Accu

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Accu

Bericht door Sjonnies »

Hier dan mijn eerste vraag:

Als ik het contactslot in de middelste stand zette, werkte er helemaal geen verlichting, ook geen Neutraal lampje.
Ik vond dit vreemd, en heb alle lampjes vervangen. Nog steeds niets.

Ik neem aan dat iig het neutraallampje moet gaan branden :?:

Ik ging verder zoeken en zag dat de accu helemaal droog stond.

Nu is mijn vraag, kan ik deze nog gebruiken?
1- Zoja, waarmee moet ik m dan vullen, gedestileerd water of accuzuur?
2- Zonee, ik zal een nieuwe kopen, maar kan deze zo aangesloten worden in de brommer, of moet ik deze eerst opladen met een acculader?

Alvast bedankt,

Sjohn
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

Het kan ook zijn dat het neutraalschakelaartje niet (goed) aangesloten is. :idea:
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

ik denk dat het beter is als je hele nieuwe koopt.
eerst vullen met accuzuur (LET OP!!) en daarna eventueel bijvullen met gedestilleerd water.
als je een acculader hebt is het verstandig hem eerst daarmee op te laden.
je accu kan warm worden, dus let op dat hij z'n druk etc kwijt kan.
er kan zuur uit de overloop komen, als je hem in je brommer monteerd zorg er dan voor dat dit slangetje niet in contact komt met staal.
aansluiten zal hetzelfde zijn als bij je oude, als die ooit gewerkt heeft en goed aangesloten was tenminste :wink:

edit: meet anders eerst met een multi meter of er wel spanning over je accu staat :wink: maar als hij droog staat doet hij waarschijnlijk niets.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Je hebt toch wel gemeten met lopende motor?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

NIX schreef:Je hebt toch wel gemeten met lopende motor?


Tot nu toe heb ik nog niks gemeten, ik zag alleen dat de accu helemaal droog stond.
Ik heb inmiddels een nieuwe besteld :D

Maar nu vraag ik me toch af, hoort het nu zo dat als je de sleutel in het contact naar het midden draait, dan hoort toch je neutraal lamp gaan branden :?:
En je voor en achter -verlichting?

Sjohn
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

Dan hoort de neutraallamp te gaan branden mits hij in z'n neutraal staat en die schakelaar goed is aangesloten enzo...

Normaal gaat de voor- en achterverlichting alleen branden als het contact op II staat en de motor draait. (net als de tellerverlichting)
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

ligt wel aan het type volgens mij.

bij mij (2ru) werkt m'n claxon,achterlicht, rem-licht, richtingaanwijzer, neutraal lampje allemaal op stand I
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

claxon is inderdaad een goede manier om te testen.
maar remlicht en richtingaanwijzer kan ook (mits aanwezig) :wink:
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Bedankt, dat is wat ik weten wou.
Meteen nog een vraag.
Achter de accuhouder zit een condensator?
Er zitten 2 draden aan, die splitsen zich in diverse andere draden.
Nu hangt daar een donkerbruine en een groene draad los.
Waar kunnen deze voor zijn?
Sjohn
drummer
500km gereden
500km gereden
Berichten: 827
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:45
Locatie: Nieuwendijk (ZH)

Bericht door drummer »

http://www.fs1forum.com/Elektra.html

Ik denk dat je het knippersysteem bedoeld.
Donkerbruin en groen zijn de draden die naar de richtingaanwijzers gaan..
Gebruikersavatar
Sjonnies
250km gereden
250km gereden
Berichten: 456
Lid geworden op: 20 dec 2009, 16:33
Locatie: Noord Holland

Bericht door Sjonnies »

Ok, thx.
Die zitten er niet op. vandaar dus.

bedankt :!:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Even heel in het kort:

Groen en geel uit de ontsteking zijn laadstroomdraden. die gaan naar je contactslot. Op stand 2 wordt alleen de groene (gele doet dan niets) doorverbonden met de witte die naar de gelijkrichter gaat. de rode geeft allen de positieve pulsen door die de accu laden en die ook naar de andere afnemers gesplitst wordt. Rood wordt in het contact op stand 2 en 3 doorgegeven aan bruin die de toeter, neutraallampje, knippers en remlicht voedt. Op stand 1 doen die dus niets.

Op stand 3 wordt alleen de gele (groene doet dan niets) doorverbonden aan wit en blauw. Wit is hetzelfde verhaal als hierboven. Blauw is voor de verlichting van achterlicht en teller en Koplamp die in de hoog/laag schakelaar gesplitst wordt in geel en groen. Deze 2 niet verwarren meer de gele en groene die van de laadspoel komen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie