drummer schreef:Misschien dat iemand die een Zundapp én een Fs1 heeft nog wat meer kan vertellen over de verschillen?
Ik voel me aangesproken
Alhoewel ik dus geen FS1 heb
Maar hou altijd wel de vorderingen/prijzen etc in de gaten, van beide merken. Gewoon uit interesse.
In 2001 heb ik mijn Zundapp gekocht. Ik wilde een goede, degelijke, stoere schakelbrommer als 16-jarig meisje. En die heb ik gevonden hoor.
In die 8 jaar heb ik nauwelijks onderhoud gehad. Ding doet het altijd!
Ik moet erbij zeggen dat ik niet dagelijks ermee rij.
Zundapps zijn tegenwoordig ook nog betaalbaar te vinden op sites als marktplaats. Laatst stond er een Famel in redelijke staat te koop voor 350 euro, met kenteken. Vooral de laatste modellen zijn goedkoper. Voor 500 moet je wel iets kunnen vinden met kenteen. Eventueel met wat spuitwerk.
Uiteraard zijn de specials niet te betalen, maar dat is met elk merk zo.
Enige minpunt van Zundapp is inderdaad dat de onderdelen wat duurder zijn. Maar ook hiervan zijn tegenwoordig goede imitaties te verkrijgen.
Ik heb nu een 50cc breitwand-imi erop liggen met een 15mm en hij rijdt met gemak 75. Zou nog sneller kunnen, ook met 50cc, maar dat wil ik niet.
Je had het in je post over een blokje reviseren, maar dit is niet zomaar gedaan hoor. Dit vraagt veel kennis en een paar honderd euro (400 met geluk).
Wat betreft Yamaha:
Sinds 1,5 jaar geleden bezit ik ook Yamaha. Die heeft me eigenlijk tot nu toe alleen maar in de steek gelaten. De ontsteking is erg instabiel.
Het schakelen:
Een Yamaha heeft een klik-bak, een zundapp werkt met een trekspie. Bij Yamaha kun je klak-klak-klak schakelen. Bij een Zundapp moet je hem er echt inleggen.
Of het nou fijner is? Het is maar wat je gewend bent.
Qua sleutelen schijnt Yamaha wel makkelijker te zijn. Maar ja, dat is ook maar hoe handig je bent en wat je bent gewend.
Tsjah. Verder gewoon de + en - afwegen.
Ik denk dat je met beide heel veel plezier kunt beleven.
Oh ja, wat misschien wel een punt is om mee te nemen in je overweging is de doelgroep (maar dat hangt ook van jouw doel af).
Bij de Yamaha-mensen (vooral op dit forum) zitten veel jonge jongens. Gezellig, open, etc.
Ik vind het Zundapp-volk wat stugger. Dit merk je ook tijdens tourritten. Over het algemeen kom je hier ook 50+ mannen tegen. En natuurlijk ook wat <25 jongens.