koppeling
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
koppeling
Hey,
ik heb een probleem: mn koppelingskabel zit volledig op het einde en mn brommer heeft last om deftig te vertrekken, soms slipt de koppeling wat door. Moet ik dan de koppelingsplaten vernieuwen of gewoon een andere kabel, of alle 2?
mvg Nick
ik heb een probleem: mn koppelingskabel zit volledig op het einde en mn brommer heeft last om deftig te vertrekken, soms slipt de koppeling wat door. Moet ik dan de koppelingsplaten vernieuwen of gewoon een andere kabel, of alle 2?
mvg Nick
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 1000km gereden
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 14 mar 2009, 17:15
- Locatie: Kerkdriel
the_destroyers schreef:marco schreef:Heb je het boutje van de koppelingsworm al gesteld?
ja, die zit ook volledig op het einde.
Probleem bij een slippende koppeling is 9 van de 10 keer dat hij niet goed afgesteld staat. Je moet uitkijken dat je die stelschroeven op de worm en bij je kabel bovenop de deksel niet te strak aandraait want dan loop je het risico dat je koppeling slecht gaat aangrijpen omdat dan in rust (als de koppeling aangegrepen is) de platen te ver uit elkaar worden gedrukt. Het schroefje met daarachter het kogeltje draai je aan tot een halve slag ongeveer voor het drukverschil dat je voelt als je kogeltje er klem tussen zit. De stelschroef draai je uit totdat je hendel een speling van een mm of 2/3 heeft ten opzicht van het armatuur waar hij in valt
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
Wimmel O schreef:the_destroyers schreef:marco schreef:Heb je het boutje van de koppelingsworm al gesteld?
ja, die zit ook volledig op het einde.
Probleem bij een slippende koppeling is 9 van de 10 keer dat hij niet goed afgesteld staat. Je moet uitkijken dat je die stelschroeven op de worm en bij je kabel bovenop de deksel niet te strak aandraait want dan loop je het risico dat je koppeling slecht gaat aangrijpen omdat dan in rust (als de koppeling aangegrepen is) de platen te ver uit elkaar worden gedrukt. Het schroefje met daarachter het kogeltje draai je aan tot een halve slag ongeveer voor het drukverschil dat je voelt als je kogeltje er klem tussen zit. De stelschroef draai je uit totdat je hendel een speling van een mm of 2/3 heeft ten opzicht van het armatuur waar hij in valt
ok, ik zal het controleren, maar een garagist heeft me laatst geholpen, en hij zei dat hij ook de koppeling had goed gezet, maar ik zal het tog even controleren voor de zekerheid.
alvast bedankt
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Draai de stelbout van de koppelings kabel helemaal in.
Dan draai je de borgmoer van de koppelsworm los en draai je de stelbout helemaal in (niet te strak) en als je weerstand voelt draai je het boutje ongeveer een kwart slag terug.
Nu draai je de borgmoer weer vast (wel het boutje tegenhouden met een schroevendraaier)
Nu kun je de kabel afstellen je moet ongeveer 5mm speling bij je hendel aanhouden.
Dan draai je de borgmoer van de koppelsworm los en draai je de stelbout helemaal in (niet te strak) en als je weerstand voelt draai je het boutje ongeveer een kwart slag terug.
Nu draai je de borgmoer weer vast (wel het boutje tegenhouden met een schroevendraaier)
Nu kun je de kabel afstellen je moet ongeveer 5mm speling bij je hendel aanhouden.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
marco schreef:Draai de stelbout van de koppelings kabel helemaal in.
Dan draai je de borgmoer van de koppelsworm los en draai je de stelbout helemaal in (niet te strak) en als je weerstand voelt draai je het boutje ongeveer een kwart slag terug.
Nu draai je de borgmoer weer vast (wel het boutje tegenhouden met een schroevendraaier)
Nu kun je de kabel afstellen je moet ongeveer 5mm speling bij je hendel aanhouden.
Er dus niets aan mijn koppelingsplaten? OK, zal het bekijken, alvast bedankt.
mvg Nick
-
- 5000km gereden
- Berichten: 6744
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
- Locatie: gent
marco schreef:Draai de stelbout van de koppelings kabel helemaal in.
Dan draai je de borgmoer van de koppelsworm los en draai je de stelbout helemaal in (niet te strak) en als je weerstand voelt draai je het boutje ongeveer een kwart slag terug.
Nu draai je de borgmoer weer vast (wel het boutje tegenhouden met een schroevendraaier)
Nu kun je de kabel afstellen je moet ongeveer 5mm speling bij je hendel aanhouden.
kan er iemand mij dit nog eens uitleggen? eventueel met een foto want de borgmoer van koppelswom en stelbout weet ik niet meteen wat je bedoelt...
(moet mijn andere topic maar verwijderen
