Velleman kit
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
Velleman kit
Ik zit nu ik mijn condensator heb vervangen te denken aan een alternatief (laten we voorop stellen dat hij het nu probleemloos doet)
een velleman kit is het alternatief toch?
Ik heb er wel over gelezen maar ik kan er nergens makkelijke info over vinden.
Dus:
wat is een velleman?
Hoe werkt ie'?
Waar kan je het kopen?
En hoe maak je er een?
een velleman kit is het alternatief toch?
Ik heb er wel over gelezen maar ik kan er nergens makkelijke info over vinden.
Dus:
wat is een velleman?
Hoe werkt ie'?
Waar kan je het kopen?
En hoe maak je er een?
Bedoel je deze? (volg link)
http://www.velleman.eu/nl/nl/product/view/?id=8946
deze kun je ombouwen voor 6 volt, en eventueel aanvullen met een hall-sensor, dan heb je helemaal geen contactpunten meer nodig.
http://www.velleman.eu/nl/nl/product/view/?id=8946
deze kun je ombouwen voor 6 volt, en eventueel aanvullen met een hall-sensor, dan heb je helemaal geen contactpunten meer nodig.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
dit heb ik al meermaals volledig gepost, maar hier gaan we nog n keer!
bij een gewone onsteking zet je stroom op je bobijn, zolang de punten toezijn,
het moment dat de punten opengaan, vreet de condensator de vonk op en 'zuigt' de electriciteit uit de bobijn,
dit wegvloeien maakt de vonk
een vellemankit zorgt ervoor dat de stuurstroom voor de bijbijn onafhankelijk is van de punten.
je hebt dus een klein stuurstroompje over je punten staan, en bij openen geeft de kit een goede massa (-pool) door aan de bobijn.
voordelen:
de opening van de punten is nietmeer belangrijk, er dient geen vonk gebroken te worden.
je punten verslijten dus ook niet, omdat ze niet inbranden.
condensator heb je nietmeer nodig
nadeel,
je moet een bobijn hebben die een permanente + heeft, en dus wacht op een - van de kit.
Ook moet je batterij en laadsysteem van de brommer werken, geen stroom is dus geen vonk.
praktisch gezien kost zoiets een €15 en naar gelang je soldeerervaring een half uurtje werk om ineen te steken.
Zo'n 6v bobijn met twee contacten vind je om en bij de €20..
je moet ook enkele weerstanden veranderen om het op 6V te laten werken, maar de ervaring leerde me dat veel fs1's stroom genoeg maken om gewoon de 12V aan te sturen.
bobijn is best wél 6V, dat geeft dan een sterke vonk..
Ik ga even op zoek naar het filmpje, maar dan heb je een meer dan lekkere vonk, en trek je er een 2000 toeren bij.. het stottert ook nooit in het opkomen
veel suck6

bij een gewone onsteking zet je stroom op je bobijn, zolang de punten toezijn,
het moment dat de punten opengaan, vreet de condensator de vonk op en 'zuigt' de electriciteit uit de bobijn,
dit wegvloeien maakt de vonk
een vellemankit zorgt ervoor dat de stuurstroom voor de bijbijn onafhankelijk is van de punten.
je hebt dus een klein stuurstroompje over je punten staan, en bij openen geeft de kit een goede massa (-pool) door aan de bobijn.
voordelen:
de opening van de punten is nietmeer belangrijk, er dient geen vonk gebroken te worden.
je punten verslijten dus ook niet, omdat ze niet inbranden.
condensator heb je nietmeer nodig
nadeel,
je moet een bobijn hebben die een permanente + heeft, en dus wacht op een - van de kit.
Ook moet je batterij en laadsysteem van de brommer werken, geen stroom is dus geen vonk.
praktisch gezien kost zoiets een €15 en naar gelang je soldeerervaring een half uurtje werk om ineen te steken.
Zo'n 6v bobijn met twee contacten vind je om en bij de €20..
je moet ook enkele weerstanden veranderen om het op 6V te laten werken, maar de ervaring leerde me dat veel fs1's stroom genoeg maken om gewoon de 12V aan te sturen.
bobijn is best wél 6V, dat geeft dan een sterke vonk..
Ik ga even op zoek naar het filmpje, maar dan heb je een meer dan lekkere vonk, en trek je er een 2000 toeren bij.. het stottert ook nooit in het opkomen
veel suck6
when men were men, and helmets were for divers
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
jonnotje schreef:
YamaSam schreef:die pluspool voor de batterij en de kit, die hier van het contact komt,
die moet je van de bruine draad op de pinkdoos pakken..
verder heb je een bobijn nodig met twee kleine contacten,
de zwarte van de condensator knip je gewoon af, en je zwiert die de vaart in..
punten blijven gelijk ze zijn en gaan
Sam ik heb ook ooit eens een stukje van je gezien waarin je uitlegt hoe je een velleman bouwt, maar kan ik nergens meer vinden! Van wat je waaraan soldeert, alhoewel deze uitleg ook al handig is hoor

- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
Twowheeler schreef:jonnotje schreef:YamaSam schreef:die pluspool voor de batterij en de kit, die hier van het contact komt,
die moet je van de bruine draad op de pinkdoos pakken..
verder heb je een bobijn nodig met twee kleine contacten,
de zwarte van de condensator knip je gewoon af, en je zwiert die de vaart in..
punten blijven gelijk ze zijn en gaan
Sam ik heb ook ooit eens een stukje van je gezien waarin je uitlegt hoe je een velleman bouwt, maar kan ik nergens meer vinden! Van wat je waaraan soldeert, alhoewel deze uitleg ook al handig is hoor
het solderen zelf staat in de handleiding van velleman netjes beschreven hoor, ik denk niet dat ik daar ooit nog wat aan toe te voegen zal gehad hebben..

when men were men, and helmets were for divers
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:09
- Locatie: menen, België
Ok ik heb laatst een nieuwe batterij gekocht en die opgeladen en aangesloten op de brommer. ( Nu heb ik niet meer dat de spanning plotseling zakt)
Nu heb ik wel een vonk
MAAR de brommer draait nog altijd niet
Ik denk dat de vonk te klein is
Ook hoe langer ik probeer, hoe kleiner de vonk wordt, tot ik uiteindelijk geen vonk meer heb
Wat me we opviel is, hoe langer ik probeer, hoe warmer de bobine wordt ( ik denk dat ze zelfs te warm wordt)
Wat zou het probleem nu kunnen zijn?
Nu heb ik wel een vonk
MAAR de brommer draait nog altijd niet
Ik denk dat de vonk te klein is
Ook hoe langer ik probeer, hoe kleiner de vonk wordt, tot ik uiteindelijk geen vonk meer heb
Wat me we opviel is, hoe langer ik probeer, hoe warmer de bobine wordt ( ik denk dat ze zelfs te warm wordt)
Wat zou het probleem nu kunnen zijn?
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
bramme schreef:Het is een bobijn van een honda mb5, dus denk ik niet dat er een weerstand voorgeschakeld is.
Maar ik zal in de loop van de week nog eens kijken wat er precies fout mee is.
deze kan je niet gebruiken op een velleman
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:09
- Locatie: menen, België
ja gino, je hebt gelijk. heb net even mijn oude fs1 bobine geprobeerd op de vellemankit en daarmee werkte het perfect. ik heb gewoon waar de massa( 2 bouten) normaal zit de + van de bobine aangesloten. En de bobine natuurlijk niet op het frame gemonteerd. En dan het signaal dat van de kit komt dan op de wit-zwarte kabel aangesloten.
kbedoel: waar de massa normaal zit de + van de batterij aangesloten.
kbedoel: waar de massa normaal zit de + van de batterij aangesloten.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
dat gaat ook niet lang goed.
op de bobine moeten 2 aansluitingen zitten, - 1 en + 15 moet er op staan
op de bobine moeten 2 aansluitingen zitten, - 1 en + 15 moet er op staan
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer: