FS1 of beter niet?
-
- 500km gereden
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
- Locatie: Veenendaal
FS1 of beter niet?
Dag allemaal,
Als dertiger ben ik op zoek naar een geschikte brommer om lange toeren mee te gaan maken.
Nu vind ik een fg1 een prachtig model.
Heb even rondgelezen en las op deze site b.v. dat van een fs1 de koppeling en cilinder(warmte) nogal gevoelig zijn.
Geeft dit wellicht een grote kans op problemen op langere zomerritten?
Of is b.v. een Kreidler dan beter geschikt voor mij? (Op deze site stond dat een Kreidler qua koppeling een stuk beter is)
Graag een objectieve reactie
Als dertiger ben ik op zoek naar een geschikte brommer om lange toeren mee te gaan maken.
Nu vind ik een fg1 een prachtig model.
Heb even rondgelezen en las op deze site b.v. dat van een fs1 de koppeling en cilinder(warmte) nogal gevoelig zijn.
Geeft dit wellicht een grote kans op problemen op langere zomerritten?
Of is b.v. een Kreidler dan beter geschikt voor mij? (Op deze site stond dat een Kreidler qua koppeling een stuk beter is)
Graag een objectieve reactie
- Zwepper
- 2500km gereden
- Berichten: 3022
- Lid geworden op: 09 jan 2007, 16:30
- Locatie: Zuidland
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
-
- 500km gereden
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
- Locatie: Veenendaal
Het gaat mij voornamelijk om de betrouwbaarheid op de lange afstand.
In de Alpen zal er nogal wat gekoppeld moeten worden, vandaar.
Het is dan niet fraai om met een kapotte koppeling te zitten.
Daarnaast zullen de ritten in de zomer plaatsvinden, dus bij erg warm weer.
Het is niet zo dat ik Kreidler hoog heb staan o.i.d., ben op zoek naar een geschikte brommer.
Dus volgens jullie valt het mee en loop ik niet meer 'risico'?
In de Alpen zal er nogal wat gekoppeld moeten worden, vandaar.
Het is dan niet fraai om met een kapotte koppeling te zitten.
Daarnaast zullen de ritten in de zomer plaatsvinden, dus bij erg warm weer.
Het is niet zo dat ik Kreidler hoog heb staan o.i.d., ben op zoek naar een geschikte brommer.
Dus volgens jullie valt het mee en loop ik niet meer 'risico'?
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Als je langere afstanden gaat rijden, zou ik vooral kijken naar het zitcomfort. Beide proberen, en dan gaan voor degene waarmee je het beste zit en denkt langere afstanden te kunnen afleggen. FS1 heeft maar een smal zadel en tankje, wat een beetje iel overkomt. Kreidler (of Zundapp) vind ik altijd een wat meer degelijke brommer. (nu krijg ik ruzie..)
En verder dus afhankelijk van je sleutelkunsten en budget. Als je bijv kreidler al door en door kent en wilt gaan voor het bekende, dan is dat wellicht makkelijker. Of je wilt gaan voor een nieuwe uitdaging, techniek is wat makkelijker.
Kreidler onderdelen zijn inderdaad wat duurder, en de brommer in aanschaf ook.
En verder scheelt het voor lange afstanden natuurlijk ook wel of je een 12 liter tank hebt, of 7-8 (?).
Maak een lijstje met + en - met wegingsfactor en weeg het tegen elkaar af.
Heb je "vroeger" ook brommer gereden? En zo ja, wat?
En verder dus afhankelijk van je sleutelkunsten en budget. Als je bijv kreidler al door en door kent en wilt gaan voor het bekende, dan is dat wellicht makkelijker. Of je wilt gaan voor een nieuwe uitdaging, techniek is wat makkelijker.
Kreidler onderdelen zijn inderdaad wat duurder, en de brommer in aanschaf ook.
En verder scheelt het voor lange afstanden natuurlijk ook wel of je een 12 liter tank hebt, of 7-8 (?).
Maak een lijstje met + en - met wegingsfactor en weeg het tegen elkaar af.
Heb je "vroeger" ook brommer gereden? En zo ja, wat?
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10808
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Een koppeling gaat niet zomaar kapot. Bij een flink opgevoerde brommer kan een wat oudere koppeling gaan slippen, that's it. Nieuwe platen en veren en hij kan in de meeste gevallen weer een hele poos mee. Overigens zijn FS1 bakken zo solide, dat je ze zonder koppeling ook probleemloos de wereld rond kunt rijden, mits je een beetje normaal schakelt. Het schakelen in de bergen zal je koppeling en je bak niet zwaarder belasten dan stadsverkeer in NL. Mocht je flink snel en opgevoerd willen rijden, dan is je koppeling modificeerbaar tot een plaat extra, wat eigenlijk alle slip uitsluit.
FS1's zijn heethoofden. De kleine gietijzeren cilinders kunnen knap heet worden. Wat er voor nodig is om ze heel te houden is een periode netjes inrijden en ze vooral niet te arm afstellen. Als je 1:40 mengt en de bougie bij alle afstanden koffie met heel weinig melk laat zijn, dan blijft het heel. Overigens kun je in de bergen elke 2T slopen door op de motor remmend een berg af te dalen. Doordat er dan maar weinig mengsel in de cilinder en krukruimte komt, zal de boel daar op een gegeven moment te weinig gesmeerd worden. Dus je houdt de boel heel door ook je remmen er bij te gebruiken en af en toe met de koppeling in een paar keer gas te geven.
Een FS1 die tegen de 65 loopt en netjes is ingereden en afgesteld en altijd netjes opgewarmd, wordt heel oud. Rijdend.
FS1's zijn heethoofden. De kleine gietijzeren cilinders kunnen knap heet worden. Wat er voor nodig is om ze heel te houden is een periode netjes inrijden en ze vooral niet te arm afstellen. Als je 1:40 mengt en de bougie bij alle afstanden koffie met heel weinig melk laat zijn, dan blijft het heel. Overigens kun je in de bergen elke 2T slopen door op de motor remmend een berg af te dalen. Doordat er dan maar weinig mengsel in de cilinder en krukruimte komt, zal de boel daar op een gegeven moment te weinig gesmeerd worden. Dus je houdt de boel heel door ook je remmen er bij te gebruiken en af en toe met de koppeling in een paar keer gas te geven.
Een FS1 die tegen de 65 loopt en netjes is ingereden en afgesteld en altijd netjes opgewarmd, wordt heel oud. Rijdend.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
kijk hier maar, mijn fs1 was niet geweldig voorbereid maar heeft het toch wel mooi gedaan
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=1192
-
- 500km gereden
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 26 nov 2010, 16:00
- Locatie: Veenendaal
-
- 1000km gereden
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
- Locatie: Hoepertingen België
En nu ga ik tegen mijne winkel spreken
Ik ben zelf een FS1 fanaat in hart en nieren en dat zal iedereen wel weten maar als ik je vraag tegoei lees dan vind ik wel dat iemand je erop moeten wijzen dan een 4 Takt machine beter voor geschikt zal zijn met de bedoeling die jij hebt... lange ritten, Alpen, bergen...
Verder klopt het zeker dat een FS1 een prachtige en vooral betrouwbare brommer is.
Ik ben zelf een FS1 fanaat in hart en nieren en dat zal iedereen wel weten maar als ik je vraag tegoei lees dan vind ik wel dat iemand je erop moeten wijzen dan een 4 Takt machine beter voor geschikt zal zijn met de bedoeling die jij hebt... lange ritten, Alpen, bergen...
Verder klopt het zeker dat een FS1 een prachtige en vooral betrouwbare brommer is.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
mpro09 schreef:ja behalve dat het blok van edwin ontplofte en roy's donkey gewoon helemaal uitelkaar viel
@swizzer op een maxi is het wel een ander verhaal denk ik
Mooie kerel ben jij een Chinees vergelijken met een Japanner
Maar voor lange reizen zou ik ook een honda (4takt) kiezen. Maar ook daar geld: als je zelf niet kunt sleutelen is het zo stuk