Speling as koppelinshuis.
Speling as koppelinshuis.
Ik heb mijn 378 gerestaureerd en het blokje uiteraard gereviseerd. 10Km na de revisie kwam er een kloppend geluid uit het blok. Niet van de cilinder maar van waarschijnlijk van de koppeling.
Het zaakje opengemaakt en nu blijkt dat er erg veel speling zit op het tandwiel dat aan het koppelingshuis vast zit. Daardoor klappert dit tandwiel tegen het krukastandwiel.
De speling komt niet van de rubbers, het is puur speling op de as.
De stalen bus is al vervangen en als ik achter de koper ring een dun ringetje erbij zet gaat de speling er helemaal uit echter dan kan het spul natuurlijk niet meer draaien.
Is de koper ring bedoeld om de speling op te heffen? Is slijtage van de koperring gebruikelijk? Komt het wel eens voor dat de glijlagerbus in het koppelingshuis versleten is? Dit is nl moeilijk na te meten maar ik denk toch dat dit het geval is.
Het zaakje opengemaakt en nu blijkt dat er erg veel speling zit op het tandwiel dat aan het koppelingshuis vast zit. Daardoor klappert dit tandwiel tegen het krukastandwiel.
De speling komt niet van de rubbers, het is puur speling op de as.
De stalen bus is al vervangen en als ik achter de koper ring een dun ringetje erbij zet gaat de speling er helemaal uit echter dan kan het spul natuurlijk niet meer draaien.
Is de koper ring bedoeld om de speling op te heffen? Is slijtage van de koperring gebruikelijk? Komt het wel eens voor dat de glijlagerbus in het koppelingshuis versleten is? Dit is nl moeilijk na te meten maar ik denk toch dat dit het geval is.
Ehm, dunne bronzen zeg je.....
Ik denk dat ik die heb aangezien voor een koperen ring. Even in volgorde: tussen het lager en het kickstartertandwiel zit een stalen ring.
Dan, aan de voorzijde van het koppelingshuis zit een grote koperen (bronzen?) ring en daar tegenaan een stalen ring. Ik heb de partslist er op nageskagen, dat zit goed.
Er zit dus gewoon veel speling tussen het glijlager in het koppelingshuis en de stalen bus (die over de as zit)
Desalniettemin, die bronzen ring waarover je het hebt, is die aan veel slijtage onderhevig? Als ik daar een bronzen ring zou monteren van 0,1mm dikker zou de speling al weg zijn. Maar of dat een blijvende oplossing is?
Ik denk dat ik die heb aangezien voor een koperen ring. Even in volgorde: tussen het lager en het kickstartertandwiel zit een stalen ring.
Dan, aan de voorzijde van het koppelingshuis zit een grote koperen (bronzen?) ring en daar tegenaan een stalen ring. Ik heb de partslist er op nageskagen, dat zit goed.
Er zit dus gewoon veel speling tussen het glijlager in het koppelingshuis en de stalen bus (die over de as zit)
Desalniettemin, die bronzen ring waarover je het hebt, is die aan veel slijtage onderhevig? Als ik daar een bronzen ring zou monteren van 0,1mm dikker zou de speling al weg zijn. Maar of dat een blijvende oplossing is?
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
peteryam schreef:een foto van speling? Wie komt er met een serieuze reactie?
waar zit de speling op
kan je het koppelings huis in en uit trekken of op en neer bewegen.
en over hoeveel mm praat je?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 1000km gereden
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 07 jan 2007, 13:12
- Locatie: playa del carmen
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
FS1SE schreef:peteryam schreef:een foto van speling? Wie komt er met een serieuze reactie?
duhh maak een foto van de koppeling kunnenn we kijken of er iets fout zit
als we zo scherp wilen zijn moet je vroeg op staan
zo das beter

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk, ik wil niet wijsneuzerig zijn maar je ziet er niks aan. Je voelt het alleen. En je hoort het als het blokje loopt.
Alle ringen zitten op de juiste plaats maar als je het koppelingshuistandwiel vastpakt merk je dat er veel speling zit op de as. (de holle bus dus)
Ik vraag me alleen af of het voorkomt dat het lager in het koppelingshuis zover slijt dat het zo'n grote speling kan veroorzaken. en of de koperen ring bedoeld is om de speling mee op te heffen.
Alle ringen zitten op de juiste plaats maar als je het koppelingshuistandwiel vastpakt merk je dat er veel speling zit op de as. (de holle bus dus)
Ik vraag me alleen af of het voorkomt dat het lager in het koppelingshuis zover slijt dat het zo'n grote speling kan veroorzaken. en of de koperen ring bedoeld is om de speling mee op te heffen.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
-
- 1000km gereden
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 07 jan 2007, 13:12
- Locatie: playa del carmen
als je bij de koperen ring de verkeerde binnen spoed heb krijg je ook problemen misschien iets verkeerts er bij zitten vandaar de foto,s
de koperenring zit ook alleen maar bijd de stalen koppelings korf
en dan dacht ik ook nog alleen maar bij het model waar het achterste tandwiel los is en niet bij de stalen waar die er al aanvast zit
de koperenring zit ook alleen maar bijd de stalen koppelings korf
en dan dacht ik ook nog alleen maar bij het model waar het achterste tandwiel los is en niet bij de stalen waar die er al aanvast zit
Om het geluid exacter te omschrijven: als de tandwielen te ver van elkaar af staan dan krijgen ze kans om te gaan klapperen. Dat is het geluid (klapperen) en dat is feitelijk ook wat er gebeurt, door de speling. Een hoog gegier is het niet.
De koper ring heb ik, stom genoeg, niet vervangen. Daar zou ik eens mee kunnen beginnen.
Het is idd een stalen korf, maar ik weet niet wat je met de binnenspoed bedoeld. En het kickstarttandwiel is idd los.
Als ik weet welke binnenspoed je wilt zien zal ik een foto nemen.
Maar nog even de vraag, gebeurt het dat het lager in de koppelingskorf erg versleten kan zijn?
Thanks!
De koper ring heb ik, stom genoeg, niet vervangen. Daar zou ik eens mee kunnen beginnen.
Het is idd een stalen korf, maar ik weet niet wat je met de binnenspoed bedoeld. En het kickstarttandwiel is idd los.
Als ik weet welke binnenspoed je wilt zien zal ik een foto nemen.
Maar nog even de vraag, gebeurt het dat het lager in de koppelingskorf erg versleten kan zijn?
Thanks!