ZUIGERSPELING ????

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Toch zou ik deze alleen voor een alu cilinder adviseren.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

NIX schreef:Toch zou ik deze alleen voor een alu cilinder adviseren.


Moet je wel een 50cc alu cilinder hebben.
Yamaha Sheriff 1981
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

volgens mij is de zuigerveer van een zuiger met één veer altijd een L-veer

ik heb het nooit anders gezien, ook niet bij sets voor zundapp, kreidler, etc

moet ook wel anders veel compressieverlies
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De asso zuigers die bij de alu cilinders zaten waren altijd 1 normale veer.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

koppel schreef:volgens mij is de zuigerveer van een zuiger met één veer altijd een L-veer


Die noguchi zuigers hebben ook een normale zuigerveer:

Afbeelding

Er staat Yamaha aan de binnenkant:

Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Zijn dat goede zuigertjes?
Ik kom ze namelijk nog wel eens tegen voor weinig.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

als een zuiger met een veer geen l-veer heeft ontgaat mij het nut van het hebben van 1 veer ipv 2 echt volledig
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Ik heb er nog nooit mee gereden.
Yamaha Sheriff 1981
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

ho ff

ik denk dat er verschillende interpretaties bestaan over wat een L-veer is

ik ontleen dit aan de vorm van het slotje, zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm

echter zijn er ook veren die als geheel een L-vorm hebben, het contactoppervlak met de cylinderwand is groter dan de gleuf waar ze in zitten, dit zal wel een L-veer zijn.

www.zuigerveren.nl

nog een hele wetenschap
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Een L-veer is idd dat de hele zuigerveer een L-vorm heeft. Die zuigerveer zit vaak ook veel hoger op de zuiger als een normale zuigerveer
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Tombo schreef:Een L-veer is idd dat de hele zuigerveer een L-vorm heeft. Die zuigerveer zit vaak ook veel hoger op de zuiger als een normale zuigerveer


Zoals deze : http://www.fs1shop.nl/50cc-zuiger-dinam ... -1375.html
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat is inderdaad een L-veer, ook wel topveer genoemd, nu praten we weer over hetzelfde. Zo'n L-veer wordt door zijn vorm door de compressie naar buiten geblazen. Hij drukt dus niet alleen met zijn eigen voorspanning tegen de wand, de druk in de verbrandingruimte drukt hem er nog harder tegenaan. Je hebt dan minder drukverlies, maar ook dubbele slijtage.

1 Veer is minder wrijving, dus meer snelheid en vermogen. Maar 1 veer is ook minder warmte-overdracht van de zuiger naar de wand, dus een extra warme zuiger. Perfect voor een FS1 klimaat. Die lopen nooit warem, namelijk.

Er zijn inderdaad 2 veelgebruikte zuigerveersloten, maar die heten geen L-veer ofzo. De een sluit over een borgpennetje, de ander er half onder. Ik heb nooit verschil gemerkt bij gebruik van de ene of de andere.

VDH omschrijft ze zo:
Zuiger TYPE met A-Sluiting = VIERTAKT (geen borgpen aanwezig)
Zuiger TYPE met B-Sluiting = De veereinden sluiten geheel OVER borgpennetje.
Zuiger TYPE met C-sluiting = De veereinden sluiten (half)ONDER borgpennetje.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

koppel schreef:zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm


Dat hebben die noguchi zuigers ook maar daardoor is het nog geen l-veer.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie