ik dacht altijd dat een grotere cilinder met dezelfde carb toch een grotere sproeier betekende.. vandaag toch ondervonden dat dit niet zo is. Kan iemand mij uitleggen waarom niet, of in welke gevallen dit wel zo is?
nog een vraag, ik ben nu dus van 50cc naar 60cc gegaan, maar houd nog steeds mn 12mm carbje. is dit erg, nog steeds wel een goede setup? mn fs1tje rijd nu toch al wel 70 km/h met inrijden, wat gebeurd er als ik een grotere carb neem?
grotere cilinder is grotere sproeier?
-
- 5000km gereden
Stevie schreef:oke dat wist ik niet!
maar kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? en ook het sproeierverhaal? waarom heb ik een grotere kans op vastlopers als het mengsel van de benzine en lucht hetzelfde blijft?
wss omdat hij gewoon minder benzine krijgt met een 12mm, dan met een 16mm; en als hij minder benzine krijgt, wordt hij warmer.
(denk ik

Laatst gewijzigd door the_destroyers op 31 jul 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5000km gereden
Stevie schreef:dat moet je me uitleggen, want uiteindelijk = 12mm luchtgat en 110 sproeier altijd hetzelfde mengsel bij volgas?
Ja, maar hij zal minder mengsel krijgen denk ik, want tenslotte is een 12mm kleiner dan een 16mm.
(mss ben ik fout, maar ik heb het altijd zo gehoord: als hij minder mengsel krijgt, zal hij sneller wam worden)
-
- 1500km gereden
bij hoge toerentallen en/of snel toenemende belasting wordt de cylinder niet goed gevuld, het kleine carburateurtje werkt dan als een soort weerstand, minder mengsel betekent ook minder smeerolie.
als je overstapt naar een 16mm moet je ook naar ratio je sproeier vergroten, meestal vanaf maat 150 en groter.
als je overstapt naar een 16mm moet je ook naar ratio je sproeier vergroten, meestal vanaf maat 150 en groter.
- NIX
- 10000km gereden
Het enige dat aanwijsbaar van invloed is, is de hoogte van de uitlaatpoort. Hoe hoger de uitlaatpoort, hoe groter de sproeier. Verder is het echt onzin dat een kleine carb voor warmlopers zorgt en een grote niet. Alsof je alleen volgas rijdt. dan zou het advies hier aan iedereen moeten zijn dat ze een 16mm monteren en daar alleen volgas mee moeten blazen. (Laars, ik hoor wel hoe het afloopt...)
De kleur van de bougie bepaalt of het mengsel goed is en daar is alls in de faq over beschreven. verder zijn er meer zaken van invloed of de motor warm wordt, zoals de mate van ingerdenheid, de compressieverhouding, het ontstekingstijdstip, de mengverhouding, etc.
Of je een 10mm op een 50 of 60cc zet is niet interessant, de vraag is of de grootte van de carb in de setup past. Bij een 10mm horen geen snelle schijf en geen 17mm hoge FS1 uitlaatpoort. Dat is eigenlijk het enige dat ertoe doet of een 10 of 12mm de juiste keuze is.
De kleur van de bougie bepaalt of het mengsel goed is en daar is alls in de faq over beschreven. verder zijn er meer zaken van invloed of de motor warm wordt, zoals de mate van ingerdenheid, de compressieverhouding, het ontstekingstijdstip, de mengverhouding, etc.
Of je een 10mm op een 50 of 60cc zet is niet interessant, de vraag is of de grootte van de carb in de setup past. Bij een 10mm horen geen snelle schijf en geen 17mm hoge FS1 uitlaatpoort. Dat is eigenlijk het enige dat ertoe doet of een 10 of 12mm de juiste keuze is.
Kijk eerst even in de FAQ.