schakelingen
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9573
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
- Locatie: Bolt'n City
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Want?
als er iets slecht is voor drijfstangen, krukassen en gerelateerde lagers dan is het wel rijden in te hoge versnelling met te lage toeren
ga eens een dag bergen op fietsen in de hoogste versnelling, je rijdt je knieen kapot......zelfde gebeurt in een motor
die campagne voor zuinig rijden (het nieuwe rijden) heeft heel veel motorschade opgeleverd, ANWB heeft overuren gedraaid, allerlei malloten die met volledige bepakking en caravan met 1500 toeren de berg op wilde rijden.
als er iets slecht is voor drijfstangen, krukassen en gerelateerde lagers dan is het wel rijden in te hoge versnelling met te lage toeren
ga eens een dag bergen op fietsen in de hoogste versnelling, je rijdt je knieen kapot......zelfde gebeurt in een motor
die campagne voor zuinig rijden (het nieuwe rijden) heeft heel veel motorschade opgeleverd, ANWB heeft overuren gedraaid, allerlei malloten die met volledige bepakking en caravan met 1500 toeren de berg op wilde rijden.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Het is vooral de uitlaatpoorttiming die bepaald hoe zuinig je motortje kan zijn. Met een FS1 cilinder ga je hoe rustig je ook rijdt altijd een hoog verbruik hebben. Ik kan me nog herinneren dat Tom zich daarover verbaasde als voorrijder van de meeting ritten. Te zwaar vertanden of te weinig toeren draien in een hoge versnelling betekent zelfs dat je motor onzuiniger kan rijden dan in een versnelling lager.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
jij snapt het wel Tombo................maar sommige mensen hebben hier echt geen gevoel voor, komen ook voor in mijn kennissenkring.
rijden alles en iedere auto helemaal kapot en snappen niet hoe dat kan............bv net zolang starten tot je een ei kan bakken op de startmotor en stroomkabels die licht geven van de hitte, en dan met droge ogen beweren dat de motor al een beetje warm wordt
met een 6 liter V-8 motor kan je gerust met 1500 toeren de berg op, maar niet met een 1200cc middenklasser die volgeladen is, dat snapt niet iedereen.
daarom gaan veel lichte motoren met turbo kapot, het geeft de illusie van veel koppel bij lage toeren, maar de motor wordt mechanisch gewurgd
rijden alles en iedere auto helemaal kapot en snappen niet hoe dat kan............bv net zolang starten tot je een ei kan bakken op de startmotor en stroomkabels die licht geven van de hitte, en dan met droge ogen beweren dat de motor al een beetje warm wordt
met een 6 liter V-8 motor kan je gerust met 1500 toeren de berg op, maar niet met een 1200cc middenklasser die volgeladen is, dat snapt niet iedereen.
daarom gaan veel lichte motoren met turbo kapot, het geeft de illusie van veel koppel bij lage toeren, maar de motor wordt mechanisch gewurgd
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
nu heb ik nog 1 laatste vraagje
ik weet dat een 2-takt motor meer toeren kan maken dan een 4-takt motor,
dit komt door het kleppen systeem van een 4-takt motor.
hoeveel toeren kan een gemiddelde 2-takt motor maken? en hoeveel een gemiddelde 4-takt motor?
zelf dacht ik 2-takt 10.000
4-takt 7.000
alvast bedankt!
ik weet dat een 2-takt motor meer toeren kan maken dan een 4-takt motor,
dit komt door het kleppen systeem van een 4-takt motor.
hoeveel toeren kan een gemiddelde 2-takt motor maken? en hoeveel een gemiddelde 4-takt motor?
zelf dacht ik 2-takt 10.000
4-takt 7.000
alvast bedankt!
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
nieknatuurlijk schreef:nu heb ik nog 1 laatste vraagje
ik weet dat een 2-takt motor meer toeren kan maken dan een 4-takt motor,
dit komt door het kleppen systeem van een 4-takt motor.
hoeveel toeren kan een gemiddelde 2-takt motor maken? en hoeveel een gemiddelde 4-takt motor?
zelf dacht ik 2-takt 10.000
4-takt 7.000
alvast bedankt!
Een 4takt kan even veel toeren maken als een 2takt trouwens,
Honda had volgens mij het RPM record met een 4takt gemaakt.
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Berichten: 3144
- Lid geworden op: 02 mei 2009, 18:35
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Je hebt het mis
Ooit eens een R6/CBR600 etc gezien, die toerentellers lopen naar de 16.000 ofzo, de wat oudere FZR250/CBR250 lopen zelfs iets van 19.000 toeren standaard (4-takt).
Je kan niet zeggen van "een 4-takt motor kan maar zoveel toeren draaien", dat is gewoon niet waar. Dat is totaal afhankelijk waarvoor de motor gebouwd is, en met welk idee erachter.
Een 1,2 liter V-Twin ofzo zal maar 6000/7000 rpm maken, aangezien je niet met 15.000 toeren en een krappe powerband op een chopper wilt rijden.
Zwevende kleppen hoeven geen probleem te zijn, kijk maar eens naar Ducati's, desmodromische klepbediening

Ooit eens een R6/CBR600 etc gezien, die toerentellers lopen naar de 16.000 ofzo, de wat oudere FZR250/CBR250 lopen zelfs iets van 19.000 toeren standaard (4-takt).
Je kan niet zeggen van "een 4-takt motor kan maar zoveel toeren draaien", dat is gewoon niet waar. Dat is totaal afhankelijk waarvoor de motor gebouwd is, en met welk idee erachter.
Een 1,2 liter V-Twin ofzo zal maar 6000/7000 rpm maken, aangezien je niet met 15.000 toeren en een krappe powerband op een chopper wilt rijden.
Zwevende kleppen hoeven geen probleem te zijn, kijk maar eens naar Ducati's, desmodromische klepbediening
