voorvork veren

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
koppel
1500km gereden
1500km gereden

voorvork veren

Bericht door koppel »

weet iemand of de veren die onder de harmonicahoezen van de voorvork zitten uitwisselbaar zijn?

dus hetzelfde voor de trommel en de DX uitvoeringen?

partnummers zijn anders, maar dat hoeft niet betekenen dat ze ook echt verschillend zijn.

wie o wie?
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Bij mijn weten zijn ze het zelfde de demping regel je immers met de vorkolie :wink:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Klopt, maar als de dempingscoëfficient van de verschilllende soorten voorvorken ook echt verschillend is van elkaar, moet je voor een optimale wegligging ook veren met een andere veersterkte hebben :prof:
Dus opzich is het geen stomme vraag, en zou er best eens verschil in kunnen zitten
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Nee is zeker geen domme vraag, maar qua gewicht verschild een schijfrem nauwlijks van een trommelrem
en qua belasting van de vork met remmen zou het ook niet veel mogen schelen, goede trommelrem
kan immers vrijwel net zo hard remmen (duiken) als een schijfrem, vandaar dat ik zeg het lijkt mij onderling uitwisselbaar.
Verschillende onderdeelnummers wil niet altijd wat zeggen, een voorbeeld een voorruit van een bmw e 30 is voor alle modellen hetzelfde, maar voor de cabrio is er een ander onderdeelnummer omdat er een metalen bevesteging voor de binnenspiegel op gelijmd zit van 10 euro, maar de ruit is wel bijna 150 euro duurder :wink:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

dank voor de antwoorden, het gaat mij meer om de passing, dat het op alle modellen te monteren valt.

op de tekeningen in de partsmanuals zien ze er verschillend uit, DX breder en met kleinere spoed dan trommelrem versie

echter is de veer voor een rd50m exact hetzelfde als oud model trommel maar ziet een veer van een 3E9 DX er weer anders uit (rd50m en 3E9 DX hebben dezelfde voorvork.)

nogal verwarrend dus.
FS1SE
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door FS1SE »

koppel schreef:dank voor de antwoorden, het gaat mij meer om de passing, dat het op alle modellen te monteren valt.

op de tekeningen in de partsmanuals zien ze er verschillend uit, DX breder en met kleinere spoed dan trommelrem versie

echter is de veer voor een rd50m exact hetzelfde als oud model trommel maar ziet een veer van een 3E9 DX er weer anders uit (rd50m en 3E9 DX hebben dezelfde voorvork.)

nogal verwarrend dus.

er is wel degelijk verschil in de lengt officieel is er ook lengte verschil in de binnen poten maar als je 2 gelijk hoge veren gebruik is er geen probleem
Plaats reactie