Ik ben in het bezit van een Yamaha FS1 met schijfinlaat uit 1970 die ik helemaal gerestaureerd heb. Tot een jaar na de restauratie heeft de brommer perfect gereden; 32 mm uitlaat, 16 mm inlaat/carberateur, kleine schijf, F5B cylinder --> topsnelheid circa 75 km. Daarna begonnen de problemen die bestonden uit slecht optrekken, niet op toeren komen, niet reageren op wijzigen mengverhouding, benzine wordt uit de carberateur gespuugd.
Na controle bleek keer op keer het rotatiehuis waarin de schijf gehuisvest is, behoorlijk nat te zijn met versnellingsbakolie. Op Engelse websites heb ik gelezen dat dit de bovenstaande problemen geeft. Als probeersel heb ik dikkere versnellingsbakolie toegepast (20W50 i.p.v. 10W40) en de brommer liep inderdaad een stukje beter doch nog verre van goed. Nieuwe krukas-oliekering plaatsen ligt voor de hand doch dat heb ik al twee keer gedaan zonder resultaat. Ook de rubbere ring van de rotatiebehuizing heb ik vervangen doch ook dat gaf geen soelaas.
Ik ben zo langzamenhand door mijn oplossingopties heen en sta dus voor een raadsel. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand nog suggesties om het probleem op te lossen.
Bij voorbaat dank voor reakties

P.S. Bobine en ontsteking heb ik tevens recent vernieuwd doch dat leverde ook geen verbetering op !