ZUIGERSPELING ????
- marco
- Sheriff of the Posbank
-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 1500km gereden
ho ff
ik denk dat er verschillende interpretaties bestaan over wat een L-veer is
ik ontleen dit aan de vorm van het slotje, zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm
echter zijn er ook veren die als geheel een L-vorm hebben, het contactoppervlak met de cylinderwand is groter dan de gleuf waar ze in zitten, dit zal wel een L-veer zijn.
www.zuigerveren.nl
nog een hele wetenschap
ik denk dat er verschillende interpretaties bestaan over wat een L-veer is
ik ontleen dit aan de vorm van het slotje, zuigers met één veer hebben een ander slotje en de veer bij de opening dus ook, in doorsnede heeft dit een L-vorm
echter zijn er ook veren die als geheel een L-vorm hebben, het contactoppervlak met de cylinderwand is groter dan de gleuf waar ze in zitten, dit zal wel een L-veer zijn.
www.zuigerveren.nl
nog een hele wetenschap
- marco
- Sheriff of the Posbank
Tombo schreef:Een L-veer is idd dat de hele zuigerveer een L-vorm heeft. Die zuigerveer zit vaak ook veel hoger op de zuiger als een normale zuigerveer
Zoals deze : http://www.fs1shop.nl/50cc-zuiger-dinam ... -1375.html
Yamaha Sheriff 1981
- NIX
- 10000km gereden
Dat is inderdaad een L-veer, ook wel topveer genoemd, nu praten we weer over hetzelfde. Zo'n L-veer wordt door zijn vorm door de compressie naar buiten geblazen. Hij drukt dus niet alleen met zijn eigen voorspanning tegen de wand, de druk in de verbrandingruimte drukt hem er nog harder tegenaan. Je hebt dan minder drukverlies, maar ook dubbele slijtage.
1 Veer is minder wrijving, dus meer snelheid en vermogen. Maar 1 veer is ook minder warmte-overdracht van de zuiger naar de wand, dus een extra warme zuiger. Perfect voor een FS1 klimaat. Die lopen nooit warem, namelijk.
Er zijn inderdaad 2 veelgebruikte zuigerveersloten, maar die heten geen L-veer ofzo. De een sluit over een borgpennetje, de ander er half onder. Ik heb nooit verschil gemerkt bij gebruik van de ene of de andere.
VDH omschrijft ze zo:
1 Veer is minder wrijving, dus meer snelheid en vermogen. Maar 1 veer is ook minder warmte-overdracht van de zuiger naar de wand, dus een extra warme zuiger. Perfect voor een FS1 klimaat. Die lopen nooit warem, namelijk.
Er zijn inderdaad 2 veelgebruikte zuigerveersloten, maar die heten geen L-veer ofzo. De een sluit over een borgpennetje, de ander er half onder. Ik heb nooit verschil gemerkt bij gebruik van de ene of de andere.
VDH omschrijft ze zo:
Zuiger TYPE met A-Sluiting = VIERTAKT (geen borgpen aanwezig)
Zuiger TYPE met B-Sluiting = De veereinden sluiten geheel OVER borgpennetje.
Zuiger TYPE met C-sluiting = De veereinden sluiten (half)ONDER borgpennetje.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank