Van bromfiets naar motorfiets.
-
- 100km gereden
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 17:54
- Locatie: Willebroek (Belgium)
op aanvraag,
voor België:
allereerst:
uw fs1 moet van voor 1975 zijn dus 1974 kan nog.
Want vanaf 1975 voert d'ieteren yamaha in en hebben ze dus alle info over elke kadernummer, de periode voor 1975 is vrij vaag. (dus het aantal vitessen speelt gene rol)
ten 2e:
je gaat niet naar de douane met den uitleg, "ik wil van mijn brommer ne moto maken" maar je vertelt ik wil een lichte motorfiets inschrijven waarvan ik geen documenten meer heb.
Na het vertellen van de 1e zin krijg je van die mannen niks meer gedaan.(ik ben naar ander kantoor moeten gaan)
op elk document vermeld je "lichte motorfiets" ook bij de correspondentie naar d'ieteren, 1 keer het woord brommer is genoeg om die mannen te doen steigeren.
ten 3e:
niet opsturen naar Brussel, maar ga persoonlijk naar het plaatselijk kantoor.
Anders leggen ze dat toch maar op de stapel of krijg je het antwoord dat het niet zal lukken.
laat je niet ontmoedigen als ze je terugsturen, maar blijf kalm stel gericht vragen en blijf proberen.
bij de douane heb je nodig:
een verkoopsovereenkomst waarop vermeld staat:
naam en adres koper en verkoper
handtekeningen van beide
gegevens van de fs1
merk
chassisnummer
cylinder inhoud
prijs
datum 1e gebruik of bouwjaar
aantal km's
van de invoerder heb je het officiële bouwjaar nodig.
mailen en bellen naar d'ieteren
van de periode voor 1975 hebben ze enkel framenummer en bouwjaar.
hier krijg je wel een document van wanneer je de juiste persoon treft.
maak een mooi dossiertje.
met al deze gegevens ga je naar douane, deze sturen dit op naar brussel, 3 dagen later ga je enkele eurocenten betalen en krijg je een inschrijvingsformulier mee. (vignet 705)
met dit formulier ga je naar de verzekering, deze kleeft zijn sticker hierop.
nu kan je je nummerplaat gaan afhalen bij den div.
Om alles uit te zoeken ben ik lang bezig geweest, maar na den 1e in te schrijven ging het met den 2e vanzelf.
Yamasam had mij al op weg gezet een hele tijd terug, maar er zaten nog enkele adders onder het gras.
wat denkt ge mannen, voor elke motorplaat een pint?
voor België:
allereerst:
uw fs1 moet van voor 1975 zijn dus 1974 kan nog.
Want vanaf 1975 voert d'ieteren yamaha in en hebben ze dus alle info over elke kadernummer, de periode voor 1975 is vrij vaag. (dus het aantal vitessen speelt gene rol)
ten 2e:
je gaat niet naar de douane met den uitleg, "ik wil van mijn brommer ne moto maken" maar je vertelt ik wil een lichte motorfiets inschrijven waarvan ik geen documenten meer heb.
Na het vertellen van de 1e zin krijg je van die mannen niks meer gedaan.(ik ben naar ander kantoor moeten gaan)
op elk document vermeld je "lichte motorfiets" ook bij de correspondentie naar d'ieteren, 1 keer het woord brommer is genoeg om die mannen te doen steigeren.
ten 3e:
niet opsturen naar Brussel, maar ga persoonlijk naar het plaatselijk kantoor.
Anders leggen ze dat toch maar op de stapel of krijg je het antwoord dat het niet zal lukken.
laat je niet ontmoedigen als ze je terugsturen, maar blijf kalm stel gericht vragen en blijf proberen.
bij de douane heb je nodig:
een verkoopsovereenkomst waarop vermeld staat:
naam en adres koper en verkoper
handtekeningen van beide
gegevens van de fs1
merk
chassisnummer
cylinder inhoud
prijs
datum 1e gebruik of bouwjaar
aantal km's
van de invoerder heb je het officiële bouwjaar nodig.
mailen en bellen naar d'ieteren
van de periode voor 1975 hebben ze enkel framenummer en bouwjaar.
hier krijg je wel een document van wanneer je de juiste persoon treft.
maak een mooi dossiertje.
met al deze gegevens ga je naar douane, deze sturen dit op naar brussel, 3 dagen later ga je enkele eurocenten betalen en krijg je een inschrijvingsformulier mee. (vignet 705)
met dit formulier ga je naar de verzekering, deze kleeft zijn sticker hierop.
nu kan je je nummerplaat gaan afhalen bij den div.
Om alles uit te zoeken ben ik lang bezig geweest, maar na den 1e in te schrijven ging het met den 2e vanzelf.
Yamasam had mij al op weg gezet een hele tijd terug, maar er zaten nog enkele adders onder het gras.
wat denkt ge mannen, voor elke motorplaat een pint?
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
Jeti schreef:Dat klinkt hoopvol.. als mijn plan hier niet lukt, zal ik het zelfs via BE moeten doen ghehe.
Nog 1 vraagje.. wat is d'ieteren ??
invoerder van yamaha in België/ Bende eikels
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Jeti schreef:mpro09 schreef:Jeti schreef:verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat.
![]()
![]()
RDW:
Bevestiging voor inschrijving
Het niet overleggen van het deel I van het buitenlands kentekenbewijs kan in dat geval alleen worden ondervangen doordat de RDW langs schriftelijke of elektronische weg de bevestiging heeft verkregen dat de aanvrager het recht heeft om het voertuig in Nederland in te schrijven. De bevestiging is afkomstig van de bevoegde autoriteiten van de lidstaat waar het voertuig voordien was ingeschreven. Deze procedure neemt tijd in beslag en er zijn kosten aan verbonden
Ik heb het nagevraagd aan de keurmeester bij de RDW:
met de model specificatie + verkoopovereenkomst die ik heb, kan ik hem aanbieden voor motorkenteken keuring. Het kan zijn dat de RDW aan de Duitse keuringsdienst (TUV meen ik) toestemming vraagt om hem hier in te voeren. Ze controleren of het kenteken in Duitsland nog bestaat. Daar ga ik niet vanuit, aangezien hij al 10 jaar in de schuur stond bij de vorige eigenaar, of een vriend van hem, ofzo. Dus die kentekenplaat heb ik nooit gezien

Hij heeft meteen het framenummer gecontroleerd. Leuk detail: er rijdt in NL een Sparta bromfiets rond met het 6cijferige framenummer van mijn FS1

-
- 100km gereden
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 17:54
- Locatie: Willebroek (Belgium)
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:09
- Locatie: menen, België
Jaaa, ik heb volgend antwoord gekregen van D'ieteren:
"Bij nazicht in het archief van 1975 hebben we kunnen achterhalen dat type '469' overeenstemt met het model Yamaha FS1F. Dit model werd voornamelijk in Frankrijk gecommercialiseerd.
Voormalig Yamaha invoerder Thielemans in Gent (tot 1975) noch D'Ieteren Sport hebbe een porces-verbaal van goedkeuring aangevraagd voor dit type. We
beschikken uitsluitend over nationale homologaties voor de FS1 van type 2RI (motorfiets), 2RT (bromfiets B) en 2RU (bromfiets B).
De reeks 469-010101 tot 469-020000 werd volgens de Europese Yamaha model index gebouwd in 1975.
Daar we dit model niet hebben ingevoerd kunnen we bijgevolg ook geen attest opmaken daat het voertuigen met framenummer 469-010185 in onze databank niet voorkomt. "
Het zal dus waarschijnlijk niet lukken, of is er nog een kans?
"Bij nazicht in het archief van 1975 hebben we kunnen achterhalen dat type '469' overeenstemt met het model Yamaha FS1F. Dit model werd voornamelijk in Frankrijk gecommercialiseerd.
Voormalig Yamaha invoerder Thielemans in Gent (tot 1975) noch D'Ieteren Sport hebbe een porces-verbaal van goedkeuring aangevraagd voor dit type. We
beschikken uitsluitend over nationale homologaties voor de FS1 van type 2RI (motorfiets), 2RT (bromfiets B) en 2RU (bromfiets B).
De reeks 469-010101 tot 469-020000 werd volgens de Europese Yamaha model index gebouwd in 1975.
Daar we dit model niet hebben ingevoerd kunnen we bijgevolg ook geen attest opmaken daat het voertuigen met framenummer 469-010185 in onze databank niet voorkomt. "
Het zal dus waarschijnlijk niet lukken, of is er nog een kans?
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Ik heb in 1980 mijn FS1 DX van 1976 op motorkenteken laten overzetten. Tweede overmaat zuiger, dikke uitlaat, 16mmm... afijn jullie weten het wel. Ik moest toen voor een keuring naar Soesterberg. Zonder rijbewijs (!) over de senlweg met een voorlopig kenteken voor één dag. Na het proefrondje vond de testpiloot dat er wat weinig vermogen in zat. Ik hoorde aan het geluid dat wellicht de uitlaat verstopt zat en heb toen gevraagd of ik dat even kon bekijken. De einddemper zat helemaal vol met brokken kool die waarschijnlijk door het langdurig op hoge toeren over de snelweg waren losgetrild. N averwijdering werd ze alsnog afgekeurd omdat er geen groot/dimlicht op zat en er geen NL-keur in het koplampglas zat.
Een maand later alsnog goedgekeurd met een andere koplampunit.
Ik heb zelfs nog afgereden op deze FS1 voor mijn motorrijbewijs ! Later heb ik deze FS1 als brommer ingeruild voor een lichte motorfiets. De kentekenplaat kwam ik afgelopen week weer tegen tussen de sonderdelen van mijn restauratie FS1.
In principe kun je vrij makkelijk een FS1 op motrokenteken laten zetten mits de juiste onderdelen erop zitten. De FS1 is immers eerst in 1969 als 5-bak lichte motorfiets op de Nederlandse markt gekomen en pas in februari 1970 werd de FS1 als brommer geïntroduceerd op de motorrai. Ik heb daar nog een foto en artikeltje van uit het blad "Motor".
Een ander weetje : op een bepaald moment waren er in Nederland (naar schatting) 2 miljoen brommers. Dit heugelijke feit werd gevierd met de uitreikeing van een (jawel) Yamaha FS1 aan een postbode in een programma van de Tros (op TV dus). Ook daar heb ik nog een fotootje uit "Motor" die geplaatst werd omdat het merk op TV was overgeplakt vanwege reclame (toen al).
Een maand later alsnog goedgekeurd met een andere koplampunit.
Ik heb zelfs nog afgereden op deze FS1 voor mijn motorrijbewijs ! Later heb ik deze FS1 als brommer ingeruild voor een lichte motorfiets. De kentekenplaat kwam ik afgelopen week weer tegen tussen de sonderdelen van mijn restauratie FS1.
In principe kun je vrij makkelijk een FS1 op motrokenteken laten zetten mits de juiste onderdelen erop zitten. De FS1 is immers eerst in 1969 als 5-bak lichte motorfiets op de Nederlandse markt gekomen en pas in februari 1970 werd de FS1 als brommer geïntroduceerd op de motorrai. Ik heb daar nog een foto en artikeltje van uit het blad "Motor".
Een ander weetje : op een bepaald moment waren er in Nederland (naar schatting) 2 miljoen brommers. Dit heugelijke feit werd gevierd met de uitreikeing van een (jawel) Yamaha FS1 aan een postbode in een programma van de Tros (op TV dus). Ook daar heb ik nog een fotootje uit "Motor" die geplaatst werd omdat het merk op TV was overgeplakt vanwege reclame (toen al).