Voorvork behandelen?

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Voorvork behandelen?

Bericht door Sjonnies »

Hoe en met welk spul kan je het beste je voorvorken behandelen?
- polijsten of
- glasparelen of
- ??

en hoe moet je ze evt. nabehandelen?

Ik weet niet of het belangrijk is maar het zijn DX voorvorken van een 78er.

Sjohn
Laars
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Laars »

Ik heb mijn vork, de onderpoten (1974) als volgt gedaan
Demonteren
Met roterende staalborstel op boormachine compleet kaal gemaakt
Primer erop gespoten
Oneffenheden geplamuurd
Schuren en spuitplamuur erop
Gespoten met Motip Velgenspray Zilver/Grijs
Aflakken met Motip Blanke lak.

Als niieuw

Velgenspray kun je voor alle grijs/zilverdelen gebruiken, zelfs voor de carterhelften.
Succes
1978 chroom 60 cc
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Het is maar wat je zelf wilt. Zoals Laars aangeeft, je kan ze spuiten, maar ook polijsten.
Ik heb mijn onderpoten gepolijst.
Eerst geschuurd met waterproof 400, toen 800, toen 1200, en ik geloof dan met 2000 (alles waterproof). Daarna met een lappenborstel en polijstpasta gepolijst. Uiteindelijk een keer nagepoetst met Belgom.
BTW ik heb je topic even verplaatst naar Techniek
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Laars heeft volgens mij een trommelrem voor, dus stalen onderpoten. Die spuit je altijd. Ik ben ook gek op gepolijste alu onderpoten bij de DX-en.
Kijk eerst even in de FAQ.
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Bericht door Sjonnies »

...en hoe zit het dan als ik het eerst ga "Glasparelen" en daarna behandelen met Belgom.
Trouwens, waar kan je Belgom kopen?

Sjohn
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

iedere auto materialen toko 8)
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Bericht door Sjonnies »

Ik heb de voorpoten zelf "ge-glaspareld" en daar stond ook een machine om te polijsten. Dar heb ik dus gedaan en ze zien er weer mooi glimmend uit.
Ik heb de binnenpoten erin laten zitten. Goed afgeplakt natuurlijk. Het is goed gelukt, ALLEEN was ik eerder bezig om toch de binnenpoten eruit te halen en heb ik bij 1 vork de onderste moer los gedraaid, de moer aan de binnenkant draaide mee, en ik kreeg het niet los. Nu moet ik deze weer vast zien te krijgen maar omdat de moer aan de binnenkant meedraait, krijg ik m niet vast.

Wie heeft er een goede tip om iets te maken zodat ik deze weer vast kan maken?

sjohn
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

grofweg zijn er bij mij zo'n 6 verschillende modellen voorvorken bekend van een fs1, dus graag vermelding bouwjaar brommer en welk type rem (trommel/schijf), of een foto erbij

bovenstaand probleem lijkt mij een DX voorvork, daar zitten onderin imbussen in de poten die het zaakje bij elkaar houden, en bij los/vast draaien gaat de binnenbuis meedraaien.

oplossing is inklemmen in bankschroef en onder spanning houden (uit elkaar trekken) en tegelijkertijd de imbus met een luchtsleutel los of vast draaien.

het kan alleen, maar met twee man is het makkelijker.
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Bericht door Sjonnies »

Bedankt voor je reactie, het zijn inderdaad DX vorken, zoals ik als in het 1e bericht zei. :wink:

Ik ga het proberen....wordt vervolgd.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Wat helpt is om de binnenkant met benzine of remreiniger van zoveel mogelijk olie te ontdoen voor meer grip (in plaats van smering). Ik draai ook wel eens een wat langere schroef in het aftapgaatje onderin. Niet de draad eruit draaien en als de boel heel vast zit gaat de schroef waarmee je de bus probeert te blokkeren krom, uitkijken, dus. Maar vaak is dat ook voldoende.
Kijk eerst even in de FAQ.
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Bericht door Sjonnies »

koppel schreef:oplossing is inklemmen in bankschroef en onder spanning houden (uit elkaar trekken) en tegelijkertijd de imbus met een luchtsleutel los of vast draaien.

het kan alleen, maar met twee man is het makkelijker.

Dit heeft maar een klein stukje gewerkt, maar om de bout toch echt vast te krijgen moet je wel heeel veel kracht hebben.

NIX schreef:Ik draai ook wel eens een wat langere schroef in het aftapgaatje onderin. Niet de draad eruit draaien en als de boel heel vast zit gaat de schroef waarmee je de bus probeert te blokkeren krom, uitkijken, dus. Maar vaak is dat ook voldoende.

Ik ga het proberen NIX.
Wordt weer vervolgd.....
Sjonnies
250km gereden
250km gereden

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Wat helpt is om de binnenkant met benzine of remreiniger van zoveel mogelijk olie te ontdoen voor meer grip (in plaats van smering). Ik draai ook wel eens een wat langere schroef in het aftapgaatje onderin. Niet de draad eruit draaien en als de boel heel vast zit gaat de schroef waarmee je de bus probeert te blokkeren krom, uitkijken, dus. Maar vaak is dat ook voldoende.

Dat met die langere schroef heeft inderdaad geholpen, zeer goede tip :!:
Ik kreeg de bout goed vast en hier geldt ook weer: "vast is vast", althans dat neem ik aan.

Bedankt NIX :!: :!:
Plaats reactie