Knipperlicht en claxon probleemtje
Knipperlicht en claxon probleemtje
Hallo Forumers,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 2RU. Nou ben ik bezig daar een claxon op te zetten. Al vele topics doorgespit maar kom er niet uit. Me knopje op het stuur werkt. Ik haal nu echter alleen de stroom van de Lamp (enigste 6v punt waar ik genoeg stroom vanaf krijg om geluid te maken. Echter deelt hij hierdoor de stroom en is de claxon gewoon te zacht. Duidelijk verschil is te merken als ik lamp loskoppel.
Nou wil ik graag de stroom van de knipperlichten jatten want dat is de enige die nog overblijft in me koplamp echter als ik hem daar vanaf haal krijg ik een heel zacht stoppend claxon geluid.
Mijn vermoede is dat de accu niet goed is? want de knipperlichten werken wel maar blijven branden en knipperen dus niet (wel als ik 40 rij) en het vrij lampje wordt steeds minder fel als de motor uitstaat.
Nou zijn mijn vragen dus?
1. Is mijn accu gaar en moet ik die opladen (Heb geen acculader, dus moet ik die even halen)
2. Wanneer mijn accu/knipperlichten het weer goed doen kan ik hier dan wel genoeg stroom vandaan trekken voor de claxon of moet ik een andere oplossing verzinnen?
Mvg,
Len
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een 2RU. Nou ben ik bezig daar een claxon op te zetten. Al vele topics doorgespit maar kom er niet uit. Me knopje op het stuur werkt. Ik haal nu echter alleen de stroom van de Lamp (enigste 6v punt waar ik genoeg stroom vanaf krijg om geluid te maken. Echter deelt hij hierdoor de stroom en is de claxon gewoon te zacht. Duidelijk verschil is te merken als ik lamp loskoppel.
Nou wil ik graag de stroom van de knipperlichten jatten want dat is de enige die nog overblijft in me koplamp echter als ik hem daar vanaf haal krijg ik een heel zacht stoppend claxon geluid.
Mijn vermoede is dat de accu niet goed is? want de knipperlichten werken wel maar blijven branden en knipperen dus niet (wel als ik 40 rij) en het vrij lampje wordt steeds minder fel als de motor uitstaat.
Nou zijn mijn vragen dus?
1. Is mijn accu gaar en moet ik die opladen (Heb geen acculader, dus moet ik die even halen)
2. Wanneer mijn accu/knipperlichten het weer goed doen kan ik hier dan wel genoeg stroom vandaan trekken voor de claxon of moet ik een andere oplossing verzinnen?
Mvg,
Len
hey len,
ik zou inderdaad eerst eens proberen met een andere accu, of met een acculader.
en ik had een draadje getrokken vanaf de accu naar de schakelaar, anders heb je er kans van dat als je in het donker rijd en voor de lol de claxon indrukt, je tijdelijk niks kan zien, omdat de stroom naar de claxon gaat ipv de verlichting.
mocht je hier geen zin in hebben, kan je ook een fietsbel monteren
gr Roy
ik zou inderdaad eerst eens proberen met een andere accu, of met een acculader.
en ik had een draadje getrokken vanaf de accu naar de schakelaar, anders heb je er kans van dat als je in het donker rijd en voor de lol de claxon indrukt, je tijdelijk niks kan zien, omdat de stroom naar de claxon gaat ipv de verlichting.
mocht je hier geen zin in hebben, kan je ook een fietsbel monteren

gr Roy
-
- 2500km gereden
Ik denk ook aan je accu, vervang deze dus.
In de koplamp heb je bij een 2ru in principe 3 plussen blauw is voor de verlichting, bruin/wit voor de knippers, en bruin voor je claxon en voor remlichtschakelaar.
De roze draad is de massa voor je claxon en de bruine de plus.
Een andere reden voor het lage volume kan zijn dat je afstelschroef te strak staat op de claxon.
Maar voor je hier aan zit eerst zorgen dat je accu top is
ooh ja stel je even voor
In de koplamp heb je bij een 2ru in principe 3 plussen blauw is voor de verlichting, bruin/wit voor de knippers, en bruin voor je claxon en voor remlichtschakelaar.
De roze draad is de massa voor je claxon en de bruine de plus.
Een andere reden voor het lage volume kan zijn dat je afstelschroef te strak staat op de claxon.
Maar voor je hier aan zit eerst zorgen dat je accu top is

ooh ja stel je even voor

Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Beide bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ga inderdaad eerst aan de gang met de accu.
Ik ben bang dat ik ook een draad dan moet trekken vanaf de accu aangezien ik geen roze draad zie en ze allemaal ondertussen geprobeerd heb.
De accu is gewoon 6v? dus gewoon extra draadje van de plus?
Ik zal me gelijk even voorstellen
Mijn naam is Len, woon in Utrecht. 23 jaar en ben nieuw in brommers. Heb een FS1 gekocht omdat ik dit gewoon een heel vet ding vind. Gebruik hem om naar me werkt te komen en naar vrienden.
Ben eigenlijk heel a-technisch, echter met veel lezen denk ik dat ik een heel eind kom
.
Ik ben bang dat ik ook een draad dan moet trekken vanaf de accu aangezien ik geen roze draad zie en ze allemaal ondertussen geprobeerd heb.
De accu is gewoon 6v? dus gewoon extra draadje van de plus?
Ik zal me gelijk even voorstellen
Mijn naam is Len, woon in Utrecht. 23 jaar en ben nieuw in brommers. Heb een FS1 gekocht omdat ik dit gewoon een heel vet ding vind. Gebruik hem om naar me werkt te komen en naar vrienden.
Ben eigenlijk heel a-technisch, echter met veel lezen denk ik dat ik een heel eind kom

- NIX
- 10000km gereden
De roze draad is de originele kleur die naar je knopje gaat. Die maakt daar massa op je stuur. Bij jou zal dat een andere kleur zijn omdat je die zelf aangelegd hebt. Wat voor knopje heb je gehaald? Voor 1 of 2 draadjes? Wat voor claxon heb je? Met 1 of met 2 aansluitingen? Voor een gelijkstroom systeem heb je een claxon met 2 draden nodig. Reden waarom je claxon op de lichtstroom wel werkt is omdat dat wisselspanning is. Hij toetert dan met het toerental mee. Vreselijk geluid. Om een toeter op gelijkspanning netjes te laten toeren, pak je gewoon stroom van de melkchocoladebruine draad in je koplamp. Een extra draad trekken is echt niet nodig. Die doe je op de ene aansluiting van de toeter. Op de andere aansluiting doe je de draad naar de knop. Om de toeter op gelijkspanning normaal geluid te laten maken kun je het kleine schroefje op de achterkant van de claxon iets in- of uitdraaien. Als je geen stelschroefje hebt, dan heb je een verkeerd type toeter gekocht.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 500km gereden
NIX schreef:De roze draad is de originele kleur die naar je knopje gaat. Die maakt daar massa op je stuur. Bij jou zal dat een andere kleur zijn omdat je die zelf aangelegd hebt. Wat voor knopje heb je gehaald? Voor 1 of 2 draadjes? Wat voor claxon heb je? Met 1 of met 2 aansluitingen? Voor een gelijkstroom systeem heb je een claxon met 2 draden nodig. Reden waarom je claxon op de lichtstroom wel werkt is omdat dat wisselspanning is. Hij toetert dan met het toerental mee. Vreselijk geluid. Om een toeter op gelijkspanning netjes te laten toeren, pak je gewoon stroom van de melkchocoladebruine draad in je koplamp. Een extra draad trekken is echt niet nodig. Die doe je op de ene aansluiting van de toeter. Op de andere aansluiting doe je de draad naar de knop. Om de toeter op gelijkspanning normaal geluid te laten maken kun je het kleine schroefje op de achterkant van de claxon iets in- of uitdraaien. Als je geen stelschroefje hebt, dan heb je een verkeerd type toeter gekocht.
Heb een 6v gelijkstroom claxon. 2 aansluitingen uiteraard
Heb het zo
Claxon ----> Stuurknopje -> maakt massa met stuur
|
|
V
Geeldraadje Licht.
Schroefje van claxon al geprobeerd maakt niet zo veel verschil.
Hij maakt gewoon teweinig geluid, hoort hem niet boven de toeren uit. Op het moment dat ik het licht uitzet maakt hij wel genoeg lawaai
-
- 5000km gereden
Lengo46 schreef:NIX schreef:De roze draad is de originele kleur die naar je knopje gaat. Die maakt daar massa op je stuur. Bij jou zal dat een andere kleur zijn omdat je die zelf aangelegd hebt. Wat voor knopje heb je gehaald? Voor 1 of 2 draadjes? Wat voor claxon heb je? Met 1 of met 2 aansluitingen? Voor een gelijkstroom systeem heb je een claxon met 2 draden nodig. Reden waarom je claxon op de lichtstroom wel werkt is omdat dat wisselspanning is. Hij toetert dan met het toerental mee. Vreselijk geluid. Om een toeter op gelijkspanning netjes te laten toeren, pak je gewoon stroom van de melkchocoladebruine draad in je koplamp. Een extra draad trekken is echt niet nodig. Die doe je op de ene aansluiting van de toeter. Op de andere aansluiting doe je de draad naar de knop. Om de toeter op gelijkspanning normaal geluid te laten maken kun je het kleine schroefje op de achterkant van de claxon iets in- of uitdraaien. Als je geen stelschroefje hebt, dan heb je een verkeerd type toeter gekocht.
Heb een 6v gelijkstroom claxon. 2 aansluitingen uiteraard
Heb het zo
Claxon ----> Stuurknopje -> maakt massa met stuur
|
|
V
[s]Geeldraadje Licht[/s]. Deze moet naar de bruine in de koplamp
Schroefje van claxon al geprobeerd maakt niet zo veel verschil.
Hij maakt gewoon teweinig geluid, hoort hem niet boven de toeren uit. Op het moment dat ik het licht uitzet maakt hij wel genoeg lawaai
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Denk dat de vorige eigenaar zich niet aan het schema heeft gehouden aangezien er geen bruine uit me lamp komt (1x zwart en 1x groen, 1x geel) waarvan alleen geel geluid uit de claxon geeft.
Heb de claxon gelijk op de accu aangesloten maar vaag stotterend geluid ga dus eerst de accu opladen..
In iedergeval bedankt voor het meedenken
Heb de claxon gelijk op de accu aangesloten maar vaag stotterend geluid ga dus eerst de accu opladen..
In iedergeval bedankt voor het meedenken