cillinder probleem
cillinder probleem
hallo
ik heb een 60cc f5b cillinder gekocht en heb hem heel rustig in gereden 300km lang.
nu haal ik mijn cillinder eraf zie ik ineens allemaal krassen en warmloop plekken erin hoe kan dit.
ik smeer hem 1:40 dat was goed volgens de verkoper(Yampe).
en bougie kleur is ook bruin.
zuiger veren zijn ook zwart plus de zuiger.
en trekt nu ook slecht 50cc trekt nu beter zoon gevoel heb ik.
hoe kan dit en wat er aan te doen?
ik heb een 60cc f5b cillinder gekocht en heb hem heel rustig in gereden 300km lang.
nu haal ik mijn cillinder eraf zie ik ineens allemaal krassen en warmloop plekken erin hoe kan dit.
ik smeer hem 1:40 dat was goed volgens de verkoper(Yampe).
en bougie kleur is ook bruin.
zuiger veren zijn ook zwart plus de zuiger.
en trekt nu ook slecht 50cc trekt nu beter zoon gevoel heb ik.
hoe kan dit en wat er aan te doen?
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Re: cillinder probleem
2RU_racer schreef:hallo
ik heb een 60cc f5b cillinder gekocht en heb hem heel rustig in gereden 300km lang.
nu haal ik mijn cillinder eraf zie ik ineens allemaal krassen en warmloop plekken erin hoe kan dit.
ik smeer hem 1:40 dat was goed volgens de verkoper(Yampe).
en bougie kleur is ook bruin.
zuiger veren zijn ook zwart plus de zuiger.
en trekt nu ook slecht 50cc trekt nu beter zoon gevoel heb ik.
hoe kan dit en wat er aan te doen?
ik vind die smering niet erg veel, kan best wat meer. Verder is het immi spul en kan de zuiger bevoorbeeeld niet helemaal goed geweest zijn. Ik zou hem honen naar een overmaat enomdat je hier niet verder mee moet rijden, en dan een goede overmaat zuiger van prox bijv. moet kopen. Verder is je krukas ook nog helemaal goed? daar kan het ook aan liggen.
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
mpro09 schreef:meerolie en meer benzine, als hij erg beschadigd is gaat ie niet goed meer lopen nee
Idd, als er weer een goede cyl op zit, kleine stukje inrijden dus niet 4uur lang gaan touren met een net nieuw gehoonde cyl. Beter te veel mengen dan te weinig. 1litertje op 25liter benzine is zeker niet verkeerd om te doen.
Re: cillinder probleem
paull schreef:2RU_racer schreef:hallo
ik heb een 60cc f5b cillinder gekocht en heb hem heel rustig in gereden 300km lang.
nu haal ik mijn cillinder eraf zie ik ineens allemaal krassen en warmloop plekken erin hoe kan dit.
ik smeer hem 1:40 dat was goed volgens de verkoper(Yampe).
en bougie kleur is ook bruin.
zuiger veren zijn ook zwart plus de zuiger.
en trekt nu ook slecht 50cc trekt nu beter zoon gevoel heb ik.
hoe kan dit en wat er aan te doen?
ik vind die smering niet erg veel, kan best wat meer. Verder is het immi spul en kan de zuiger bevoorbeeeld niet helemaal goed geweest zijn. Ik zou hem honen naar een overmaat enomdat je hier niet verder mee moet rijden, en dan een goede overmaat zuiger van prox bijv. moet kopen. Verder is je krukas ook nog helemaal goed? daar kan het ook aan liggen.
wat bedoelje met krukass nog helemaal goed speling op de drijfstang?
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Re: cillinder probleem
Idd de speling en of dat allemaal nog goed draait2RU_racer schreef:paull schreef:2RU_racer schreef:hallo
ik heb een 60cc f5b cillinder gekocht en heb hem heel rustig in gereden 300km lang.
nu haal ik mijn cillinder eraf zie ik ineens allemaal krassen en warmloop plekken erin hoe kan dit.
ik smeer hem 1:40 dat was goed volgens de verkoper(Yampe).
en bougie kleur is ook bruin.
zuiger veren zijn ook zwart plus de zuiger.
en trekt nu ook slecht 50cc trekt nu beter zoon gevoel heb ik.
hoe kan dit en wat er aan te doen?
ik vind die smering niet erg veel, kan best wat meer. Verder is het immi spul en kan de zuiger bevoorbeeeld niet helemaal goed geweest zijn. Ik zou hem honen naar een overmaat enomdat je hier niet verder mee moet rijden, en dan een goede overmaat zuiger van prox bijv. moet kopen. Verder is je krukas ook nog helemaal goed? daar kan het ook aan liggen.
wat bedoelje met krukass nog helemaal goed speling op de drijfstang?
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
- Locatie: Nijmegen tegenover de buurman
Sorry Paull, als je het denkt te weten moet je het wel goed uitleggen.
Speling krukas axiaal of radiaal(Paul snap je het nog?)
Axiaal is aanvaardbaar zijdelingse speling.
Radiaal is minder d.w.z. in hoogte maar dit hoor je gelijk en waarschijnlijk dan lekkage langs je keerring v.d. lagers.of big-end speling.
Maar jou probleem heeft met allebei niets te maken.
Trek vooral de 4 cil boutjes niet te vast.(vervorming bekend euvel)
Zuiger is op te knappen als er geen diepe groeven inzitten (zuigerveren eraf halen ) met waterproof schuurpapier.Ik begrijp dat hij uit je verhaal dat hij best nog wel te redden is.
Cil. idem dito.(daarna goed reinigen)
Wij honen ze zelf,maar daar zit wel een kostenplaatje aan.
En inderdaad smeer iets rijker,kan echt geen kwaad.
Speling krukas axiaal of radiaal(Paul snap je het nog?)
Axiaal is aanvaardbaar zijdelingse speling.
Radiaal is minder d.w.z. in hoogte maar dit hoor je gelijk en waarschijnlijk dan lekkage langs je keerring v.d. lagers.of big-end speling.
Maar jou probleem heeft met allebei niets te maken.
Trek vooral de 4 cil boutjes niet te vast.(vervorming bekend euvel)
Zuiger is op te knappen als er geen diepe groeven inzitten (zuigerveren eraf halen ) met waterproof schuurpapier.Ik begrijp dat hij uit je verhaal dat hij best nog wel te redden is.
Cil. idem dito.(daarna goed reinigen)
Wij honen ze zelf,maar daar zit wel een kostenplaatje aan.
En inderdaad smeer iets rijker,kan echt geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Pa_Tombo op 07 mar 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Pa_Tombo schreef:Sorry Paull, als je het denkt te weten moet je het wel goed uitleggen.
Speling krukas axiaal of radiaal(Paul snap je het nog?)
Axiaal is aanvaardbaar zijdelingse speling.
Radiaal is minder d.w.z. in hoogte maar dit hoor je gelijk en waarschijnlijk dan lekkage langs je keerring.(big-end)
Maar jou probleem heeft met allebei niets te maken.
Trek vooral de 4 cil boutjes niet te vast.(vervorming bekend euvel)
Zuiger is op te knappen als er geen diepe groeven inzitten (zuigerveren eraf halen ) met waterproof schuurpapier.Ik begrijp dat hij uit je verhaal dat hij best nog wel te redden is.
Cil. idem dito.(daarna goed reinigen)
Wij honen ze zelf,maar daar zit wel een kostenplaatje aan.
En inderdaad smeer iets rijker,kan echt geen kwaad.
Ja de uitleg kan altijd beter en idd dat axiaal en radiaal wist ik niet, maar weet wel dat dat onder de catagorie speling behoort.
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Tombo schreef:Niet té vet smeren, dan wordt je mengsel te arm. 1:25 is echt te vet. 1:40 kan makkelijk
Tsja ik meng altijd 1:30 bij een al lang ingelopen cyl en de wand ziet er uber gaaf uit nooit probelemen mee. Bij het inrijden is naar mijn mening 1:25 niet te vet, dat is zelfs standaard fabriekopgave
paull schreef:Tombo schreef:Niet té vet smeren, dan wordt je mengsel te arm. 1:25 is echt te vet. 1:40 kan makkelijk
Tsja ik meng altijd 1:30 bij een al lang ingelopen cyl en de wand ziet er uber gaaf uit nooit probelemen mee. Bij het inrijden is naar mijn mening 1:25 niet te vet, dat is zelfs standaard fabriekopgave
Vergeet niet dat de oliën van tegenwoordig vele malen beter zijn dan 30 jaar terug. Dus wat minder mengen is geen probleem met een goede olie.
-
- 1250km gereden
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: 23 mei 2008, 14:51
- Locatie: Zwolle
Axel schreef:paull schreef:Tombo schreef:Niet té vet smeren, dan wordt je mengsel te arm. 1:25 is echt te vet. 1:40 kan makkelijk
Tsja ik meng altijd 1:30 bij een al lang ingelopen cyl en de wand ziet er uber gaaf uit nooit probelemen mee. Bij het inrijden is naar mijn mening 1:25 niet te vet, dat is zelfs standaard fabriekopgave
Vergeet niet dat de oliën van tegenwoordig vele malen beter zijn dan 30 jaar terug. Dus wat minder mengen is geen probleem met een goede olie.
Toch blijf ik erbij dat je meer moet mengen dan 1:40 als je aan het inrijden bent. Welke olie je ook gebruikt, beter te veel dan te weinig.
beschadigd cilinder
Beste 2RU Racer
De enige uitleg dat ik je hier kan voor geven,is uit de ervaring die ik opgedaan heb.Je probleem zit volgens mij niet bij je krukas,als je bromfiets voor de montage van deze kit onberispelijk marcheerde.Maar je kan vlug er een chek up van doen,als je het vliegwiel deksel er afneemt en je beweegt met je vliegwiel naar boven en naar onder,voel je dan speling,kan het mogelijk zijn dat je lager stuk is,of je krukas ingelopen is,normaal gezien kan je hier bij een fs1 geen axiale speling hebben,daar de krukas naar een zijde wordt getrokken,de koppelling zijde.Voel je er wel speling zal je de lagers of krukas in het blok moeten kontroleren.Als de spelingen daar te erg zouden zijn zou je het voordien aan het rijden ook al gevoeld hebben,zouden je oliekeeringen al gelekt hebben en geen betrouwbare afstelling van carburatie meer gehad hebben.De speling op je drijfstang kan je cheken bij afname van je cilinder en zuiger,zit je bovenste zuigerveer vast in je zuiger,zou het kunnen dat je zuiger je cilinderkop raakt en je speling op je big end heeft,big end is het onderste gedeelte van je drijfstag,daar waar ze aan je krukas zit.Je kandit ook cheken als je de drijfstang op het bovenste dode punt plaatst en je vliegwiel vast houd,je drijfstang proberen naar boven te treken en proberen naar onder te duwen,geen speling dan is alles daar in orde.Nu wat cilinder stond er voorheen op,een trage 40km/h,en nu plaats je er een snelle op,dus je karburatie klopt niet meer,sproeiers te klein,gasnaald geen juiste positie,geeft alle problemen om warm te lopen en aanlijding tot vast loper,bij het inrijden zegt men steeds van niet volgas te rijden,wat wel klopt op een manier maar niet altijd juist is,als je halve gas rijd kan je ook te arm rijden en het zelfde effect krijgen als je voor gekregen hebt,kan zefs gekomen zijn bij het afremmen op de motor,als je stationaire sproeier te klein is.Zo een 60cc vraagt zeker en vast meer benzine als een standaard,dus zoek het maar in je karburatie.Een meng verhouding van 1/32 is de best aanbevolen smering,daar er onder zoeken naar gebeurt zijn,met vol synthetise olies,ga je hoger naar 1:30krijg je vermogen verlies,ga je lager dan krijg je meer wrijving en slijtage.Wil niet zeggen dat je vastloper krijgt bij 1:40.Als ik jou was zou ik gewoon weg,je cilinder laten honen,nieuwe zuiger kopen,alles monteren,sproeiers vergroten,statonaire 3maten,clips 2 posities laten dalen op je naald,hoofdsproeier 4 maten groter,laten draaien en corigeren,dit is zoek werk.Je mag me steeds mailen.
De enige uitleg dat ik je hier kan voor geven,is uit de ervaring die ik opgedaan heb.Je probleem zit volgens mij niet bij je krukas,als je bromfiets voor de montage van deze kit onberispelijk marcheerde.Maar je kan vlug er een chek up van doen,als je het vliegwiel deksel er afneemt en je beweegt met je vliegwiel naar boven en naar onder,voel je dan speling,kan het mogelijk zijn dat je lager stuk is,of je krukas ingelopen is,normaal gezien kan je hier bij een fs1 geen axiale speling hebben,daar de krukas naar een zijde wordt getrokken,de koppelling zijde.Voel je er wel speling zal je de lagers of krukas in het blok moeten kontroleren.Als de spelingen daar te erg zouden zijn zou je het voordien aan het rijden ook al gevoeld hebben,zouden je oliekeeringen al gelekt hebben en geen betrouwbare afstelling van carburatie meer gehad hebben.De speling op je drijfstang kan je cheken bij afname van je cilinder en zuiger,zit je bovenste zuigerveer vast in je zuiger,zou het kunnen dat je zuiger je cilinderkop raakt en je speling op je big end heeft,big end is het onderste gedeelte van je drijfstag,daar waar ze aan je krukas zit.Je kandit ook cheken als je de drijfstang op het bovenste dode punt plaatst en je vliegwiel vast houd,je drijfstang proberen naar boven te treken en proberen naar onder te duwen,geen speling dan is alles daar in orde.Nu wat cilinder stond er voorheen op,een trage 40km/h,en nu plaats je er een snelle op,dus je karburatie klopt niet meer,sproeiers te klein,gasnaald geen juiste positie,geeft alle problemen om warm te lopen en aanlijding tot vast loper,bij het inrijden zegt men steeds van niet volgas te rijden,wat wel klopt op een manier maar niet altijd juist is,als je halve gas rijd kan je ook te arm rijden en het zelfde effect krijgen als je voor gekregen hebt,kan zefs gekomen zijn bij het afremmen op de motor,als je stationaire sproeier te klein is.Zo een 60cc vraagt zeker en vast meer benzine als een standaard,dus zoek het maar in je karburatie.Een meng verhouding van 1/32 is de best aanbevolen smering,daar er onder zoeken naar gebeurt zijn,met vol synthetise olies,ga je hoger naar 1:30krijg je vermogen verlies,ga je lager dan krijg je meer wrijving en slijtage.Wil niet zeggen dat je vastloper krijgt bij 1:40.Als ik jou was zou ik gewoon weg,je cilinder laten honen,nieuwe zuiger kopen,alles monteren,sproeiers vergroten,statonaire 3maten,clips 2 posities laten dalen op je naald,hoofdsproeier 4 maten groter,laten draaien en corigeren,dit is zoek werk.Je mag me steeds mailen.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Axel schreef:paull schreef:Tombo schreef:Niet té vet smeren, dan wordt je mengsel te arm. 1:25 is echt te vet. 1:40 kan makkelijk
Tsja ik meng altijd 1:30 bij een al lang ingelopen cyl en de wand ziet er uber gaaf uit nooit probelemen mee. Bij het inrijden is naar mijn mening 1:25 niet te vet, dat is zelfs standaard fabriekopgave
Vergeet niet dat de oliën van tegenwoordig vele malen beter zijn dan 30 jaar terug. Dus wat minder mengen is geen probleem met een goede olie.
Idd. Die 1:25 is met habbibabbie olie van 40 jaar geleden.
Ik smeer 1:40 met half-synthetische olie van de automaterialenzaak hier in de buurt (eigen merk) en heb nog nooit een warm of vastloper gehad.