koppeling?!?

Alles over de techniek en sleutelen
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

koppeling?!?

Bericht door GoM!cky »

Ik heb een probleem bij de koppeling van mijn blauwe 5 bak street ...

Verschillende malen al een nieuwe en zelfs goede gebruikte worm veranderd, maar ik krijg hem niet afgesteld totdat hij wil koppelen??

Iemand een idee wat de verschillende oorzaken zouden kunnen zijn?

Om hem te voelen koppelen moet ik de schroef aan de worm zo hard aandraaien dat ik de hevel slechts 1 keer ingeknepen krijg en daarna veert hij niet terug...

Als ik de motor laat draaien (in grote versnelling) en probeer dan te koppelen dan voel ik dat de groep niet bekracht wordt tot mijn spijt.

Micky
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Contacteer:

Re: koppeling?!?

Bericht door Aad »

GoM!cky schreef:Ik heb een probleem bij de koppeling van mijn blauwe 5 bak street ...

Verschillende malen al een nieuwe en zelfs goede gebruikte worm veranderd, maar ik krijg hem niet afgesteld totdat hij wil koppelen??

Iemand een idee wat de verschillende oorzaken zouden kunnen zijn?

Om hem te voelen koppelen moet ik de schroef aan de worm zo hard aandraaien dat ik de hevel slechts 1 keer ingeknepen krijg en daarna veert hij niet terug...

Als ik de motor laat draaien (in grote versnelling) en probeer dan te koppelen dan voel ik dat de groep niet bekracht wordt tot mijn spijt.

Micky

Het kogeltje in je blokje zou kunnen missen, je staafje zou te kort kunnen zijn, of het kogeltje aan de kant van je wormpje zou kunnen missen.
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
Higherking
500km gereden
500km gereden

Bericht door Higherking »

Interesant, ik zit nu met hetzelfde probleem, het werkte altijd goed, tot dat me koppeling ging ratelen en me drukplaat had aangedraaid.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door GoM!cky »

@Aad: Het kogeltje van de worm zit er zeker altijd goed in (goed ingevet), maar zoals je zegt misschien ontbreekt het kogeltje in mijn blok wel... dat is een kleiner kogeltje als dat van de worm.

Hoe kan ik dit controleren? De lengte dat mijn drukstift uitsteekt even opmeten en vergelijken met andere blok?
Dan 2e vraag: stel dat ik er een extra kogeltje in het blok doe, kan dat dan kwaad enigzins (moest er al 1 inzitten)??

@ Higherking: idd niets zo ellendig als een koppeling die niet werkt! :cry:
Higherking
500km gereden
500km gereden

GoM!cky schreef:@Aad: Het kogeltje van de worm zit er zeker altijd goed in (goed ingevet), maar zoals je zegt misschien ontbreekt het kogeltje in mijn blok wel... dat is een kleiner kogeltje als dat van de worm.

Hoe kan ik dit controleren? De lengte dat mijn drukstift uitsteekt even opmeten en vergelijken met andere blok?
Dan 2e vraag: stel dat ik er een extra kogeltje in het blok doe, kan dat dan kwaad enigzins (moest er al 1 inzitten)??

toevallig, ik heb dezelfde oplossingen bedacht, nog extra kogeltje dat ga ik vanavond ook doen, zeg maar meer vlees om het hefeltje af te stellen,
ik zal straks thuis even opmeten hoe ver mijn stift uitsteekt
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door GoM!cky »

Higherking schreef:
GoM!cky schreef:@Aad: Het kogeltje van de worm zit er zeker altijd goed in (goed ingevet), maar zoals je zegt misschien ontbreekt het kogeltje in mijn blok wel... dat is een kleiner kogeltje als dat van de worm.

toevallig, ik heb dezelfde oplossingen bedacht, nog extra kogeltje dat ga ik vanavond ook doen, zeg maar meer vlees om het hefeltje af te stellen,
ik zal straks thuis even opmeten hoe ver mijn stift uitsteekt

Heheh :wink: ja dat dacht ik dus ook al, dan hebben we wat meer afstand om mee te spelen met de worm, maar zou het kwaad kunnen een extra kogeltje in blok??

Ik zal straks ook eens meten hoever mijn stift nog uitsteekt.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Is het schroefdraad waar je koppelingsworm in gaat in de kap nog wel goed?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door GoM!cky »

pee67 schreef:Is het schroefdraad waar je koppelingsworm in gaat in de kap nog wel goed?

Hoi Peter,

Dat heb ik als eerste gecontroleerd :D ik had het wormpje erin gezet en veertje erachter gehangen en als ik dan de worm met de hand omhoog trek dan zie ik langs buiten de worm toch naar binnen trekken dus volgens mij is dit dan in orde? Of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Kan het kwaad om 2 kogeltjes in de blok te steken want ik zou niet weten hoe ik kan zien of er in het blok al een kogeltje zit... met een dunne magneetstaaf??

Ik ben langs de ene kant toch wat ongerust dat ik de rechtercarterhelft eraf ga moeten halen en dan zou ik zonde vinden nu hij zo netjes in elkaar zit ...
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

In het topic van higherking hadden ze het erover dat hij er zo uit kan komen rollen.
Anders maak je je stift magnetisch :wink:
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

GoM!cky schreef:met een dunne magneetstaaf??

ik zou eerst dat doen ja,

ik denk dat je het met 2kogeltjes nooit lekker krijgt, anders had yamaha de stift wel langer gemaakt :P
Higherking
500km gereden
500km gereden

ik hd er een kogeltje bij gedaan, veels te veel druk toen brak het hefeltje af, dus dat is ook niet de oplossing,

ik ga zo maar me carter eraf halen,
even kijken en ik denk dat ik me blokje maar wegbreng!

yampee? of iemand van het forum
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Of je probeert het zelf?
Of zal dat niet werken, hopelijk ben je dan van al je problemen af :wink:
Nico378
250km gereden
250km gereden

Bericht door Nico378 »

Higherking schreef:ik hd er een kogeltje bij gedaan, veels te veel druk toen brak het hefeltje af, dus dat is ook niet de oplossing,

ik ga zo maar me carter eraf halen,
even kijken en ik denk dat ik me blokje maar wegbreng!

yampee? of iemand van het forum

Heb je de koppeling uit elkaar gehad ?

Dan kan het zijn dat je een ring vergeten bent :roll:
Higherking
500km gereden
500km gereden

Twowheeler schreef:Of je probeert het zelf?
Of zal dat niet werken, hopelijk ben je dan van al je problemen af :wink:

Of je hebt gewoon een druk leven.
ik heb me koppeling nu helemaal uit elkaar gehaald, ik denk dat ik me druk plaat gewoon 'te' vast heb gezet.
moest zoveel moeite doen om ze los te halen, en het begin waar de schroefen in de drukplaat gaan brokkelde helemaal af.

hoeveel NM moeten die schroefen worden aangedraaid?
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden

Ja das waar, kan je hem beter wegbrengen :wink:
Plaats reactie