Ontkolen, hoe, wat, wanneer en waarom?
- jerrow
- 1000km gereden
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
- Locatie: Sint-Truiden
Ontkolen, hoe, wat, wanneer en waarom?
Hallo iedereen, heb hier even een nieuwe topic geopend over ontkolen.
Vertel hier even wat je er vanaf weet want blijkbaar is niet iedereen hiervan op de hoogte.
Ontkolen dus;
Wat ontkool je?
Waarom ontkool je en wat gebeurt er als je et niet doet?
Is er een kilometermarge wanneer je ontkoold bij het inrijden?
Met wat ontkool je welke onderdelen?
Vertel hier even wat je er vanaf weet want blijkbaar is niet iedereen hiervan op de hoogte.
Ontkolen dus;
Wat ontkool je?
Waarom ontkool je en wat gebeurt er als je et niet doet?
Is er een kilometermarge wanneer je ontkoold bij het inrijden?
Met wat ontkool je welke onderdelen?
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
komt ie dan:
wat je ontkoolt:
uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)
bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper
. cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.
je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet
uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
wat je ontkoolt:
uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)
bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper

je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet

uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
- jerrow
- 1000km gereden
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:15
- Locatie: Sint-Truiden
Super Edje
Dat was het antwoord wat ik zocht.
Ik heb ook effe gesnuffeld op het internet en idd, gootsteenontstopper wordt wel eens gebruikt voor de uitlaat te ontkolen.
Ik had eraan gedacht om m'n cilinder te ontkolen met van die borsteltjes waar je een pistool of geweer mee schoonmaakt.
Morgen ga ik m'n motor ontkolen want ik draaide m'n bougie daarstraks los en de ganse rand lag onder een hoopje kool die ik er zo afkrabte met m'n nagel.
Merci Edje!



Dat was het antwoord wat ik zocht.

Ik heb ook effe gesnuffeld op het internet en idd, gootsteenontstopper wordt wel eens gebruikt voor de uitlaat te ontkolen.
Ik had eraan gedacht om m'n cilinder te ontkolen met van die borsteltjes waar je een pistool of geweer mee schoonmaakt.
Morgen ga ik m'n motor ontkolen want ik draaide m'n bougie daarstraks los en de ganse rand lag onder een hoopje kool die ik er zo afkrabte met m'n nagel.

Merci Edje!
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
edje schreef:komt ie dan:
wat je ontkoolt:
uitlaatpoort
spoelers
uitlaat
demper
cilinderkop
zuiger (ook de zuigerveergroefen)
bij riviesie maak ik de krukasholte ook helemaal schoon. je kunt het doen met benzine en een doekje. uitlaat kun je uitbranden. het schijnt ook te kunnen met gootsteenonstopper. cilinderpoorten kun je voorzichtig schoonkrabben met een klein schroevendraaiertje.
je ontkoolt de poorten, demper en uitlaat omdat ze anders minder doorlaten. daardoor word je brommer slomer. ook zorgt kool in de uitlaat en bijbehorende poort voor een warmere cilinder. dit kan tot warmlopers lijden. je ontkoolt je zuiger omdat anders de zuigerveren wel eens willen plakken in de groeven. je onkoolt de kop omdat kooldeeltjes kunnen gaan gloeien en zo detonantie veroorzaken, en dat wil je niet
uitbranden heeft mijn uitlaat nog nooit beschadigt.....
FAQ ???