Belangrijkste massapunten.
- Sjonnies
- 250km gereden
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
- Locatie: Noord Holland
Belangrijkste massapunten.
Mijn frame is gepoedercoat, nu snap ik dat daarmee de massa een punt zal gaan worden voor de electra.
Nu vraag ik mij af, waar de belangrijkste massa punten zijn.
- Massadraad van de accu naar het frame (hier zou ik het frame iets kaal kunnen maken, de coating dan)
- Koplamp massa draad?
Zijn er nog meer punten die belangrijk zijn?
Is het misschien een idee om een extra draad te trekken van de massa in de koplamp, naar de massa van de accu?
Bedankt.
Nu vraag ik mij af, waar de belangrijkste massa punten zijn.
- Massadraad van de accu naar het frame (hier zou ik het frame iets kaal kunnen maken, de coating dan)
- Koplamp massa draad?
Zijn er nog meer punten die belangrijk zijn?
Is het misschien een idee om een extra draad te trekken van de massa in de koplamp, naar de massa van de accu?
Bedankt.
Yamaha 2F2 - DX
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
- Sjonnies
- 250km gereden
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
- Locatie: Noord Holland
marco schreef:Bij de bobine is ook een belangrijk massapunt.
Die was ik nog vergeten, maar die massa draad komt toch al bij elkaar bij een andere massa kabel?
Yamaha 2F2 - DX
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Ik heb ook een gecoat frame.
De enige punten die massa nodig hebben zijn (inderdaad):
- Accu
- Koplamp
- Bobine
Ik heb bij de accu een beetje van de coating weggehaald zodat het daar goed contact maakt, tussen de bobine en de koplamp heb ik een extra massadraad getrokken met aan elke kant zo'n oogje zegmaar wat onder de moer komt.
Ook je blok moet massa hebben voor de ontsteking, maar dat komt meestal al goed als je de blokbouten aandraait.
Het kan ook zijn dat je achterlicht massa nodig heeft, dan moet je daar ook even een extra draadje heen leggen.
De enige punten die massa nodig hebben zijn (inderdaad):
- Accu
- Koplamp
- Bobine
Ik heb bij de accu een beetje van de coating weggehaald zodat het daar goed contact maakt, tussen de bobine en de koplamp heb ik een extra massadraad getrokken met aan elke kant zo'n oogje zegmaar wat onder de moer komt.
Ook je blok moet massa hebben voor de ontsteking, maar dat komt meestal al goed als je de blokbouten aandraait.
Het kan ook zijn dat je achterlicht massa nodig heeft, dan moet je daar ook even een extra draadje heen leggen.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Voor je blok maak je de binnenkant van de ogen even kaal. Anders gaat er niets vonken of branden. Massavrouwtjes in je koplamp moeten via de oren massa makan op de binnenpoten bovenaan. Je accumin maakt massa als je de schrofdraad in je frame even optapt. Ik zou ook zorgen dat het achterspatboard goed massa maakt (draad optappen) met het frame. Anders geen achter- rem- en knipperlicht, daar.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
NIX schreef:Ik zou ook zorgen dat het achterspatboard goed massa maakt (draad optappen) met het frame. Anders geen achter- rem- en knipperlicht, daar.
Dat is afhankelijk van het type achterlicht wat je hebt.
Bij sommigen wordt een massadraad standaard meegetrokken.
Voor de koplamp kan je inderdaad elk onderdeel wat tussen het frame en koplamp (koplamp, lampoor, T-stuk) zit kaal maken, maar met een extra draadje hoef je dat niet te doen en gaat het ook niet roesten.
- Sjonnies
- 250km gereden
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
- Locatie: Noord Holland
Bedankt allen, ik ga aan de slag. Ik ga toch een extra draad trekken v.a de koplamp - achterlicht - bobine, naar de massa vd accu. dat is vrij simpel kaal te maken en voor de rest geen kans op roest.
Als dat gebeurt is kan ik dan alles testen met een accu lader 6 Volt om te zien of alles werkt. Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Mijn accu is nl nog niet opgeladen, en mijn blok hangt er nog niet onder.
Als dat gebeurt is kan ik dan alles testen met een accu lader 6 Volt om te zien of alles werkt. Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Mijn accu is nl nog niet opgeladen, en mijn blok hangt er nog niet onder.
Laatst gewijzigd door Sjonnies op 08 jan 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha 2F2 - DX
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Sjon schreef:Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Wat moet je weten?
Hier al gekeken? http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5205
Of in andere FAQs?
Kijk eerst even in de FAQ.
- Sjonnies
- 250km gereden
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
- Locatie: Noord Holland
NIX schreef:Sjon schreef:Ik heb hier al eerder een topic over aangemaakt, maar geen duidelijk antwoord gekregen.
Wat moet je weten?
Hier al gekeken? http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=5205
Of in andere FAQs?
Dat is een behoorlijke FAQ. Mooi man.
Mijn vraag is eigenlijk, kan ik de verlichting / claxon testen zonder accu en blok.
Dus gewoon de acculader aansluiten ipv een accu?
Yamaha 2F2 - DX
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f ... &start=420
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Ik zou een adapter pakken. Die geeft wisselstroom. Dan weet je ook of je gelijkrichter het doet. Hoeft niet perse 6V te zijn, ik verwacht dat je tot 9V je lampjes niet meteen opblaast. Mocht dat toch het geval zijn, laat even weten.
1 Kant van de adapter op de massa zetten, de andere op de groene en gele draad die naar de ontsteking gaan.
1 Kant van de adapter op de massa zetten, de andere op de groene en gele draad die naar de ontsteking gaan.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
- Locatie: Fryslân
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Nee, dan weet je niet echt of je gelijkrichter het lekker doet. Of je moet hen speciaal checken. Er gaat in de gelijkrichter ook wat spanning verloren. Er zou dus een batterij minimaal bij moeten. Gewoon flink wat wisselspanning pakken is echt het best voor een goed beeld.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Met een adapter ook niet, want de meeste adapters voor telefoons, wekkers etc. etc. (en ook universele) geven meestal een DC spanning.
Ik gebruik een 220V naar "instelbaar" V trafo, dan heb je ook een frequentie die je bij 3000 tpm ongeveer zou hebben.
Om zonder spanning even te kunnen bepalen of het klopt wat je gedaan hebt, kan je ook even de weestand meten bij de verschillende aardpunten.
Dit vergelijk je dan met een kaal stuk ergens op je frame bijvoorbeeld.
Enige weestand zal je altijd wel meten, maar het moet wel naar nul neigen zegmaar.
Ik gebruik een 220V naar "instelbaar" V trafo, dan heb je ook een frequentie die je bij 3000 tpm ongeveer zou hebben.
Om zonder spanning even te kunnen bepalen of het klopt wat je gedaan hebt, kan je ook even de weestand meten bij de verschillende aardpunten.
Dit vergelijk je dan met een kaal stuk ergens op je frame bijvoorbeeld.
Enige weestand zal je altijd wel meten, maar het moet wel naar nul neigen zegmaar.