Schijfrem
Schijfrem
Hallo mede fs1 freaks!!!
Ik heb een vraagje over de hoofdremcilinder van mijn fs1.
Het is een gereviseerde pomp, zelf gedaan, maar hij geeft geen olie door naar de remslang.
Wie o wie kan mij vertellen qat ik verkeerd doe of wat er anders aan de hand is???
Graag een reactie!!
Greetz Dick 2ru 1986!
Ik heb een vraagje over de hoofdremcilinder van mijn fs1.
Het is een gereviseerde pomp, zelf gedaan, maar hij geeft geen olie door naar de remslang.
Wie o wie kan mij vertellen qat ik verkeerd doe of wat er anders aan de hand is???
Graag een reactie!!
Greetz Dick 2ru 1986!
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Contacteer:
-
- 1000km gereden
Thanx voor je reactie. Ik heb met 1 draadje uit een staalborstel het gaatje onder het kunststof reservoir het gaatje wel door geprikt maar misschien niet goed genoeg! Ga het nog maar een keer proberen en als het niet lukt, meld ik me wel weer! Nogmaals, bedankt voor de medewerking!!!
Laterrrsssss!!!!
Laterrrsssss!!!!
-
- 1500km gereden
zoals ik begrijp is het systeem leeg geweest, zit dus vol met lucht
beste is volgens mij reservoir helemaal vullen, nippel beneden iets los en dan langzaam de vloeistof laten zakken
kan wel een hele nacht duren, moet wel af en toe bijgevuld worden en kijk uit met morsen of overlopen uit de nippel beneden
in de toekomst ga ik iets maken hiervoor, iets wat via de nippel de vloeistof middels onderdruk in één keer naar beneden zuigt, een vacuumpompje met de juiste aansluiting
beste is volgens mij reservoir helemaal vullen, nippel beneden iets los en dan langzaam de vloeistof laten zakken
kan wel een hele nacht duren, moet wel af en toe bijgevuld worden en kijk uit met morsen of overlopen uit de nippel beneden
in de toekomst ga ik iets maken hiervoor, iets wat via de nippel de vloeistof middels onderdruk in één keer naar beneden zuigt, een vacuumpompje met de juiste aansluiting
- NIX
- 10000km gereden
Er zitten 2 gaatjes in het reservoir naar de cilinder. 1 Klein, 1 mini. Verder gaat het alleen goed als er geen megaluchtbellen in het systeem zitten. Het beste zorg je dat de klauw en leiding vol vloeistof zitten. Het meeste hierover staat in de FAQ beschreven. Ik heb vaak genoeg een leiding van een pomp af moeten schroeven om daar de lucht eruit te pompen voor er daadwerkelijk druk in het systeem kwam, of een leiding volgezogen vanuit de fles. Hopelijk heb je de onderdeeltjes met speciaal blauw Ate vet gemonteerd of met remvloeistof. Met normale olie help je je rubbers om zeep.
Kijk eerst even in de FAQ.
Dank je voor je reactie! Heb idd gewoon remvloeistof gebruikt. Ga de kleine gaatjes nog doorprikken morgen. Heb geen tijd meer vanmiddag, moet zo naar de zaak. Sykes pickavant heeft een ontluchtings systeem met perslucht, als het nog sykes heet hoor want volgens mij is het overgenomen door een ander bedrijf. Maar de richting is goed!
Ik heb voor de revisie de piston via de remslang eruit geperst met een stuk speciaal gereedschap dus dat lijkt me nog niet echt. Heb net toch nog even het hele spul opnieuw uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gecontroleerd en samen gebouwd. Wat me opviel was toen ik hem uit elkaar haalde dat in de pomp wel remolie zat tussen rubbertje 1 en 2. Vóór de veer dus. Rara???? Dan vraag ik me af waarom ik zonder de slang erop geen olie krijg?? Zeg het maar!!
Bedankt voor alle medewerking! Prima forum!!!!!
Bedankt voor alle medewerking! Prima forum!!!!!
- NIX
- 10000km gereden
Heel simpel en ik heb het eigenlijk net al gezegd: er zit lucht in de cilinder en slang. Die druk je gemakkelijk samen en zet ook uitt, dus er komt simpelweg niet genoeg vacuum om de vloeistof langs de zuiger aan te zuigen als de rem wordt losgelaten. Ik heb dit hele verhaal laatst al opgeschreven voor 1 van de Belgen en wil dat eigenlijk niet gewoon weer opnieuw doen. Heb je dit al gelezen: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5293&start=0
Hier, voor we de hele discussie weer overdoen: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5364
Hier, voor we de hele discussie weer overdoen: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5364
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 5000km gereden
NIX schreef:Heel simpel en ik heb het eigenlijk net al gezegd: er zit lucht in de cilinder en slang. Die druk je gemakkelijk samen en zet ook uitt, dus er komt simpelweg niet genoeg vacuum om de vloeistof langs de zuiger aan te zuigen als de rem wordt losgelaten. Ik heb dit hele verhaal laatst al opgeschreven voor 1 van de Belgen en wil dat eigenlijk niet gewoon weer opnieuw doen. Heb je dit al gelezen: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5293&start=0

Het komt erop neer dat je je hele systeem helemaal moet vullen, dus zien dat je remslang helemaal vol zit al met olie, klauw ook. (zoals nix dus zegt eigenlijk)
Zo is het bij mij laatst ook gelukt, bij een andere schijfrem.
- Mawich
- Aan het inrijden
Ik heb zelf ook een DX en ook al meerdere keren met dit probleem gezeten. Ik los het alsvolgt op:
1. remslang demonteren van de pomp
2. rempomp demonteren van het stuur (bv even vast zetten in bankschroef o.i.d)
3. reservoir rempomp vullen en dekssel erop schroeven
4. neem een rietje en doop deze in potje met remolie vervolgens je duim erop en hij is gevuld en het loopt niet meer weg
4. pak de rempomp en laat de olie in de opening lopen waar de remslang wordt aangesloten. Herhalen tot die helemaal
gevuld is
5. remslang weer aansluiten
6. slangetje op de ontluchtingnippel van de remklauw aansluiten en in een potje half gevuld met remolie hangen
7. ontluchtingsnippel opendraaien
8. Herhaaldelijk knijpen in de rempomp. De olie zit nu al voor de zuiger en wordt nu direct de remslang ingepompt en verdrijft de lucht en het vacuum. Je ziet het wel borrelen in het potje met remolie. Het kan zijn dat je vanaf stap 4 nog 1 of 2 x moet herhalen.
9. Net zo lang doorgaan tot dat je ook het niveau in je reservoir ziet dalen. Dan de reservoir bijvullen en ontluchten op de gebruikelijke wijze.
Zo is mij al meerdere keren gelukt en ben je geen dagen aan de gang of moet je uren wachten. Pas wel op dat je niet morst want het is een agressief goedje metname op lak.
succes Marc
1. remslang demonteren van de pomp
2. rempomp demonteren van het stuur (bv even vast zetten in bankschroef o.i.d)
3. reservoir rempomp vullen en dekssel erop schroeven
4. neem een rietje en doop deze in potje met remolie vervolgens je duim erop en hij is gevuld en het loopt niet meer weg
4. pak de rempomp en laat de olie in de opening lopen waar de remslang wordt aangesloten. Herhalen tot die helemaal
gevuld is
5. remslang weer aansluiten
6. slangetje op de ontluchtingnippel van de remklauw aansluiten en in een potje half gevuld met remolie hangen
7. ontluchtingsnippel opendraaien
8. Herhaaldelijk knijpen in de rempomp. De olie zit nu al voor de zuiger en wordt nu direct de remslang ingepompt en verdrijft de lucht en het vacuum. Je ziet het wel borrelen in het potje met remolie. Het kan zijn dat je vanaf stap 4 nog 1 of 2 x moet herhalen.
9. Net zo lang doorgaan tot dat je ook het niveau in je reservoir ziet dalen. Dan de reservoir bijvullen en ontluchten op de gebruikelijke wijze.
Zo is mij al meerdere keren gelukt en ben je geen dagen aan de gang of moet je uren wachten. Pas wel op dat je niet morst want het is een agressief goedje metname op lak.
succes Marc