gietijzeren cylinder of alluminium?
gietijzeren cylinder of alluminium?
wie kan mij adviseren? ik heb momenteel een gietijzeren f5b 60cc onder mijn fs1 zitten. Hij rijdt perfect, maar klopt het dat een gietijzeren cylinder sneller slijt en hoe merk je dat?
Is het dan misschien beter voor een alluminium cylinder te gaan? en welke zijn eventueel de beste?
jelle
Is het dan misschien beter voor een alluminium cylinder te gaan? en welke zijn eventueel de beste?
jelle
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18358
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Wat wil je precies? Een aluminium AJH cilinder is in principe een snelle cilinder, daar kan je niet zo lekker mee toeren als met een F5B. Een aluminium cilinder met nicasil wand is idd heel slijtvast. Maar een gietijzeren cilinder met een goede zuiger is ook heel erg slijtvast. Het is eerder zo dat de zuiger eerder versleten is als de cilinder
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Het verschil is de hoge uitlaatpoort en de cilinderwand.
Ik heb zelf een jaar met een eurocilindro gereden tot de wand losliet. Was een fijne snelle cilinder. daarna heb ik iets uitgevijlde F5B naar 43mm laten boren en die liep eigenlijk lekkerder en was practisch net zo snel,maar had een bak meer koppel onderin en kwam ook 5km verder op een liter. De nicasilwand uit een alu cilinder is een sterk, maar ook een zwak punt. Als ie beschadigd is het knap prijzig om er een nieuwe in te laten zetten. Mogelijk dat hier hogere goden zitten die in zo'n cilindertje een bus kunnen persen en ook nog weten hoe ze de poorten kunnen laten aansluiten. Maar en gieteijzeren cilinder kan het ook zomaar een jaar of 2 uithouden voor dagelijks gebruik en die is gewoon naar een overmaat te boren bij slijtage of schade. En omdat de uitlaatpoort een pietsje lager is, is hij handelbaarder en zuiniger. En een F5B heeft een normale standaard buitenkant in plaats van de 3E9 afmetingen.
Dan is er nog 1 zwak punt bij de alu cilinders: de uitlaatschroefdraad. Je draait een wartel er zomaar scheef op en ik zie dat de draad nog wel eens kapot getrokken is bij uitlaten waarvan de flens niet mooi op de cilinder gericht stond.
Qua hitte kan de alu cilinder meer hebben dan de gieteijzeren, echter een fatsoenlijk ingereden gietijzeren cilinder loopt ook niet warm. En mijn alu verloor ondanks altijd netjes opwarmen toch ook zijn wand op een goed moment.
Het zijn beide fijne cilinders met hun specifieke voor- en nadelen. Mijn persoonlijke smaak neigt meer naar de F5B, maar ik zou een goede alu niet versmaden. Tegen de vrager van dit topic zou ik willen zeggen: je hebt een fijne en bewezen betrouwbare cilinder. Waarom laat je hem niet zitten? Als je nog meer voordeel wil, doe dan een keer een kopje van Gino erop.
Ik heb zelf een jaar met een eurocilindro gereden tot de wand losliet. Was een fijne snelle cilinder. daarna heb ik iets uitgevijlde F5B naar 43mm laten boren en die liep eigenlijk lekkerder en was practisch net zo snel,maar had een bak meer koppel onderin en kwam ook 5km verder op een liter. De nicasilwand uit een alu cilinder is een sterk, maar ook een zwak punt. Als ie beschadigd is het knap prijzig om er een nieuwe in te laten zetten. Mogelijk dat hier hogere goden zitten die in zo'n cilindertje een bus kunnen persen en ook nog weten hoe ze de poorten kunnen laten aansluiten. Maar en gieteijzeren cilinder kan het ook zomaar een jaar of 2 uithouden voor dagelijks gebruik en die is gewoon naar een overmaat te boren bij slijtage of schade. En omdat de uitlaatpoort een pietsje lager is, is hij handelbaarder en zuiniger. En een F5B heeft een normale standaard buitenkant in plaats van de 3E9 afmetingen.
Dan is er nog 1 zwak punt bij de alu cilinders: de uitlaatschroefdraad. Je draait een wartel er zomaar scheef op en ik zie dat de draad nog wel eens kapot getrokken is bij uitlaten waarvan de flens niet mooi op de cilinder gericht stond.
Qua hitte kan de alu cilinder meer hebben dan de gieteijzeren, echter een fatsoenlijk ingereden gietijzeren cilinder loopt ook niet warm. En mijn alu verloor ondanks altijd netjes opwarmen toch ook zijn wand op een goed moment.
Het zijn beide fijne cilinders met hun specifieke voor- en nadelen. Mijn persoonlijke smaak neigt meer naar de F5B, maar ik zou een goede alu niet versmaden. Tegen de vrager van dit topic zou ik willen zeggen: je hebt een fijne en bewezen betrouwbare cilinder. Waarom laat je hem niet zitten? Als je nog meer voordeel wil, doe dan een keer een kopje van Gino erop.
Kijk eerst even in de FAQ.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23442
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam