Belangrijkste massapunten.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Belangrijkste massapunten.

Bericht door Sjonnies »

Mijn frame is gepoedercoat, nu snap ik dat daarmee de massa een punt zal gaan worden voor de electra.

Nu vraag ik mij af, waar de belangrijkste massa punten zijn.
- Massadraad van de accu naar het frame (hier zou ik het frame iets kaal kunnen maken, de coating dan)
- Koplamp massa draad?
Zijn er nog meer punten die belangrijk zijn?

Is het misschien een idee om een extra draad te trekken van de massa in de koplamp, naar de massa van de accu?

Bedankt.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Bij de bobine is ook een belangrijk massapunt.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

marco schreef:Bij de bobine is ook een belangrijk massapunt.


Die was ik nog vergeten, maar die massa draad komt toch al bij elkaar bij een andere massa kabel?
Fyer

Bericht door Fyer »

nee de bobine maakt massa op het frame door de bouten waarmee je hem vastzet
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

De zwarte draad van de bobine zit op de zwarte draad van de onsteking.
Yamaha Sheriff 1981
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ik heb ook een gecoat frame.
De enige punten die massa nodig hebben zijn (inderdaad):

- Accu
- Koplamp
- Bobine

Ik heb bij de accu een beetje van de coating weggehaald zodat het daar goed contact maakt, tussen de bobine en de koplamp heb ik een extra massadraad getrokken met aan elke kant zo'n oogje zegmaar wat onder de moer komt.
Ook je blok moet massa hebben voor de ontsteking, maar dat komt meestal al goed als je de blokbouten aandraait.

Het kan ook zijn dat je achterlicht massa nodig heeft, dan moet je daar ook even een extra draadje heen leggen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Voor je blok maak je de binnenkant van de ogen even kaal. Anders gaat er niets vonken of branden. Massavrouwtjes in je koplamp moeten via de oren massa makan op de binnenpoten bovenaan. Je accumin maakt massa als je de schrofdraad in je frame even optapt. Ik zou ook zorgen dat het achterspatboard goed massa maakt (draad optappen) met het frame. Anders geen achter- rem- en knipperlicht, daar.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

NIX schreef:Ik zou ook zorgen dat het achterspatboard goed massa maakt (draad optappen) met het frame. Anders geen achter- rem- en knipperlicht, daar.


Dat is afhankelijk van het type achterlicht wat je hebt.
Bij sommigen wordt een massadraad standaard meegetrokken.

Voor de koplamp kan je inderdaad elk onderdeel wat tussen het frame en koplamp (koplamp, lampoor, T-stuk) zit kaal maken, maar met een extra draadje hoef je dat niet te doen en gaat het ook niet roesten.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Bedankt allen, ik ga aan de slag. Ik ga toch een extra draad trekken v.a de koplamp - achterlicht - bobine, naar de massa vd accu. dat is vrij simpel kaal te maken en voor de rest geen kans op roest.

Als dat gebeurt is kan ik dan alles testen met een accu lader 6 Volt om te zien of alles werkt. Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Mijn accu is nl nog niet opgeladen, en mijn blok hangt er nog niet onder.
Laatst gewijzigd door Sjonnies op 08 jan 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Sjon schreef:Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.


Wat moet je weten?

Hier al gekeken? http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5205

Of in andere FAQs?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:
Sjon schreef:Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.


Wat moet je weten?

Hier al gekeken? http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5205

Of in andere FAQs?


Dat is een behoorlijke FAQ. Mooi man.

Mijn vraag is eigenlijk, kan ik de verlichting / claxon testen zonder accu en blok.
Dus gewoon de acculader aansluiten ipv een accu?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik zou een adapter pakken. Die geeft wisselstroom. Dan weet je ook of je gelijkrichter het doet. Hoeft niet perse 6V te zijn, ik verwacht dat je tot 9V je lampjes niet meteen opblaast. Mocht dat toch het geval zijn, laat even weten.

1 Kant van de adapter op de massa zetten, de andere op de groene en gele draad die naar de ontsteking gaan.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

indd maar dit kun je ook met 4 1,5V baterijen cheken..

mvg

bonne
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Nee, dan weet je niet echt of je gelijkrichter het lekker doet. Of je moet hen speciaal checken. Er gaat in de gelijkrichter ook wat spanning verloren. Er zou dus een batterij minimaal bij moeten. Gewoon flink wat wisselspanning pakken is echt het best voor een goed beeld.
Kijk eerst even in de FAQ.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Met een adapter ook niet, want de meeste adapters voor telefoons, wekkers etc. etc. (en ook universele) geven meestal een DC spanning.
Ik gebruik een 220V naar "instelbaar" V trafo, dan heb je ook een frequentie die je bij 3000 tpm ongeveer zou hebben.

Om zonder spanning even te kunnen bepalen of het klopt wat je gedaan hebt, kan je ook even de weestand meten bij de verschillende aardpunten.
Dit vergelijk je dan met een kaal stuk ergens op je frame bijvoorbeeld.
Enige weestand zal je altijd wel meten, maar het moet wel naar nul neigen zegmaar.
Plaats reactie