nieknatuurlijk schreef:4-takt krijgt tog last van "zwevende" kleppen bij hoge toeren? te tellers van een motor op van een 4-takt lopen toch niet voor niets tot 9.000?
en de tellers van een 2-takt motor lopen tot 12.000?
of heb ik het nou compleet mis?
Klopt, het ligt bij de 4-takt allemaal aan de hoek van de kleppen(hoe groter de hoek hoemeer de vermogen bovenin zit, tot een bepaald aantal graden anders werkt het niet) en de veersterkte om te voorzorgen dat de kleppen niet gaan zweven(de nokkenas loopt 2keer zo langzaam dan de krukas omwentelingen), en ze hadden iets van 22.000 toeren ofzo bij het record staan.
Moderne 2-takt brommers kunnen variëren rond de 12.000 toeren.
De oude 2-takt brommers ongeveer rond de 8000 toeren
De SS50M 50cc 5 bak ging probleemloos tot 12.000 toeren. Dat blokje is qua dimensies exact gelijk aan de gewone Ss-jes. Alleen de kleppen zijn een pietsje groter, de compressie is wat hoger en de nok wat wilder. Gewoon een 2 klepsblokje met punten. Vergelijkbaar met onze FS1-tjes met 5-bak. De CB-tjes van de F-serie gingen ook zo hoog in toeren. Was de snelle versie van de gewone J CB'tjes.
Mijn ervaring is dat 50cc viertakten vaak hoger in toeren kunnen draaien dan de 2-takten. Die gaan maar door. Het is vaak de 2T spoeling die begrenst.