br3cht schreef:idd deze is van een suzuki ac heb er hier ook zo'n 2 liggen, zien er net dezelfde uit!
ahah. da was te denken.. enig idee welk jaar of model? dan zwier ik die weer opkapaza.. kan er zelf ni echt iets me doen he..
als ik dat zelf eens wist info over de ac vind je bijna niet (heb ik het over onderdelen hé)
maar op elke ac dat ik gezien heb stond 1 en dezelfde achterbrug en dat is die zoals op de foto
Over verschillen in koppelingen kan ik nog wel wat vertellen:
Alu type:
Andere bus (wel uitwisselbaar met stalen korf type)
kickstarttandwiel vast aan huis
Andere vorm tandjes. Tussentandwiel past niet bij iedere combo.
onderplaat met hoge boutsteunen en korte boutjes
Stalen type:
los kickstarttandwiel
bronzen shim
bus met fijne groef
Onderplaat met lage steunen en de typische lange dikke bouten
De oudere types worden op de moer geborgd met een plaatje dat je omvouwt. De latere met een bolle drukring. Ook is de vroege bout een volledige 6-kant, de latere hebben een ronde achterkant.
De sets zijn zonder meer uitwisselbaar als set. Wat je wel atlijd bij elkaar moet houden zijn:
Onderplaat en boutjes
Stalen korf en bronzen shim en kicktandwiel
Kicktandwielenset.
Het primaire tandwiel past op alle koppelingen. Het maakt dus niet uit wat voor kruk je gebruikt.
Koppelingskap voor membraam of schijf maakt ook niet uit.
Een DT korf voor 3-plaats is over te zetten op een alu FS1 koppelingstandwiel. Klinknagelsetjes zijn tegenwoordig gewoon verkrijgbaar. Je hebt dan echter geen ruimte meer in je kap, die moet je dus aanpassen. Zorg ook dat je de bijbehorende onderplaat te pakken krijgt als je deze weg wil bewandelen. Je koppelingsstift moet ook langer zijn, of je gebruikt een extra kogeltje.
Een stalen huis kun je verhogen door het op te lassen. Soms heb je een onderplaat die zover versleten is, dat er net 2 ongevoerde platen in blijven zitten. In combinatie met oude gevoerde platen kun je alles zo laag houden dat zonder pakking de korf tegen de kap aanloopt. Even door de tuin duwen en je hebt perfect de ruimte gebeund die je nodig hebt. Ik laat even in het midden hoe verantwoorde deze methode is. Maar met een dubbele pakking ertussen loopt je korf daarna vrij en heb je nooit meer last van een slippende koppeling.
Er zijn echter ook andere mogelijkheden zoals je kap verlassen of bepaalde delen afdraaien zodat er ruimte komt voor wat extra plaatjes.
kan er iemand de exacte maten van een oud type achteras posten?
ik heb hier nu al drie verschillende types assen voor me liggen, maar ze zijn naar mijn idee allemaal te kort voor het achterwiel met het los tandwiel..
Over de vliegwielen nog zijn er volgens mij 4 verschillen,
Ik heb 1 van de 5bak Hitachi dus
1 378 alu
1 2f2 ijzer maar grijskleurig
1 2ru messing van kleur
En nog iets wat me gister met opruimen opviel is dat op de krukas een letter staat op de arm zegmaar ik heb er 1 met een y erop en de rest met een a maar ik zou niet weten waarom dat is
YamaSam schreef:kan er iemand de exacte maten van een oud type achteras posten? ik heb hier nu al drie verschillende types assen voor me liggen, maar ze zijn naar mijn idee allemaal te kort voor het achterwiel met het los tandwiel..
215 mm achteras die zit er bij mij op met losse tandwieldrager.
Er zit trouwens ook verschil tussen de ontstekings platen die van de 378 past niet op mijn 2f2 karter de gaten zitten op een andere positie en de diameter van de plaat is iets groter.
Wat me net ook nog opviel waar je contactslot op zit is ook verschillend men 2d2 heeft 2 losse opstekende randen en men 378 loopt over in 1 lijn.
die rand zit net achter het slot en loopt tot ongeveer het midden van de teller
De kickstartveerhouder en geleider van het juist gereviseerde
1J5 blokje zijn van gietijzer...... Tot nu toe had ik alleen de versies van plastic gezien.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Neutraalaanwijzer oude modellen is ook metaal. Nieuwe zijn helemaal van kunststof.
En frames hebben veel kleine verschillen. een Duits 468 frame heeft een stuurslot op het balhoofd zitten. de 3E9 en 2RU hebben alleen een gat onder tank voor de kabelboom. De oudere modellen hebben er 2 aan elke kant. Vanaf de 3E9 zit er boven het achterspatboard een groot gat. De oudere frames hebben dat niet. Ook de voorste achterspatboard steuntjes zijn op oude frames 2 losse hoekjes, waar de nieuwere frames een soort van beugel hebben en de sheriff een draadgat. FS1 frames hebben veel draadgaten voor het zijcontact maar niet het centrale gat voor een kapje met schroef, waar bij latere frames zonder zijcontact alleen de gaten nog zitten. De laatste frames missen ook deze gaten. FS1 frames hebben ook een draadgat voor de clignoteur voor de accubak. De accurekjes verschillen ook. Die zijn met verschillende dieptes en verschillende plaatsen voor de gelijkrichter en clignoteur. De oude clignoteurs die op het frame zitten zijn kleiner en hangen aan een rubberdopje. Ook hebben de oude kabelbomen veel pennnetjes en geen stekkers. Ik heb verschillende tellerplaten met gaten of alleen inhammen voor tellerbevestiging. De eerste 378 platen hebben ook de gaten voor het contactslot verdraaid zitten tov de latere platen. Dat betekent dat de contactsloten dus ook verschillen. Stuurarmaturen zijn ook verschillend. De oude trommelrem armaturen hebben een toeterknopje dat mist op op de 2RU. Ook gaat vanaf de 3E9 (dacht ik) de bedrading niet meer door het stuur en kunnen de armaturen verdraaien ten opzichte van het stuur. Veel oude armaturen vonden de dood als iemand met wat kracht ze even dacht te vredraaien en op zijn minst slecht zijn ze flink met een vijl bewerkt om te passen op een aftermarketstuur zonder de gaten.
NIX schreef:Neutraalaanwijzer oude modellen is ook metaal. Nieuwe zijn helemaal van kunststof. => Heb je hier een foto van misschien, dat wist ik nog niet en dat zou ik wel graag eens willen zien eigenlijk... Bedankt!!
En frames hebben veel kleine verschillen. een Duits 468 frame heeft een stuurslot op het balhoofd zitten. de 3E9 en 2RU hebben alleen een gat onder tank voor de kabelboom. De oudere modellen hebben er 2 aan elke kant. Vanaf de 3E9 zit er boven het achterspatboard een groot gat. De oudere frames hebben dat niet. Ook de voorste achterspatboard steuntjes zijn op oude frames 2 losse hoekjes, waar de nieuwere frames een soort van beugel hebben en de sheriff een draadgat. FS1 frames hebben veel draadgaten voor het zijcontact maar niet het centrale gat voor een kapje met schroef, waar bij latere frames zonder zijcontact alleen de gaten nog zitten. De laatste frames missen ook deze gaten. FS1 frames hebben ook een draadgat voor de clignoteur voor de accubak. De accurekjes verschillen ook. Die zijn met verschillende dieptes en verschillende plaatsen voor de gelijkrichter en clignoteur. De oude clignoteurs die op het frame zitten zijn kleiner en hangen aan een rubberdopje. Ook hebben de oude kabelbomen veel pennnetjes en geen stekkers. Ik heb verschillende tellerplaten met gaten of alleen inhammen voor tellerbevestiging. De eerste 378 platen hebben ook de gaten voor het contactslot verdraaid zitten tov de latere platen. Dat betekent dat de contactsloten dus ook verschillen. Stuurarmaturen zijn ook verschillend. De oude trommelrem armaturen hebben een toeterknopje dat mist op op de 2RU. Ook gaat vanaf de 3E9 (dacht ik) de bedrading niet meer door het stuur en kunnen de armaturen verdraaien ten opzichte van het stuur. Veel oude armaturen vonden de dood als iemand met wat kracht ze even dacht te vredraaien en op zijn minst slecht zijn ze flink met een vijl bewerkt om te passen op een aftermarketstuur zonder de gaten.