Op mijn Ptje heb ik een AJH staan.
De bougieb is een NGK8HS.
Sproeier 180 kort orri.
Tijdens Limbo mooie bruine bougie.
Gisteren met mun maat Rob wezen rijden (zo'n 80 km) en na 50 km merkte ik dat ik de choke open moest gaan zetten bij volgas. Anders sputteren.
Thuis bougie nagekeken.......witte kern???????????????????????????????
Hoe kan dit zomaar uit zichzelf??
Niets veranderd aan de setup, ook geen valse lucht
onder sputteren/viertakten versta ik een te rijk mengsel, in feite is het onvolledige verbranding, bij een te rijk of te arm mengsel valt de motor volledig stil, het mengsel ontbrand niet meer.
inhouden/wegvallen/zo'n bloooaaaaawww geluid (alsof je tank leeg is) zie ik als een te arm mengsel
denk aan de brander bij scheikunde les; teveel gas of te weinig lucht (komt op hetzelfde neer) gaf een gele vlam en veel roet(rijk), te weinig gas of teveel lucht gaf een blauwe vlam en de zaak werd erg heet (arm)
voor alle duidelijkheid!
als de brommer goed gereden heeft en het treed spontaan op dan moet het iets simpels zijn; een losgetrilde sproeier, verstopt luchtfilter, vacuum trekkende tankdop, verstopte benzinekraan, geknikte slang, verstopt benzinefilter etc...........ik heb het allemaal wel eens meegemaakt
controleer eerst simpele zaken ipv complete blokrevisies en/of ingewikkelde afstel rituelen die hier vaak en goedbedoeld gegeven worden.
koppel schreef:onder sputteren/viertakten versta ik een te rijk mengsel, in feite is het onvolledige verbranding, bij een te rijk of te arm mengsel valt de motor volledig stil, het mengsel ontbrand niet meer.
inhouden/wegvallen/zo'n bloooaaaaawww geluid (alsof je tank leeg is) zie ik als een te arm mengsel
denk aan de brander bij scheikunde les; teveel gas of te weinig lucht (komt op hetzelfde neer) gaf een gele vlam en veel roet(rijk), te weinig gas of teveel lucht gaf een blauwe vlam en de zaak werd erg heet (arm)
voor alle duidelijkheid!
als de brommer goed gereden heeft en het treed spontaan op dan moet het iets simpels zijn; een losgetrilde sproeier, verstopt luchtfilter, vacuum trekkende tankdop, verstopte benzinekraan, geknikte slang, verstopt benzinefilter etc...........ik heb het allemaal wel eens meegemaakt
controleer eerst simpele zaken ipv complete blokrevisies en/of ingewikkelde afstel rituelen die hier vaak en goedbedoeld gegeven worden.
Witte kern betekent gewoon dat ie of te heet is geweest, maar ik denk eerder dat hij te arm heeft gestaan, niet door de sproeierkeuze, maar een andere oorzaak.
maar ik neem aan dat het probleem inmiddels opgelost is?
zou je de oplossing kunnen vertellen.
altijd fijne info voor een beginnende fs1 rijder zoals ik