Vonk versterken
Vonk versterken
Als je zelf een onstekingsspoel wikkeld met dunner koperdraad krijg je dat geen stekerde vonk?
Want: Fl=BxIxL
Fl: lorenzkracht
B: veldsterkte
I: stroomstrekte
L: van de draad in het veld
Dus als je als je L vergroot wordt toch ook de stroomsterkte groter?
Want: Fl=BxIxL
Fl: lorenzkracht
B: veldsterkte
I: stroomstrekte
L: van de draad in het veld
Dus als je als je L vergroot wordt toch ook de stroomsterkte groter?
nee, het gaat hier niet om de lorentzkracht, deze wordt veroorzaakt als je een stroom door een draad stuurd die zich in een magnetisch veld bevindt. In het geval van de ontstekingsspoel beweegt een magnetisch veld om de spoelen heen. Dit is dan fluxverandering. Wat er dan opgewekt wordt is inductiespanning. De formule voor inductiespanning is:
U = (N * |ΔΦ|) / Δt
waarbij:
U = de opgewekte inductiespanning in V
N = het aantal windingen
|ΔΦ| = absolute waarde van de verandering in de flux in Wb
Δt = de tijdsduur waarin de fluxverandering plaatsvind in s
Φ is een maat voor het aantal magnetische veldlijnen dat door een oppervlak gaat, dit is dus afhankelijk van de sterkte van de magneet en het oppervlakte van de spoel. Is gelijk als je de spoel even dik maakt en de magneet is altijd gelijk (tenzij ander vliegwiel misschien)
Als je op een constante snelheid rijdt is Δt een vaste waarde.
Het enige wat nu nog van belang is is het aantal windingen. Als |ΔΦ| en Δt gelijk zijn kun je uit de bovenstaande formule afleiden dat als de N groter wordt, de U ook groter wordt. Een groter aantal windingen (dunnere koperdraad op een spoel zorgt voor meer windingen) zorgt dus voor een grotere inductiespanning.
Voor de sterkte van een vonk zorgt niet de stroomsterkte in Ampere, maar de grote van de spanning in Volt. Dus met een grotere inductiespanning (meer windingen) krijg je een sterkere vonk.
Correct me if I'm wrong...
Juri
U = (N * |ΔΦ|) / Δt
waarbij:
U = de opgewekte inductiespanning in V
N = het aantal windingen
|ΔΦ| = absolute waarde van de verandering in de flux in Wb
Δt = de tijdsduur waarin de fluxverandering plaatsvind in s
Φ is een maat voor het aantal magnetische veldlijnen dat door een oppervlak gaat, dit is dus afhankelijk van de sterkte van de magneet en het oppervlakte van de spoel. Is gelijk als je de spoel even dik maakt en de magneet is altijd gelijk (tenzij ander vliegwiel misschien)
Als je op een constante snelheid rijdt is Δt een vaste waarde.
Het enige wat nu nog van belang is is het aantal windingen. Als |ΔΦ| en Δt gelijk zijn kun je uit de bovenstaande formule afleiden dat als de N groter wordt, de U ook groter wordt. Een groter aantal windingen (dunnere koperdraad op een spoel zorgt voor meer windingen) zorgt dus voor een grotere inductiespanning.
Voor de sterkte van een vonk zorgt niet de stroomsterkte in Ampere, maar de grote van de spanning in Volt. Dus met een grotere inductiespanning (meer windingen) krijg je een sterkere vonk.
Correct me if I'm wrong...
Juri
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer: