Koppeling.

Alles over de techniek en sleutelen
Ceespuch

Koppeling.

Bericht door Ceespuch »

Ik ben nieuw op dit forum, en ook met yamaha :D

Ik heb een Yamaha yz50 van mijn neef, met een Fs1 blok die ik aan het lopen moet zien te maken..
Er waren 2 problemen, geen vonk en geen koppeling.
Onsteking was ik snel klaar mee, geen bobine is geen vonk dus die is besteld :)

Nu zit ik met de koppeling, die in mijn ogen niet compleet is en ik daar niet veel van weet,
Dus wie weet wat ik desnoods mis, en hoe het in zn werk gaat?
Foto's is het beste voor nu denk ik, ik zal morgen wat duidelijkere fotos maken.

:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BEUN! :twisted:
Afbeelding
Cilindertje schijnt wel snel te zijn geloof ik?

Grtz Cees!
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Koppeling ziet er compleet uit, dan is het een kwestie van afstellen. Of anders je carterkap aan de andere kant eraf halen, kijken of daar alles goed zit.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Dat veertje aan het armpje is van het rubber dat boven de carb zit. Stellen doe je door het draadeind dat in het armpje zit in of uit te draaien. De moer is om te borgen. Als de koppeling kleeft, dan zal je de rechterkap even eraf moeten halen om de platen los te maken.

Niet vonken zullen wel gecorrodeerde punten zijn. Zwarte draad uit de ontsteking moet op de bobine.

Een FS1 is een behoorlijke toerenmaker.
Kijk eerst even in de FAQ.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Ondanks dat er een flinke veer aan het koppelingswomrpje zit
vindt ik de stand nog aan de hoge kant
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Zwepper
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Zwepper »

mischien beetje rare vraag maar waar komt deze brommer vandaan hebben jullie hem bij iemand gekocht of zelf gebouwd?

mijn neef had vroeger ( jaar of 7 geleden) precies zo'n zelfde brommer met een fs1 blok eronder :P
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Ah, ik zie nu het veertje pas :P dat is idd het verkeerde veertje :P
Je koppelingsworm kan er net ook 1 slag verkeerd in zitten.
Ceespuch

Bericht door Ceespuch »

Zoals ik al zij, ik ben niet bekend bij Yamaha, zoals dat Wormpje enzo? :P

aan die stang aan de linkerkant, hoort daar niks?

En koppeling staat inderdaad erg strak, maar hij komt moeilijk terug.

gr.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

die stang aan de linkerkant, hoort daar niks?

Daar komt je koppelingsworpje tegenaan als de kap er opzit.

En koppeling staat inderdaad erg strak, maar hij komt moeilijk terug.

Dat komt omdat je het verkeerde veertje op je wormpje hebt zitten.
Yamaha Sheriff 1981
Daan1990
250km gereden
250km gereden

Bericht door Daan1990 »

Ziet er goed uit. Ik zou liever die veer erop hebben zitten dan dat chinese ding wat ik er op heb. Alleen stand van de koppelingsworm is te hoog...in het perspectief van de foto moet de koppelingsworm wat meer tegen de klok gedraaid worden. Je stelt de kabel gewoon los en dan draai je dat koppelingsafstelschroefje naar binnen tot je een klein beetje meer weerstand voelt en dan staat ie als het goed is goed... :)
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Contacteer:

Bericht door Aad »

Daan1990 schreef:Ziet er goed uit. Ik zou liever die veer erop hebben zitten dan dat chinese ding wat ik er op heb. Alleen stand van de koppelingsworm is te hoog...in het perspectief van de foto moet de koppelingsworm wat meer tegen de klok gedraaid worden. Je stelt de kabel gewoon los en dan draai je dat koppelingsafstelschroefje naar binnen tot je een klein beetje meer weerstand voelt en dan staat ie als het goed is goed... :)

Hoever de koppelingsworm zit ligt ook net aan je kap, hoe daar 't 'schroefdraad' inzit. Soms staat ie nou eenmaal flink omhoog.
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
Daan1990
250km gereden
250km gereden

Bericht door Daan1990 »

Je hebt gelijk maar gezien de richting van de kabel naar de worm zou ik zeggen dat ie te hoog staat want er is dan relatief weinig verandering als je de hevel indrukt en dus staat de kabel pas strak als je de koppeling al bijna ingedrukt heb, ik geloof dat ik daardoor net wat koppelingsplaten heb verneukt maar daar begin ik binnenkort een topic over.
fsmike

Bericht door fsmike »

heb voor de moment net hetzelfde probleem... was aan het rijden en koppeling blijft ineens hangen. werken maar blijven stilstaan. blijft dus gewoon in neutraal staan. kan wel schakelen maar doet voor de rest niets. weet iemand wat ik daaraan nog kan doen?? :?
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Kijken wat er mis is. Is het heveltje achter linkerkap nog in orde? de kunststof baantjes verpulveren wel eens. als het staafje dat het blok ingaat vast zti is het kogeltje in het blok verpulverd en moet de rechterkap er ook af en het koppelingsdeksel. staafjes eruit, resten kogel eruit, recter staafje weer erin, kogeltje een nieuwe erin en ik denk dan in de meeste gevallen ook de langer linkerstaaf nieuw. linker kap erop betekent wel het armpje afstellen met het stelschroefje in de worm. Pas daarna de speling uit de kabel draaien.
Kijk eerst even in de FAQ.
fsmike

Bericht door fsmike »

het staafje dat het blok ingaat zit in ieder geval los. deze kan ik er helemaal uithalen (of is dat ook weer niet de bedoeling) maar wat bedoel je juist met de kunststof baantjes??

:oops:
fsmike

Bericht door fsmike »

ja laat maar, dat zal die dikke schroefdraad aan het heveltje zijn zekers?? maar daar is ook weinig aan te zien...
Plaats reactie