Redelijk nieuw op dit forum.
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Bedankt voor de antwoorden.
De voorvork is inmiddels geheel gedemonteerd en inderdaad er bleek nog behoorlijk wat olie achter te blijven nadat deze was afgetapt.
Wat de olie voor de versnellingsbak cq koppeling betreft hiermee heb ik slechte ervaring menig nsu quickly liefhebber vult zijn blokkje ook met gewone automotorolie gevolg door de extreme dope`s in de olie gaat de koppeling slippen en in het ergste geval lossen de koppelingsplaten op.
Verder is een multigrage motorolie absoluut niet geschikt voor bronzen lager busjes ook deze gaan door de dope`s naar zijn grootje.
Bij een motorfiets is het natuurlijk vrij normaal dat de wisselbak in het carter van de motor zit waarschijnlijk is de olie hiervoor aangepast.
Eigenlijk zou mijn eerste ingeving zijn gebruik een ATF dextron olie deze is gemaakt voor automatische versnellingsbakken van auto`s die hebben ook tandwielen en zeer veel koppelingsplaten.
Deze olie is dan ook gemaakt voor deze toepassing en zal geen schade veroorzaken.
Wat is jullie menimng hierover?
Gert
De voorvork is inmiddels geheel gedemonteerd en inderdaad er bleek nog behoorlijk wat olie achter te blijven nadat deze was afgetapt.
Wat de olie voor de versnellingsbak cq koppeling betreft hiermee heb ik slechte ervaring menig nsu quickly liefhebber vult zijn blokkje ook met gewone automotorolie gevolg door de extreme dope`s in de olie gaat de koppeling slippen en in het ergste geval lossen de koppelingsplaten op.
Verder is een multigrage motorolie absoluut niet geschikt voor bronzen lager busjes ook deze gaan door de dope`s naar zijn grootje.
Bij een motorfiets is het natuurlijk vrij normaal dat de wisselbak in het carter van de motor zit waarschijnlijk is de olie hiervoor aangepast.
Eigenlijk zou mijn eerste ingeving zijn gebruik een ATF dextron olie deze is gemaakt voor automatische versnellingsbakken van auto`s die hebben ook tandwielen en zeer veel koppelingsplaten.
Deze olie is dan ook gemaakt voor deze toepassing en zal geen schade veroorzaken.
Wat is jullie menimng hierover?
Gert
NIX schreef:Je schokbrekers zitten zo schuin omdat het een Duitse FS1 is en de achterbrug wat langer is dan een normale FS1 brug. schokkers moeten wel aan de binnenkant, ik denk dat er niet ori schokkers op zitten of dat er wat anders mee is gebeurd. Je wielen zijn ook 160 breed in plaats van 140 en er zou een iets logger achterspatboard op moeten zitten en een achterlicht van het type dat wij hier elandgewei noemen. Overigen past op zo'n brug ook een gewoon spatboard. Ik zie trouwens dat deze 468 helemaal is opgebouwd als een 3E9 (of Duitse 3F2). Een 468 is eigenlijk qua looks een 2F2 met een iets langer zadel. Niet dat ik vind dat je hem zo moet opbouwen, maak er lekker van wat jij mooi vindt.
De beschreven oliehoeveelheid klopt wel, ik denk dat jij de poot niet helemaal leeg krijgt. Met vullen moet je ook iets in- en uitveren. Verder kun je iedere membraanblok beschrijving pakken, alles is gelijk. Voor de pomp pak je gewoon een beschrijving van een ouder blok of een 2RU.
10W30 Motorfietsolie is prima. 10W40 mag ook. Waarom is het volgens jou niet geschikt voor een natte platen koppeling?
Laatst gewijzigd door gklijnhout op 15 sep 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Het Duitse spatbord is veel breder en zit hoger gemonteerd dit alles om het brede a wiel met dito band te kunnen monteren.
Mijn doelstelling is dan ook om er "Hollandse"spatborden op te zetten met dito velg band maten verder zal hij de look krijgen van een 3E9.
Alleen moet ik nog uitzoeken of het past met de achterbrug deze heeft het Duitse formaat en is 2 cm langer het wiel moet natuurijk wel een beetje met de ronding van het spatbord meelopen.
Het elandgewei a licht gaat (is) er af dit vindt ik niet mooi de keuze voor het a licht moet ik nog maken verde nog de bedrading vervangen zodat er ook grootlicht op komt want ook dat kennen onze buren niet.
Het kost wat tijd maar het komt goed origineel zal deze niet worden maar wel leuk.
Gert.
Mijn doelstelling is dan ook om er "Hollandse"spatborden op te zetten met dito velg band maten verder zal hij de look krijgen van een 3E9.
Alleen moet ik nog uitzoeken of het past met de achterbrug deze heeft het Duitse formaat en is 2 cm langer het wiel moet natuurijk wel een beetje met de ronding van het spatbord meelopen.
Het elandgewei a licht gaat (is) er af dit vindt ik niet mooi de keuze voor het a licht moet ik nog maken verde nog de bedrading vervangen zodat er ook grootlicht op komt want ook dat kennen onze buren niet.
Het kost wat tijd maar het komt goed origineel zal deze niet worden maar wel leuk.
Gert.
fs1willem schreef:Mawich schreef:Via deze links kom je bij een partslist voor het type 3e9
http://www.mylittlepony.nl/nl/index.php ... elen&id=68
Overigens staat op deze partlist ook de fout van de bevestiging van de achterschokbrekers op de achterbrug. Als je naar de bouten op de tekening kijkt zie je ook al dat het niet gaat passen om de schokbrekers aan de buitenkant te bevestigen omdat er immers geen schroefdraad aan de kopkant van de bouten zit en deze dus niet geheel door de achterbrug gedraaid kunnen worden.
Wat is er trowuens zo anders aan dat Duitse spatbord ? Is dat wel origineel ? Misschien kiezen voor een "Hollands" spatbord ?
Laatst gewijzigd door gklijnhout op 15 sep 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- henkie22222
- 500km gereden
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:55
- Locatie: Nijmegen
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Hierbij even een paar foto`s van het frame van voor en na de behandeling.
Zoals je kunt zien heeft het jaren buiten staan behoorlijk wat roest opgeleverd.
De achterbrug had een gaatje, dit slechte stuk er uit geslepen en een nieuw plaatje ingelast daarna een paar afgebroken boutjes er uit moeten boren en nieuwe schroefdraad moeten tappen.
Verder alles roestvrij gemaakt en gespoten, nu de lak een aantal weken goed laten drogen en de binnenkant nog even behandelen.
Kon het even niet laten en moest er wat op monteren, typeplaatje en lagercups van de voorvork weer gemonteerd.
Gert.



Zoals je kunt zien heeft het jaren buiten staan behoorlijk wat roest opgeleverd.
De achterbrug had een gaatje, dit slechte stuk er uit geslepen en een nieuw plaatje ingelast daarna een paar afgebroken boutjes er uit moeten boren en nieuwe schroefdraad moeten tappen.
Verder alles roestvrij gemaakt en gespoten, nu de lak een aantal weken goed laten drogen en de binnenkant nog even behandelen.
Kon het even niet laten en moest er wat op monteren, typeplaatje en lagercups van de voorvork weer gemonteerd.
Gert.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Nogmaals, een NL achterspatboard past gewoon prima op een Duitse FS1. Tanja reed er ook mee.
En nogmaals, 10W30 of 10W40 MOTORFIETSolie is prima. de antifrictiedope ontbreekt daarin zodat je koppeling niet gaat slippen. En wat voor een hele oude NSU geldt, hoeft niet automatisch op te gaan voor een later ontworpen FS1. Onze bronzen lagers gaan eigenlijk nooit kapot. Van mij mag je ATF-olie proberen, laat maar horen of de boel heel blijft. In een Puchmaxi gooi je ook ATF en veel Norton Commando's gebruiken ook ATF in de primaire aandrijving/koppeling. Maar noodzaak is het niet. Vroeger kon je echte FS1 olie krijgen bij de bromboer, dat was 10W30. Vaak is Aldi olie ook prima, die is goedkoop en mist vaak de dopes. Niet altijd, dus het risico op slippen blijft.
En nogmaals, 10W30 of 10W40 MOTORFIETSolie is prima. de antifrictiedope ontbreekt daarin zodat je koppeling niet gaat slippen. En wat voor een hele oude NSU geldt, hoeft niet automatisch op te gaan voor een later ontworpen FS1. Onze bronzen lagers gaan eigenlijk nooit kapot. Van mij mag je ATF-olie proberen, laat maar horen of de boel heel blijft. In een Puchmaxi gooi je ook ATF en veel Norton Commando's gebruiken ook ATF in de primaire aandrijving/koppeling. Maar noodzaak is het niet. Vroeger kon je echte FS1 olie krijgen bij de bromboer, dat was 10W30. Vaak is Aldi olie ook prima, die is goedkoop en mist vaak de dopes. Niet altijd, dus het risico op slippen blijft.
Kijk eerst even in de FAQ.
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
NIX schreef:Nogmaals, een NL achterspatboard past gewoon prima op een Duitse FS1. Tanja reed er ook mee.
En nogmaals, 10W30 of 10W40 MOTORFIETSolie is prima. de antifrictiedope ontbreekt daarin zodat je koppeling niet gaat slippen. En wat voor een hele oude NSU geldt, hoeft niet automatisch op te gaan voor een later ontworpen FS1. Onze bronzen lagers gaan eigenlijk nooit kapot. Van mij mag je ATF-olie proberen, laat maar horen of de boel heel blijft. In een Puchmaxi gooi je ook ATF en veel Norton Commando's gebruiken ook ATF in de primaire aandrijving/koppeling. Maar noodzaak is het niet. Vroeger kon je echte FS1 olie krijgen bij de bromboer, dat was 10W30. Vaak is Aldi olie ook prima, die is goedkoop en mist vaak de dopes. Niet altijd, dus het risico op slippen blijft.
Natuurlijk appels met peren vergelijken gaat natuurlijk niet,
Alleen ben ik net zo oud als mijn oudste NSU bromfiets en werkzaam in de autoindustrie hierin de ontwikkeling van oliesoorten van de afgelopen 40 jaar meegemaakt hierdoor ook heel veel trammeland gezien en ben dus voorzichtig.
De term MOTOROLIE in mijn VERSNELLINGSBAK doet mij dan ook rillen maar ongetwijfeld is dit een spraakverwarring en moet het zijn olie met een dikte 10w30 of 10w40 geschikt voor tandwielkasten met een NATTE koppeling.
Daarom ben ik even aan het zoeken geweest en hiermee een olie gevonden die Yamaha zelf voorschrijft.
Het merk kroon heeft olie die voldoet aan de specificatie van Yamaha.
en dan voor in de versnellingsbak Expulsa RR 10W40 geschikt voor extreem sportief gebruik en hoge vermogens.
Voor in de voorvork Special Fork Oil RR 15 dit is gelijk aan de dikte 10W30 maar bestaat ook nog dunner de RR10 en nog dunner de RR5
Wil je meer weten kijk eens op www.kroonolie.nl en klik olie voor motorfietsen aan.
Gert
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Je moet geen auto's met motorfietsen vergelijken. Die zijn heel verschillend geconstrueerd. In een handgeschakelde autobak stop je 80W90, dat is zo dik als stroop en ik zou daar geen ATF in stoppen. Los daarvan zou je eens wat 4-takt motorfiets motoren moeten bekijken. Dat is 1 geheel dat met dezelfde olie gesmeerd wordt. de olie die de bak smeert, smeert ook de kleppentrein en krukas. En in de meeste grote motorfietsen stop je gewoon 10W40 of 15W40 motorfietsolie.
Kijk eerst even in de FAQ.
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Vandaag weer iets gedaan
Afgelopen dagen alle delen gespoten, vandaag maar eens een begin gemaakt met de montage van het frame.
Nog wel even het oude stuur en voorwiel er in gezet om de boel verplaatsbaar te houden.
Met een beetje geluk bezit ik binnenkort een orgineel nieuw voorspatbord en kan deze er ook nog op.
Voor de komende dagen staat in de planning wielen, spatborden en verlichting monteren daarna het blok uit elkaar en als deze klaar is hopelijk in het voorjaar een stukje rijden.
Gert.
Nog wel even het oude stuur en voorwiel er in gezet om de boel verplaatsbaar te houden.
Met een beetje geluk bezit ik binnenkort een orgineel nieuw voorspatbord en kan deze er ook nog op.
Voor de komende dagen staat in de planning wielen, spatborden en verlichting monteren daarna het blok uit elkaar en als deze klaar is hopelijk in het voorjaar een stukje rijden.


Gert.
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
De afgelopen dagen met de machinekamer bezig geweest.
Inmiddels is deze geheel schoongemaalk, gestraald en weer in de juiste kleur gespoten.
Verder voorzien van nieuwe lagers natuurlijk pakkingen en nieuwe koppelingsplaten daarnaast is het misterie koppeling met behulp van Marco (mijn dank hiervoor) opgelost de juiste ringen hierin gemonteerd en nu loopt deze vrij.
Ontsteking en carburateur schoongemaakt en voorzien van een aantal nieuwe delen alleen de zuiger en cilinder heb ik zo gelaten deze zagen er nog prima uit alleen een paar nieuwe zuigerveertjes opgezet.
Of ik deze cilinder ga behouden hangt van het lopen af, ik lees eigenlijk op dit forum dat een FS1 cilinder niet zo geschikt is om rustig mee te rijden en waarschijnlijk beter een nieuwe F5B cilinder kan kopen een proefrit zal het leren.
Verder het toch duidelijk vriendelijk maar dringend advies van NIX opgevolgd en een bus olie bij de plaatselijk motorzaak gekocht in de dikte 10w30 hiervan 600 cc gevuld.
Motor onder het frame gemonteerd een beetje benzine er in gedaan en na 2 keer trappen liep deze weer (wel even met de oude uitlaat heb nog geen nieuwe)
Blokje even warm laten lopen en weer lekker laten afkoelen hierbij tussentijds even de versnellingen en de koppeling geprobeerd.
Met een voldaan gevoel gaan slapen.
Nog te doen de wielen, uitlaat, lampen, stickers plakken en een voorzichtige proefrit maken.
Daarna bepalen of ik deze cilinder hou of voor een ander type met koppel in de lage toeren ga.
Krijg hierover graag adviezen van jullie.
Foto`s volgen!
Gert.
Inmiddels is deze geheel schoongemaalk, gestraald en weer in de juiste kleur gespoten.
Verder voorzien van nieuwe lagers natuurlijk pakkingen en nieuwe koppelingsplaten daarnaast is het misterie koppeling met behulp van Marco (mijn dank hiervoor) opgelost de juiste ringen hierin gemonteerd en nu loopt deze vrij.
Ontsteking en carburateur schoongemaakt en voorzien van een aantal nieuwe delen alleen de zuiger en cilinder heb ik zo gelaten deze zagen er nog prima uit alleen een paar nieuwe zuigerveertjes opgezet.
Of ik deze cilinder ga behouden hangt van het lopen af, ik lees eigenlijk op dit forum dat een FS1 cilinder niet zo geschikt is om rustig mee te rijden en waarschijnlijk beter een nieuwe F5B cilinder kan kopen een proefrit zal het leren.
Verder het toch duidelijk vriendelijk maar dringend advies van NIX opgevolgd en een bus olie bij de plaatselijk motorzaak gekocht in de dikte 10w30 hiervan 600 cc gevuld.
Motor onder het frame gemonteerd een beetje benzine er in gedaan en na 2 keer trappen liep deze weer (wel even met de oude uitlaat heb nog geen nieuwe)
Blokje even warm laten lopen en weer lekker laten afkoelen hierbij tussentijds even de versnellingen en de koppeling geprobeerd.
Met een voldaan gevoel gaan slapen.
Nog te doen de wielen, uitlaat, lampen, stickers plakken en een voorzichtige proefrit maken.
Daarna bepalen of ik deze cilinder hou of voor een ander type met koppel in de lage toeren ga.
Krijg hierover graag adviezen van jullie.
Foto`s volgen!
Gert.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent