breedte uitlaatpoort
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt
breedte uitlaatpoort
hoeveel % van de boring kan je de uitlaatpoort van een dmp cilinder met bijgeleverde segmenten maken, zonder dat de zuigerveren gaan happen?
algemeen rond de 68% dacht ik, maar ik weet niet of de segmenten van dmp van goede kwaliteit zijn.
Ik wil mijn brommer iets zwaarder vertanden, en hij moet deze vertanding dus ook getrokken krijgen.
alvast bedankt
algemeen rond de 68% dacht ik, maar ik weet niet of de segmenten van dmp van goede kwaliteit zijn.
Ik wil mijn brommer iets zwaarder vertanden, en hij moet deze vertanding dus ook getrokken krijgen.
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door jan-lommaert op 05 jan 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
kijk onderaan pagina en verder
in de pagina verder zie je hoe ik dat heb gedaan. Niet omhoog maar alleen breder. Ik heb het nog niet getest
in de pagina verder zie je hoe ik dat heb gedaan. Niet omhoog maar alleen breder. Ik heb het nog niet getest

- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
De meeste uitlaatpoorten zijn van zichzelf al meer dan breed genoeg voor wat wij ervan kunnen bakken. Met breder maken worden ze niet sneller, wel onbetrouwbaarder. En lawaaiiger. Met de poorttiming bepaal je het toerengebied en de breedte van de powerband. Daar pas je vervolgens de rest op aan. De hoogte van de spoelers bepaalt de cilindervulling. Als die timing (lage inlaatpoortjes) niet bij de (hoge) uitlaatpoorttiming past, heb je een toerenmaker zonder power. Dit kom je vaak tegen bij zelfbewerkte cilinders.
Het bewerken van uitlaat- en spoelpoorten zoals in bovenstaand topic, is eigenlijk het puntjes op de i zetten bij echte toerenmakers die qua timing helemaal kloppen en bij wie de ademhaling nog een heel klein beetje verbeterd kan worden. Of bij cilinders die zo krom en scheef uit hun imitatiefabriek gekomen zijn dat ze echt amper aansluiten.
Het ietsje afronden van een net uitgevijlde uitlaatpoort is altijd aan te raden. Maak de bovenkant ook altijd iets boogvormig. 1-2 mm lager aan de zijkanten dan in het midden houdt de boel meestal betrouwbaar en stil.
Behalve timing is er nog een aspect dat bepaalt hoe snel een cilinder is. De hoek waarin het mengsel de cilinder in geblazen wordt. Daar hebben wij als gewone stervelingen niets over te zeggen, dat is iets voor echte tuners die het niet alleen kunnen, maar ook weten wat ze doen. Naar mijn mening zit hier het grootste verschil in imi en ori cilinders.
Ori FS1 en F5B cilinders hebben de hoogste spoelpoorten en een erg gunstige hoek. Bij imi is het maar afwachten wat je krijgt. maakt niet zoveel uit wat er op de cilinder staat. Meestal klopt het ongeveer, maar soms wijkt het behoorlijk af. Nu weet je waarom je je 60cc imi F5B soms hoe je ook vijlt niet snel kunt krijgen.
Persoonlijk ben ik gek op F5B cilinders. Die kun je mooi enkele mm's omhoog vijlen waardoor ze bijna net zo snel zijn als een FS1, maar beter te rijden zijn en veel zuiniger. Een FS1 timing is alleen goed te doen met een 5-bak of als 60cc. Vind ik dan. Een ori F5B heeft aan een 16mm vaak ook net wat teveel. Als die iets uitgevijld wordt, is een 16mm helemaal op zijn plek.
Vergeet niet dat een hogere uitlaatpoort een kopje met meer compressie nodig heeft. Daar gaan ook velen de fout in. Er zit ook veel verschil in verschillende zuigers. Sommigen komen erg hoog, maar laten de spoelpoorten niet helemaal open, wat een negatief effect heeft op de timing. Sommegen blijven heel laag. Ook is de ene cilinder korter dan de andere. Let daar op. Doe geen hogedrukpet op een onbewerkte F5B, 3E9, of andere langzame cilinder. Dat levert vaak een gat op. Een klein beetje meer compressie kan wel. Met name de grote koppen hebben bijna niets.
Er is nog veel meer te vertellen (schijftiming, ontstekingstijdstip, uitlaat, etc.), maar het ging hier om het bewerken van cilinders en de effecten ervan.
Het bewerken van uitlaat- en spoelpoorten zoals in bovenstaand topic, is eigenlijk het puntjes op de i zetten bij echte toerenmakers die qua timing helemaal kloppen en bij wie de ademhaling nog een heel klein beetje verbeterd kan worden. Of bij cilinders die zo krom en scheef uit hun imitatiefabriek gekomen zijn dat ze echt amper aansluiten.
Het ietsje afronden van een net uitgevijlde uitlaatpoort is altijd aan te raden. Maak de bovenkant ook altijd iets boogvormig. 1-2 mm lager aan de zijkanten dan in het midden houdt de boel meestal betrouwbaar en stil.
Behalve timing is er nog een aspect dat bepaalt hoe snel een cilinder is. De hoek waarin het mengsel de cilinder in geblazen wordt. Daar hebben wij als gewone stervelingen niets over te zeggen, dat is iets voor echte tuners die het niet alleen kunnen, maar ook weten wat ze doen. Naar mijn mening zit hier het grootste verschil in imi en ori cilinders.
Ori FS1 en F5B cilinders hebben de hoogste spoelpoorten en een erg gunstige hoek. Bij imi is het maar afwachten wat je krijgt. maakt niet zoveel uit wat er op de cilinder staat. Meestal klopt het ongeveer, maar soms wijkt het behoorlijk af. Nu weet je waarom je je 60cc imi F5B soms hoe je ook vijlt niet snel kunt krijgen.
Persoonlijk ben ik gek op F5B cilinders. Die kun je mooi enkele mm's omhoog vijlen waardoor ze bijna net zo snel zijn als een FS1, maar beter te rijden zijn en veel zuiniger. Een FS1 timing is alleen goed te doen met een 5-bak of als 60cc. Vind ik dan. Een ori F5B heeft aan een 16mm vaak ook net wat teveel. Als die iets uitgevijld wordt, is een 16mm helemaal op zijn plek.
Vergeet niet dat een hogere uitlaatpoort een kopje met meer compressie nodig heeft. Daar gaan ook velen de fout in. Er zit ook veel verschil in verschillende zuigers. Sommigen komen erg hoog, maar laten de spoelpoorten niet helemaal open, wat een negatief effect heeft op de timing. Sommegen blijven heel laag. Ook is de ene cilinder korter dan de andere. Let daar op. Doe geen hogedrukpet op een onbewerkte F5B, 3E9, of andere langzame cilinder. Dat levert vaak een gat op. Een klein beetje meer compressie kan wel. Met name de grote koppen hebben bijna niets.
Er is nog veel meer te vertellen (schijftiming, ontstekingstijdstip, uitlaat, etc.), maar het ging hier om het bewerken van cilinders en de effecten ervan.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt
Ik zal anders binnenkort eens een poortmap posten met maten en timingen, zodat jullie een idee hebben van hoe mijn cilinder eruitziet.
Het is niet de bedoeling van hem heel hoogtoerig te maken want hij is bedoeld voor straatgebruik en hij moet nog vele km's afleggen.
Zijn er nog andere (eenvoudige) manieren om mijn cilinder wat meer koppel te geven. Ik beschik niet over een luchtfrees of dremel met haakse kop dus aan mijn spoelers of inlaat geraak ik nogal moeilijk aan.
Er zit nu een cilinderkop op mijn brommer die voor een lage compressie zorgt maar binnekort haal ik er een andere voor.
Er zit voor de rest nog een 10mm carb, originele schijf en originele uitlaat(snel model). deze onderdelen houd ik het liefst ook al zijn ze niet zo gunstig voor veel koppel.
Misschien dat jullie nog wat ideeën hebben om hem wat meer koppel te geven?
alvast bedankt
mvg jan
Het is niet de bedoeling van hem heel hoogtoerig te maken want hij is bedoeld voor straatgebruik en hij moet nog vele km's afleggen.
Zijn er nog andere (eenvoudige) manieren om mijn cilinder wat meer koppel te geven. Ik beschik niet over een luchtfrees of dremel met haakse kop dus aan mijn spoelers of inlaat geraak ik nogal moeilijk aan.
Er zit nu een cilinderkop op mijn brommer die voor een lage compressie zorgt maar binnekort haal ik er een andere voor.
Er zit voor de rest nog een 10mm carb, originele schijf en originele uitlaat(snel model). deze onderdelen houd ik het liefst ook al zijn ze niet zo gunstig voor veel koppel.
Misschien dat jullie nog wat ideeën hebben om hem wat meer koppel te geven?
alvast bedankt
mvg jan
Laatst gewijzigd door jan-lommaert op 06 jan 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00001362
is dit zo een hogdrukkop of is het een normale?
mvg jan
is dit zo een hogdrukkop of is het een normale?
mvg jan
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 50km gereden
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
- Locatie: Herselt