The big small question topic, part 5
- NIX
- 10000km gereden
Voortandwiel zit met een moer vast. Is niet per definitie een 5-bak, dan, maar ik word er wakker van. Belangrijkste is de vrijstandhouder bovenop.
Ik moet overigens wel zeggen dat ik niet echt kapot ben van een 5-bak. En je hebt er alleen werkelijk profijt van bij hele smalle powerbandjes zoals een 50cc FS1 cilinder. Een 4-bak is veel sterken en schakelt ook veel lekkerder. Ik ben eigenlijk nog nooit een kapotte 4-bak tegengekomen (ok, alles kan kapot). Maar 5-bakken schakelen minder soepel, de vrij is zoeken en er gaat wel eens een tandje of nokje kaduuk. En ze worden schrikbarend duur gemaakt. Doe mij maar een 4-bak met een 43mm F5B ofzo. Daar blijf je de meesten wel mee voor en het blijft heel. Betaalbaar.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik niet echt kapot ben van een 5-bak. En je hebt er alleen werkelijk profijt van bij hele smalle powerbandjes zoals een 50cc FS1 cilinder. Een 4-bak is veel sterken en schakelt ook veel lekkerder. Ik ben eigenlijk nog nooit een kapotte 4-bak tegengekomen (ok, alles kan kapot). Maar 5-bakken schakelen minder soepel, de vrij is zoeken en er gaat wel eens een tandje of nokje kaduuk. En ze worden schrikbarend duur gemaakt. Doe mij maar een 4-bak met een 43mm F5B ofzo. Daar blijf je de meesten wel mee voor en het blijft heel. Betaalbaar.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Site Admin
Nou, dat een 4bak sterker is dat kan ik beamen, dat zie je al aan de tandwielen (er moeten bij een 5bak immers in dezelfde ruimte 5 tandwielen in de breedte in plaats van 4).
Echter rijd ik al 1,5 jaar ongeveer met een 5bak en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Als je hem goed en vakkundig reviseert (dus ook het vrijstandmechanisme) dan is het gewoon heerlijk rijden.
Ik reed met een F5B, en nu met een Z1 en dat gaat super.
Vooral de Z1 is gepast voor een 5bak, zoals je al zegt (een klein powerbandje).
Hij kan soms wel eens uit de versnelling schieten, dat is het enige wat ik tot nu toe een keer of 2-3 heb gehad. Voor de rest, hij wordt in Nederland duur gemaakt, maar als je een beetje weet waar je naar moet kijken dan kan je verweg voor veel goedkoper krijgen (hé Gino
).
Onderstaand topic (uit 2007
) legt eea. uit in woord en beeld:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=945&start=0
Echter rijd ik al 1,5 jaar ongeveer met een 5bak en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Als je hem goed en vakkundig reviseert (dus ook het vrijstandmechanisme) dan is het gewoon heerlijk rijden.
Ik reed met een F5B, en nu met een Z1 en dat gaat super.
Vooral de Z1 is gepast voor een 5bak, zoals je al zegt (een klein powerbandje).
Hij kan soms wel eens uit de versnelling schieten, dat is het enige wat ik tot nu toe een keer of 2-3 heb gehad. Voor de rest, hij wordt in Nederland duur gemaakt, maar als je een beetje weet waar je naar moet kijken dan kan je verweg voor veel goedkoper krijgen (hé Gino

Onderstaand topic (uit 2007

http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=945&start=0
-
- 1000km gereden
ik heb deze vraag ook ooit eens met spoed gesteld aan een paar fs1 experts hier, van gino kreeg ik deze fotos. misschien wel handig voor andere
misschien ook handig voor in het 4 vs 5 bak topic?

ginofs1 schreef:...
hier wat foto's van een 5 bak.
je kan hem herkennen aan het beugeltje boven op het blok.
...
dit is een 5 bak
diet is een 4 bak
misschien ook handig voor in het 4 vs 5 bak topic?
-
- 7500km gereden
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 7500km gereden
Twowheeler schreef:ben nu beetje motoren kijken.
hoe zit het met een ceebee?![]()
hoe zit het met de onderdelen en betrouwbaarheid?
en brandstof verbruik is minder dan bij 2-takt rd?
ik denk alleen dat een 4-takt als oude motor ook kwetsbaar kan zijn.
dus goed uitkijken bij aankoop
als je lagers besteld moet je gewoon 7 weken wachten

Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
-
- 7500km gereden
- Contacteer:
Yamaha rd50m schreef:Twowheeler schreef:ben nu beetje motoren kijken.
Keerringen, en dat komt niet door de ceebee maar omdat het met verzenden ofzo niet goed ging...
ik rij met de 400F ongeveer 1:19 Ennuuh.. uitlaat kleppen zijn niet meer leverbaar (ori, imi weet ik niet)
- nieknatuurlijk
- 2500km gereden
- Locatie: aan de andere kant van the-middle-of-nowhere-noord-holland dan sjoerd & marco wonen
rise and shine schreef:Yamaha rd50m schreef:Twowheeler schreef:ben nu beetje motoren kijken.
Keerringen, en dat komt niet door de ceebee maar omdat het met verzenden ofzo niet goed ging...
ik rij met de 400F ongeveer 1:19 Ennuuh.. uitlaat kleppen zijn niet meer leverbaar (ori, imi weet ik niet)
welke ceebeee?
bij leertouwer hebben ze wel die dingen voor een cb50

- Vincent2
- 250km gereden
- Aad
- 1500km gereden
- Contacteer:
Vincent2 schreef:het maantje v/h vliegwiel is eruit bij mij.. en krijg dat er niet terug in. altijd maar één kant krijg ik erin. kan dat liggen aan het koude weer? En dus als ik da warmstook dat ik dat daar gewoon kan induwen? Of moet ge dat op een speciale manier doen?
Als tie iets schuin er in zit maakt het niet uit, zorg dan wel dat de schuine kant aan 'jouw' zeide zit, want dan kun je gewoon het vliegwiel er op drukken, waardoor hij er verder in floept.
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
- Vincent2
- 250km gereden
Aad schreef:Vincent2 schreef:het maantje v/h vliegwiel is eruit bij mij.. en krijg dat er niet terug in. altijd maar één kant krijg ik erin. kan dat liggen aan het koude weer? En dus als ik da warmstook dat ik dat daar gewoon kan induwen? Of moet ge dat op een speciale manier doen?
Als tie iets schuin er in zit maakt het niet uit, zorg dan wel dat de schuine kant aan 'jouw' zeide zit, want dan kun je gewoon het vliegwiel er op drukken, waardoor hij er verder in floept.
zal sebiet zo is proberen
Vincent2 schreef:het maantje v/h vliegwiel is eruit bij mij.. en krijg dat er niet terug in. altijd maar één kant krijg ik erin. kan dat liggen aan het koude weer? En dus als ik da warmstook dat ik dat daar gewoon kan induwen? Of moet ge dat op een speciale manier doen?
maantje effen opschuren met een fijn schuurpapiertje wil ook wel eens helpen.

- Vincent2
- 250km gereden
geo schreef:Vincent2 schreef:het maantje v/h vliegwiel is eruit bij mij.. en krijg dat er niet terug in. altijd maar één kant krijg ik erin. kan dat liggen aan het koude weer? En dus als ik da warmstook dat ik dat daar gewoon kan induwen? Of moet ge dat op een speciale manier doen?
maantje effen opschuren met een fijn schuurpapiertje wil ook wel eens helpen.
hoe stom da ik m'n vliegwiel ben vergete vast te zetten en dan te starte... maarja tzal idd schuren worden als het niet anders lukt..