Ik lees op het net verschillende verhalen over de mengverhouding van een FS1. Wanneer er vroeger 1:25 werd aangeraden voor bijvoorbeeld een duitse of oostenrijkse brommer rijden deze tegenwoordig zonder problemen met 1:50. Echter voor de FS1 lees ik dat 1:35 wordt aangeraden. Klopt deze verhouding en zo ja, heeft dat dan te maken met de mindere koeling van een kleine cilinder?
Alvast bedankt!
Mengverhouding
- henkie22222
- 500km gereden
- henkie22222
- 500km gereden
Ik denk inderdaad dat dat met de slechte koeling van de fs1 te maken heeft.
over de bougie
bron: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=4272
over de bougie
NIX schreef:Over de warmtegraden: eigenlijk gebruik je een B6 nooit. Misschien in een langzame setup met begrenste pijp of een RD met niet afgedraaide kop, maar eigenlijk is voor bijna elke snelle FS1 een B8 de enige ware. Soms blijft een B7 wat langer heel in een brommer met een 10mm carb, maar bijna alle setups met een 16mm vragen een B8. Voor inrijden kan een B7 ook wel eens nuttig zijn, omdat deze wat makkelijker zichzelf schoonbrand wat handig is met langzaam rijden en met rijke mix. Een enkeling wil een B9, maar dat zijn meestal de 60cc's met enorm veel compressie. Vaak slaat deze bougie vervolgens vet als je een keer een middagje rustig rijdt, dus een B9 is echt maar zelden nodig. En in de gevallen waarin een motor gaat pingelen, is vaak sprake van een dichtgekoolde einddemper, een fout afgestelde carb of een ontsteking die veel te vroeg of te laat staat.
bron: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=4272
- NIX
- 10000km gereden
Op zich zouden de meeste FS1's ook op brommix van de pomp moeten blijven lopen. Ik ken mensen dat gewoon tanken. Een FS1 is echter chronisch thermisch overbelast met zijn jkleine gioetijzeren cilindertje en wordt heter dan de meeste andere merken motortjes. Daarom geeft een iets rijkere mix van 1:40 een klein beetje extra bescherming. De 1:20 die 35 jaar geleden werd geadviseerd is met moderne olie echt niet nodig.
Jij moet een B7 of B8 bougie hebben. Als er een 16mm op zit, zou ik sowieso een B8 pakken.
Jij moet een B7 of B8 bougie hebben. Als er een 16mm op zit, zou ik sowieso een B8 pakken.
Kijk eerst even in de FAQ.