De schijfrem was al leverbaar op de laatste FS1-modellen van 1975. Deze hadden dezelfde configuratie als op het "Kenny Roberts"-model van 1976. Waarvan ik in 1977 een overjarig groen model nieuw kocht voor 1930 gulden (inclusief helm) na acht weken lang het geld letterlijk bij elkaar te hebben geraapt op de bouw. Ik heb destijds bewust gekozen voor dit model vanwege onder andere de dikkere voorpoten en de metalen zijkappen die op de modellen van 1977 al waren vervangen door dunne pootjes en plastic . En de metallicgroene kleur vond ik veel mooier dan de nieuwe kleuren (eigenlijk wilde ik de metallicblauwe uitvoering, maar die was niet meer nieuw leverbaar).
Op deze foto zie je de FS1-DX van 1975 als tweede van links. De eerste van links is een Kenny Roberts. De foto dateert uit 1976. Mijn broers zijn destijds samen met een neef en een stel vrienden op toertocht door Engeland en Schotland geweest met 4 Yamaha FS1's, 1 DWK, 1 Honda en een Batavus met DKW-blokje. Uiteraard toon ik hier alleen de Yamaha's :
Camiel schreef:Leuke foto! heb je nog meer foto's uit de oude doos? ?
Ik heb nog een foto van mijzelf op mijn Kenny Roberts-FS1 toen ik hem net had opgehaald. En een latere met mijn toenmalige vriendin (die FS1-tjes trokken destijds best vrowutjes aan ). Ik moet een en ander nog een keer inscannen en dan plaats ik die ook wel een keer.
Van die rit door Engeland en Schotland zijn natuurlijk ook meer foto's, maar ik heb eerst deze opgevraagd bij mijn broer omdat ik wist dat deze bestond. De rest ga ik nog wel een keer bekijken en als daar nog iets leuks tussen zit plaatsen.
die groene 2e van links is een 378 model , hoge tank groene oortjes dat is 75 378.
1j5 is model 76 en 77.
maar de combinatie 1j5 in 378 uitvoering verbaasd me niet hoor termaat verkocht in 78 ook 2f2 modellen met de hoge 378 tankjes en buddy met chroom kontje.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
joscabrio schreef:die groene 2e van links is een 378 model , hoge tank groene oortjes dat is 75 378. 1j5 is model 76 en 77. maar de combinatie 1j5 in 378 uitvoering verbaasd me niet hoor termaat verkocht in 78 ook 2f2 modellen met de hoge 378 tankjes en buddy met chroom kontje.
Dat kan natuurlijk als je van je oude voorraad af wilt, maar deze 1975'er DX was al in 1975 leverbaar en gekocht. Wellicht een voorserie voor wat zou komen in de vorm van de 1J5-DX.
Overigens bestond ook de FS1 street, de versie met de tank met de witte lijnen over de tank ter hoogte van de Yamaha-logo's, er al in maart 1971 !!! Hier op het forum staat ie pas vermeld in 1972.
Een weetje : de FS1 motorfiets kostte in maart 1971 1365 gulden. Een Zundapp 50cc motorfietrs 1665 en een Kreidler 50cc motorfiets 1655 gulden.