F5B
-
- 2500km gereden
Ik herken hier wel het een en ander de mijne met 2 RU blok orginele F5B 16mm Carberateur en nieuwe snelle uitlaat vertanding 14-41.
Eerst zat er een sproeier in waar niets op stond zat in de nieuwe immi carberateur daar liep hij wel redelijk mee alleen op toeren moest ik de choke erbij open trekken.
Vandaag een beetje zitten klooien met 2 sproeiers (ik had er niet meer) 140 en 150.
Met de 150 was t goed alleen gas kon maar een beetje open bij volgas smoorde hij deze is dus te groot
De eerste en 2e versnelling gaan redelijk de 3 is er nog een beetje leven en de 4 is gewoon dood.
morgen ga ik de 140 proberen en bij termaat ga ik morgenvroeg wat sproeiers bestellen.
De top is ook niet om over te praten momenteel 40 km in de 2 maar ook in de 3 en 4 waarschijnlijk.
Dit zal echt omhoog moeten
Eerst zat er een sproeier in waar niets op stond zat in de nieuwe immi carberateur daar liep hij wel redelijk mee alleen op toeren moest ik de choke erbij open trekken.
Vandaag een beetje zitten klooien met 2 sproeiers (ik had er niet meer) 140 en 150.
Met de 150 was t goed alleen gas kon maar een beetje open bij volgas smoorde hij deze is dus te groot
De eerste en 2e versnelling gaan redelijk de 3 is er nog een beetje leven en de 4 is gewoon dood.
morgen ga ik de 140 proberen en bij termaat ga ik morgenvroeg wat sproeiers bestellen.
De top is ook niet om over te praten momenteel 40 km in de 2 maar ook in de 3 en 4 waarschijnlijk.
Dit zal echt omhoog moeten

Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Re: F5B
Laars schreef:
Set up:
60 cc immi F5B
60 cc kop
16 mmcarb + membraam
bougie 7
145 sproeier
vertanding 13/44
Raar, als ik een 7 bougie erin stopt, maakt m'n 2f2 allemaal rare snerpende geluiden en slaat hij af. Ik heb er nu een 9 inzitten met dezelfde setup als jij! (behalve de sproeier, die is 170 kort).
-
- 1500km gereden
dat snerpen is waarschijnlijk een warmloper...........een opgevoerde fs1 is gevoelig voor juiste type bougie
te warme bougie voert hitte niet snel genoeg af...............warmloper of gat in de zuiger is het gevolg
zelf rijd ik met nippondenso w27fs-u..............vergelijkbaar met ngk 9 of hoger
ngk vind ik onbetrouwbaar
te warme bougie voert hitte niet snel genoeg af...............warmloper of gat in de zuiger is het gevolg
zelf rijd ik met nippondenso w27fs-u..............vergelijkbaar met ngk 9 of hoger
ngk vind ik onbetrouwbaar
mijn setup 60cc F5B imi 16mm MOKUNI (imi) bougie 8
In het begin had ik het zelfde probleem, 3 en 4 bluhhhh
oplossing voor mij:
sproeier met een 1,5 mm boortje opboren, gasnaald 2e stand, luchtschroef max 1,5 slag uit en contactpunten niet te krap 0.35 t/m 0.4
Vooral die luchtschroef blijkt een belangrijke factor te zijn.
oplossing voor mij:
sproeier met een 1,5 mm boortje opboren, gasnaald 2e stand, luchtschroef max 1,5 slag uit en contactpunten niet te krap 0.35 t/m 0.4
- Triforce
- 2500km gereden
robertehendriks schreef:mijn setup 60cc F5B imi 16mm MOKUNI (imi) bougie 8
oplossing voor mij:
ik zeg sproeier, want die behoor je niet te booren maar je moet een andere sproeier gaan halen (en ook het liefst een mikuni carb, want die kan je beter afstellen dan de imi carbs), ga maar eens spelen met de luchtstelschroef, niet dat het enorm veel uitmaakt maar zo kom je er wel achter als je een grotere of kleinere sproeier nodig hebt.
Als de brom beter reageert als de luchtstelschroef helemaal dicht zit dan heb je een grotere sproeier nodig, gaat hij het beter doen terwijl de luchtstelschroef meer open wordt gedraaid dan heb je een kleinere sproeier nodig
Een setje boortjes die oplopen 1mm t/m 2mm (stapjes van 0,1mm)
kun je gemakkelijk 1 sproeiertje steeds opboren om er achter te komen waar de motor goed op loopt, lijkt mij goedkoper dan een zak vol sproeiers.
En ja, die imi carburateur(mokuni) moet je goed controleren als alles vast zit en werkt, vervolgens zat er in mijn carb een geplakte witte O-ring (aansluiting spruitstuk) die er eigelijk voor zorgt dat je geen 16mm carburateur hebt maar een ongeveer 12mm.
Ook dat zorgt ervoor dat je die imi moeilijker kunt afstellen. (die heb ik er gelijk maar uit gesneden)
kun je gemakkelijk 1 sproeiertje steeds opboren om er achter te komen waar de motor goed op loopt, lijkt mij goedkoper dan een zak vol sproeiers.
En ja, die imi carburateur(mokuni) moet je goed controleren als alles vast zit en werkt, vervolgens zat er in mijn carb een geplakte witte O-ring (aansluiting spruitstuk) die er eigelijk voor zorgt dat je geen 16mm carburateur hebt maar een ongeveer 12mm.
Ook dat zorgt ervoor dat je die imi moeilijker kunt afstellen. (die heb ik er gelijk maar uit gesneden)
- Triforce
- 2500km gereden
robertehendriks schreef:Een setje boortjes die oplopen 1mm t/m 2mm (stapjes van 0,1mm)
ik wens je veel succes met het vernaggelen van je sproeier,
een veel beter idee is om meerdere sproeiers in huis te hebben en is ook veel beter af te stellen.
tja, je vernaggelt maar 1 sproeier, ik heb hem beetje bij beetje opgeboord tot 1,5mm waar mijn fs1 goed op loopt.
Dus is die sproeier niet vernaggelt, want ik rij ermee.
En als je zo`n doos vol sproeiers gaat kopen, koop ze dan bij 1 zaak om te voorkomen met kleine verschillen van maatvoering, en natuurlijk de lange of de korte sproeier.
Dus is die sproeier niet vernaggelt, want ik rij ermee.

En als je zo`n doos vol sproeiers gaat kopen, koop ze dan bij 1 zaak om te voorkomen met kleine verschillen van maatvoering, en natuurlijk de lange of de korte sproeier.
- Triforce
- 2500km gereden
robertehendriks schreef:tja, je vernaggelt maar 1 sproeier, ik heb hem beetje bij beetje opgeboord tot 1,5mm waar mijn fs1 goed op loopt.
Dus is die sproeier niet vernaggelt, want ik rij ermee.![]()
dan weet ik nu al de oorzaak waardoor je fs1 niet goed loopt in zijn 3 en 4, hoofdoorzaak sproeier en bijzaak carburateur, want die is gewoon niet lekker af te stellen of je bent echt heel lang bezig