen aan je compressie,
een doordeweekse fs1 heeft dat niet vandoen...
in Frankrijk op reis werd ik verplicht van de castrol TTS af te stappen wegens niet leverbaar,
dan maar TSX gekocht, en toch verschil merkbaar.
niet in smering, maar in aggressiviteit van het mengsel (en moment van detoneren dus)
dus toch baat bij millimetrisch mengen en een constant brouwsel voor de Fizzy..
(ik ga btw ook scheef als ik uit routine plots bv heineken zou beginnen drinken!)
in Wellen nog een fijne anekdote ivm mengsels, een nederlander met een prachige Itomracer (jaar of 50) passeerde de camping met zijn juweeltje, wij houden die tegen uit technische interesse en beginnen een babbeltje.. so far so good
de eerste stilte die valt, vraagt een maat 'of hij draait'

"nouw, als je nen litertje methanol heb, kunnen we in de weide wel es zien wat ie doet!"
de mannen daar voll mee weg natuurlijk, en zo van "wow meneer, is dat dan een methanolracer?" etc..
MAARRR! dat was dus buiten yamasammeke gerekend

"een litertje methanol" bijhad HEHHEH!! (welliswaar om printplaten en gitarenelectronica te kuisen mo soit, same thing)
ikke dus naar m'n camionette om die bus, tien sec's later terug en...

nog nooit een nederlandse vijftiger ZO snel zien lopen met een Itom naast hem !!
hahhah tzal em leren, de zeikerd

when men were men, and helmets were for divers
- bromtolfs1
- 100km gereden
- Contacteer:
Tombo schreef:Loodvervanger doe je alleen in hele oude 4-takt motoren
Lood is niet alleen heel geschikt om het octaangetal te verhogen, maar blijkt ook een goed smeermiddel te zijn tussen de uitlaatklep (die een temperatuur kan bereiken van zo’n 800° C, bij een zwaarbelaste motor zelfs 1.000°C) en de klepzitting. In klassieke motoren werden klepzittingen van zacht metaal gebruikt. Zonder goede bescherming kunnen bij extreme omstandigheden de uitlaatkleppen zich door de hitte vastlassen op de zachte klepzittingen, met motorschade als gevolg. Toen in de jaren ’90 de loodhoudende benzine van de markt verdween, kwam voor de auto’s waarbij de motor ontwikkeld was voor loodhoudende benzine, benzine met loodvervanger (MLV) in de plaats. In plaats van lood werd bijvoorbeeld kalium gebruikt, dat na verbranding in de cilinder een dun laagje as vormt, dat het hameren van de kleppen dempt en daarmee klepinslag vermindert.
.