FS1 378 1973
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:21
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31
gcge schreef:joscabrio schreef:is t wel een plaatjestank?
2e foto lijkt t meer een 76er tank met opgeplakte plaatjes.
Voorvorkt lijkt ook een 2ru met oud type wiel.
Dat maakt het lastig. Ik ben helaas nog niet zo'n kenner om dit te kunnen beoordelen.
is makkelijk te checken een plaatjestank heeft geen uitstekende lip met rubber achteraan maar 4 ronde rubbers en een 4 kante onder de tank

Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:21
de paarse valt sowieso af. Ik ga de verkoper van de gouden benaderen om een afspraak te maken.
Een vriend van me is ook geinteresseerd geraakt in een oldtimer brommer en had de volgende met schijfrem op het oog:
http://link.marktplaats.nl/411262514
Volgens de advertentie is het een fs1 uit 1974, maar volgens de onderstaande advertentie hadden alleen sommige 378 uit 75 een schijfrem. Hij heeft een grijswit achterspatbord en het nieuwe achterlicht?
In hoeverre is deze origineel?
Model 1974-1975 (378)
Dit model is al wat meer verschillend dan de anderen. Hierop werd namelijk een ander model tank gemonteerd (het hoge model) met een grotere inhoud. Ook zaten er geen plaatjes op maar transfers.
Hierbij hoort een zadel wat aan de voorzijde omhoog loopt om de lijn mooi over te laten lopen.
Dit is tevens het eerste model waarbij het contactslot op het stuur zat in plaats van in het linker zijkapje.
In 1974 zat ook hier het grijs/witte spatbord op met het ULO achterlicht, maar in 1975 werd dit vervangen door een chromen versie met het nieuwe model ULO achterlicht.
Model 1976 (1J5)
Op de "Kenny Roberts" versie, zoals deze vaak genoemd wordt zat als eerste (met uitzondering op sommige 378's uit '75) een schijfrem in plaats van een trommelrem op het voorwiel.
Daardoor zijn de vorkpoten, de naaf, de banden en ook het voorspatbord anders.
Een vriend van me is ook geinteresseerd geraakt in een oldtimer brommer en had de volgende met schijfrem op het oog:
http://link.marktplaats.nl/411262514
Volgens de advertentie is het een fs1 uit 1974, maar volgens de onderstaande advertentie hadden alleen sommige 378 uit 75 een schijfrem. Hij heeft een grijswit achterspatbord en het nieuwe achterlicht?
In hoeverre is deze origineel?
Model 1974-1975 (378)
Dit model is al wat meer verschillend dan de anderen. Hierop werd namelijk een ander model tank gemonteerd (het hoge model) met een grotere inhoud. Ook zaten er geen plaatjes op maar transfers.
Hierbij hoort een zadel wat aan de voorzijde omhoog loopt om de lijn mooi over te laten lopen.
Dit is tevens het eerste model waarbij het contactslot op het stuur zat in plaats van in het linker zijkapje.
In 1974 zat ook hier het grijs/witte spatbord op met het ULO achterlicht, maar in 1975 werd dit vervangen door een chromen versie met het nieuwe model ULO achterlicht.
Model 1976 (1J5)
Op de "Kenny Roberts" versie, zoals deze vaak genoemd wordt zat als eerste (met uitzondering op sommige 378's uit '75) een schijfrem in plaats van een trommelrem op het voorwiel.
Daardoor zijn de vorkpoten, de naaf, de banden en ook het voorspatbord anders.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
die schijfrem die er op zit is volgens mij zeker niet orgineel,
als er een schijrem op een 378 zit, moet de klauw er al zeker één zijn met yamaha plakkertje, en volgens mij dan ook een ronde rempot
als er een schijrem op een 378 zit, moet de klauw er al zeker één zijn met yamaha plakkertje, en volgens mij dan ook een ronde rempot
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Die vork is van een latere 1J5 of 2F2, de eerste exemplaren waren de zogenaamde dikke poten en de klauwen hadden een plaatje in plaats van ingegoten letters. Maar een vork is zo gewisseld. Er hoort een rechtsgeremde trommelnaaf in en een voorspatboard met de rubbers rechts. Denk eraan dat ook de armatuurtjes gewisseld moeten worden. Die zijn ook schaars in gave vorm, maar je kunt zolang imi's of latere types trommel armaturen pakken, dan zit er in elk geval iets en niemand die het ziet. Werken doiet het allemaal prima.
Of deze verder origineel is, moet je gewoon gaan kijken. Belangrijkste is dat de nummers matchen en echt met 378 beginnen. Zo te zien is het meeste wel origineel. De uitlaat is een imi en het stuur is ook verkeerd. Daar zou ik hem niet op laten staan. Achterspatje zal hoogstwaarschijnlijk imi zijn, maar who cares? Liever een mooi imi dan een rotte ori. Wel kun je wat van de prijs praten om dat de voorwielen en voorspatboarden niet echt voor het oprapen liggen en doorgaans geld kosten. Vorkpoten heb ik eventueel nog liggen, binnenpoten van een 2RU passen ook en zijn dus zelfs nieuw verkrijgbaar.
Of deze verder origineel is, moet je gewoon gaan kijken. Belangrijkste is dat de nummers matchen en echt met 378 beginnen. Zo te zien is het meeste wel origineel. De uitlaat is een imi en het stuur is ook verkeerd. Daar zou ik hem niet op laten staan. Achterspatje zal hoogstwaarschijnlijk imi zijn, maar who cares? Liever een mooi imi dan een rotte ori. Wel kun je wat van de prijs praten om dat de voorwielen en voorspatboarden niet echt voor het oprapen liggen en doorgaans geld kosten. Vorkpoten heb ik eventueel nog liggen, binnenpoten van een 2RU passen ook en zijn dus zelfs nieuw verkrijgbaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Hier liggen er 2 en gasten die dat ervoor durven vragen verdienen een pak slaag voor het verzieken van de hobby. Degenen die het ervoor betalen verdienen ook klapjes, trouwens.
Natuurlijk is een schijfremsetje wat waard. Het hoort alleen niet op deze brommer als je het graag origineel hebt.
Natuurlijk is een schijfremsetje wat waard. Het hoort alleen niet op deze brommer als je het graag origineel hebt.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:21
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Die komen dan waarschijnlijk uit Duitsland
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er weinig ovnersleutelde meer zijn. Zoals HJ wel eens zei, als je vroeger op een originele FS1 reed had je het niet begrepen (net zoals je nu op een originele scooter o.i.d gaat rijden).
Ik zou me niet dood gaan staren op een volledig originele FS1, maar een goede basis kopen en dan ombouwen naar origineel. Helemaal origineel vind je ze gewoon bijna niet meer, of het zijn verotte schuurvondsten
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er weinig ovnersleutelde meer zijn. Zoals HJ wel eens zei, als je vroeger op een originele FS1 reed had je het niet begrepen (net zoals je nu op een originele scooter o.i.d gaat rijden).
Ik zou me niet dood gaan staren op een volledig originele FS1, maar een goede basis kopen en dan ombouwen naar origineel. Helemaal origineel vind je ze gewoon bijna niet meer, of het zijn verotte schuurvondsten
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Aan FS1's is in 30 of 40 jaar nogal eens verbouwd en ze werden vaak met wat delen geupgrade naar het laatste model. Ik had op mijn P een 3E9 tank en kappen zitten om hem nieuw te laten lijken en omdat er meer peut in paste en de plaatjestank en blikken kapjes aan mijn broertje gegeven omdat zijn 378 een Franse tank had die we UGLY vonden.
Een FS1 moet je dus eigenlijk altijd weer terugbouwen als je hem zoals in de folder wil. Jos heeft zijn FS1's zoals ze in die tijd het straatbeeld bepaalden. En dat was doorgaan verre van origineel. Verder zijn het altijd dezelfde delen die kaduuk gaan. Die raken dus vlot op.
Ik denk dat die gele op zich geen verkeerde is, wel moet je even de nummers checken. Als je een ori exemplaar wil die echt perfect gebouwd is, dan moet je dat of zelf doen of er heel veel geld voor neerleggen.
Een FS1 moet je dus eigenlijk altijd weer terugbouwen als je hem zoals in de folder wil. Jos heeft zijn FS1's zoals ze in die tijd het straatbeeld bepaalden. En dat was doorgaan verre van origineel. Verder zijn het altijd dezelfde delen die kaduuk gaan. Die raken dus vlot op.
Ik denk dat die gele op zich geen verkeerde is, wel moet je even de nummers checken. Als je een ori exemplaar wil die echt perfect gebouwd is, dan moet je dat of zelf doen of er heel veel geld voor neerleggen.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 nov 2009, 21:21
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
is aardig aan de prijs
maar wel de ori lak, dat is wel waarde vol

maar wel de ori lak, dat is wel waarde vol
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;