octaanverhoger
octaanverhoger
beste forumleden,
ik ben vandaag bij de brommerwinkel geweesy en een gesprek gehad over het smeren van opgevoerde brommers. de winkelier zei dat de benzine tegenwoordig erg schaal is en daar zijn de brommers van toen niet op gebouwd. zeker een opgevoerde brommer niet. het extra smeren d.m.v. olie is ook verontreinigend volgens hem, maar het is aan te bevelen om een octaanvervanger bij elke volle tankbeurt toe te voegen wat zorgt voor extra smering en zorgd er ook voor dat de motor niet te heet wordt. volgens hem wordt dit veel in de race wereld gebruikt.
Wie heeft hiermee ervaring of een onderbouwde mening?
met vriendelijke groet, jelle
ik ben vandaag bij de brommerwinkel geweesy en een gesprek gehad over het smeren van opgevoerde brommers. de winkelier zei dat de benzine tegenwoordig erg schaal is en daar zijn de brommers van toen niet op gebouwd. zeker een opgevoerde brommer niet. het extra smeren d.m.v. olie is ook verontreinigend volgens hem, maar het is aan te bevelen om een octaanvervanger bij elke volle tankbeurt toe te voegen wat zorgt voor extra smering en zorgd er ook voor dat de motor niet te heet wordt. volgens hem wordt dit veel in de race wereld gebruikt.
Wie heeft hiermee ervaring of een onderbouwde mening?
met vriendelijke groet, jelle
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
-
- 500km gereden
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:02
- Locatie: Hoogeveen
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
complete onzin 

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Ik vind het onzin. Alleen bij een enorme compressie kan een octaanbooster misschien het pingelen voorkomen, maar ik zou gewoon een B8 monteren en lekker rijden. Als de verkoper over schraal spreekt, dan kan hij het hooguit over mengsmering hebben, en juist de moderne olie zorgt ervoor dat je veel minder rijk kunt rijden vroeger. Je kunt gewoon goede 95 kopen of indien nodig 98. In veel landen kun je dat niet eens meer krijgen, hier overal. Ik denk dat je met 95 al goed zat zit.
Ik denk dat ie zelf niet eens weet waar hij het over heeft.
Ik denk dat ie zelf niet eens weet waar hij het over heeft.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Idd, onzin. Ik heb dit een tijdje geleden gepost op een auto-gerelateerd forum. Het e.e.a. is toepasbaar voor 2-takt motoren.
Tom schreef:rob schreef:Heb gehoord dat de witte pompen idd gewoon dezelfde benzine hebben als de shell etc , maar de shell benzine komt uit het midden ofzo uit het vat, en de benzine van de witte pompen uit het onderste, of bovenste van het vat waar dus wat meer vuil en water etc in zit. Daardoor schijnt benzine bij de witte pomp soms een lager octaan gehalte te hebben.
Ik merk wel wat verschil als ik vpower tank, pakt net wat lekkerder op lijkt wel.
Ik test het liever ook niet uit om goedkope benzine te tanken, gooi gewoon shell benzine erin, kost wel wat meer maar dan weet je zeker dat het geen kwaad kan.
Ik weet niet waar je dat verhaal vandaan hebt, maar klinkt een beetje als een broodje aap![]()
Benzine heeft geen octaan gehalte, maar een octaangetal. Dat getal zegt iets over de klopvastheid, d.w.z. wanneer de brandstof op een bepaald moment gaat detoneren. Benzine met een octaan getal van 98 is klopvaster als benzine met octaangetal 95. Het is per definitie niet zo dat euro 98 "sneller" is of meer energieinhoud heeft als euro 95.
Doordat benzine met octaangetal 98 klopvaster is, kan je met een hogere compressie rijden en/of meer voorontsteking, dát resulteert in meer vermogen. Aangezien 'onze' motoren vrij antieke motormanagementsystemen hebben zonder klopsensor en dus niet weten of er euro 95 of 98 in zit (en dus het NIET het motormanagement zodanig aanpassen dat er meer vermogen beschikbaar is), heeft het in mijn ogen weinig zin om dure euro 98 te tanken. Aangezien die motoren van ons zelfs op octaan 85 ofzo kunnen rijden (tenminste, dat meen ik me te herinneren uit het boekje)(het zijn geen high-tech hoog vermogen motoren o.i.d.)
Dat is mijn kijk erop als hts autotechniek student
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer: