gaskabel begrenzer en hij WERKT!!!

Alles over de techniek en sleutelen
Arnoute

Bericht door Arnoute »

een kleine extra batterij bijplaatsen, zou dat nie helpen?
hoe ga je de schakelaar doen?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Twowheeler schreef:Maar wat zou ongeveer het vermogen zijn dat ik overhoud om die magneet permanent te laten werken?


Moet je even meten wat je accu nu aan stroom levert aan de rest, dat kan ik zo ook niet zeggen :wink:
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Zal vanmiddag ff meten
Dan kan ik het zelf ook wel uitrekenen denk ik, maar zal het hier wel ff posten :wink:
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Niels schreef:
Twowheeler schreef:4 amp/hour @ 10 hour rate.


Bij een 4Ah accu op 10 uur levert ie 10 uur lang constant (4A/10 =) 400mA

In dat geval is het vermogen (P=U.I --> 6*0,4 =) 2,4W :wink:

Maar eigenlijk is het geleverde vermogen afhankelijk van wat (hoeveel stroom/spanning) de schakeling nodig heeft die op de accu zit aangesloten, dus simpelweg uitgaan van 4A bij 10 uur is niet echt dé manier :P

Tenzij je echt alleen die accu wil gebruiken voor die elektromagneet?

En kan je die elektromagneet niet normaal uit zetten?
Dus als je rijdt, dat hij dan niet continu aan hoeft te staan, maar dat je hem alleen maar aan zet als je begrenzing nodig hebt (moet je wel de constructie daarvoor aanpassen) :P


heb weer wat nieuwe waardes:
A bij stand 1: 0.40A p=u*i p=6*0,40= 2,4 W
A bij stand 2: 1.47A (+remlicht = 3,95A +knippers = +/- 3,50A) p=6*1,47=8,82W

alleen weet ik niet wat voor vermogen de lichtspoel levert als oplaad bron.
als ik dat weet weet ik wat ik over heb en wat die magneet dus maximaal weg mag gaan zuigen ;)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Niemand die dat weet?
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Twowheeler schreef:
Niels schreef:
Twowheeler schreef:4 amp/hour @ 10 hour rate.


Bij een 4Ah accu op 10 uur levert ie 10 uur lang constant (4A/10 =) 400mA

In dat geval is het vermogen (P=U.I --> 6*0,4 =) 2,4W :wink:

Maar eigenlijk is het geleverde vermogen afhankelijk van wat (hoeveel stroom/spanning) de schakeling nodig heeft die op de accu zit aangesloten, dus simpelweg uitgaan van 4A bij 10 uur is niet echt dé manier :P

Tenzij je echt alleen die accu wil gebruiken voor die elektromagneet?

En kan je die elektromagneet niet normaal uit zetten?
Dus als je rijdt, dat hij dan niet continu aan hoeft te staan, maar dat je hem alleen maar aan zet als je begrenzing nodig hebt (moet je wel de constructie daarvoor aanpassen) :P


heb weer wat nieuwe waardes:
A bij stand 1: -0.40A p=u*i p=6*0,40= 2,4 W
A bij stand 2: -1.47A (+remlicht = 3,95A +knippers = +/- 3,50A) p=6*1,47=8,82W

alleen weet ik niet wat voor vermogen de lichtspoel levert als oplaad bron.
als ik dat weet weet ik wat ik over heb en wat die magneet dus maximaal weg mag gaan zuigen ;)


heb weer wat metingen nu met draaiende motor:

stand 1+ rijdt toeren : +2,80 amp (ongeveer)
stationair : -0,10 amp

als ik m'n licht aan zou doen zou ik dus bij snel draaiende moter met ongeveer 1,40 amp opladen.
alleen dat doe je niet altijd.
dingetje zou dat dus wel mogen pieken, maar dan moet ik het ontwerp aanpassen (wat ik denk ik ga doen)
wil ik hem wel continu laten draaien dat zou hij ongeveer 0,40 amp mogen trekken (houd dan wat over) p=u*i p=6*0,40= 2,4 W

pieken mag meer (dus voor een keer aan of desnoods alleen op roller) 6*1,40= 8,40 W.

kan zelfs nog meer maar dan heb ik het risico dat accu leegloopt en niet een volledige roller run volhoud.

ga weer aan het werk met het ontwerp, to be continued.
suggesties zijn meer dan welkom ;)
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Kijk ook even naar de spanning, die is namelijk niet altijd 6,0V.
Bij een beetje toeren kan die best over de 10V springen. :shock:
Arnoute

Bericht door Arnoute »

een extra batterij??
een klein home made batterijpakje verstoppen achter je accu?
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Arnoute schreef:een extra batterij??
een klein home made batterijpakje verstoppen achter je accu?

kan misschien ook, maar dat ligt er wel aan hoe ik het systeem ga laten werken.
Straks is die batterij leeg als het moet ;) maar is wel een goed idee als alternatief.
Alleen weet ik niet of een batterij genoeg vermogen heeft voor een beetje magneet, als hij te zwak is moet ik sowieso op de primaire accu werken. Eerst als ik tijd maar eens uitzoeken wat een magneet nodig heeft.

@Niels.
Klopt maar de bedoeling is dat ik het safe speel en dus in theorie van alleen de accu ga werken.
Dus moet ook werken met nietdraaiende motor
Spanning die van de spoel afkomt is idd vrij hoog, anders wordt er niet opgeladen.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

van elektronica weet ik eig niet veel dus ik raad maar lukraak..
batterij opladen samen met accu?? maar dit zal wss wel veel te moeilijk worden op den duur...
vele batterijtjes samen geven tog een schoon aantal amp? ik heb hier thuis batterijtjes van 2.6 amp, alsje er 4 neemt...


(weet eigenlijk niet of het geen die ik suggereer enig zin heeft, voor het zelfde geld verkoop ik hier allemaal onzin, maar zoals ik zei, weet nie zo veelvan elektronica)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Welnee ;) ben allang blij mee dat je mee denkt, en iedereen leert hiervan :D
maar het is vooral vermogen waar het omgaat.
Zo'n batterij levert maar 1,5v denk dus dan krijg je bij p=i*u al een kleiner waarde dan bij een 6v accu ;)
maar daarvoor je kan je ze natuurlijk weer aan elkaar koppelen. Maar volgens mij krijg je daar ook niet echt gighantische waardes van (ben ook niet zo'n kei in elektra :P maar doe dit juist om het beter te gaan begrijpen)
vind het eigenlijk wel het mooist om het gewoon via de normale brommer Stroomvoorziening te doen.
Extra setje batterijen opladen is geen optie
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Heb hem vandaag werkend gekregen, alleen met een permanent magneetje van een fietscomputer ;)
Nu nog iets maken met een veer zodat de gas stand hetzelfde blijft.
En hij is ook legaal, magneetje zou je weg kunnen gooien en dan is hij onomkeerbaar. Ook is het bijna onmogelijk het stalen plaatje terug te krijgen zonder het verdeelkastje open te maken.
Morgen ga ik iets met een veer zoeken.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

dus als je het magneetje erop zet is hij onbegrenst en eraf begrenst?
en kan dit met gelijk welk magneetje?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Je zal onderweg je magneetje maar verliezen.
Yamaha Sheriff 1981
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Is werkend.
Nu alleen nog iets maken om de gaslag gelijk te houden
Verschil met de tekening is dat de elektro magneet nu een permanente is.
Ben nu opzoek naar een goede veer en wil dan met kabelspeling gaan rommelen.
Liever een veer induwen dan aantrekken ;)
Foto's en uitgebreide uitleg volgen als hij echt af is.
Dan hebben jullie er ook wat meer aan ;)
Plaats reactie