Auteursrecht-topic marktplaats

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Auteursrecht-topic marktplaats

Bericht door Jeti »

Omdat dat topic is gesloten en ik het niet kan laten er iets over te zeggen, even een nieuw topic.
Even ter info:
Iemand heeft Yamaha folders en boekjes aangeboden die van het forum af komen. Dit zou niet mogen, omdat het forum auteursrecht heeft op de boekjes.

Dit is overigens niet waar, want officieel gezien mag het Yamaha forum de boekjes ook niet publiceren, omdat er auteursrecht op zit, en die heeft het forum niet gekocht (ga ik even voor het gemak vanuit..). In de meeste boeken zal wel iets staan van dat het niet gepubliceerd/vermeervoudigd mag worden zonder toestemming van de rechthebbende, of iets van copyright ©. En ook als het er niet in staat, is het niet zomaar vrij om te kopieren/publiceren ter bescherming van de auteur.

Overigens vermoed ik wel dat er niet zo moeilijk over gedaan wordt dat er folders worden gepubliceerd (bijvoorbeeld op dit forum). Verkoop mag sowieso niet, of het nou van het Yamaha forum af komt, of zelf gekopieerd is of van de vrachtwagen is gevallen of op welke wijze dan ook verkregen.

Tot zo ver de juridische les van deze dag. Dank jullie wel.
nico
500km gereden
500km gereden

Bericht door nico »

:prof:
Thomash
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door Thomash »

De leeftijd van de folders speelt ook nog een rol, ik denk dat het recht al verlopen is
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

Thomash schreef:De leeftijd van de folders speelt ook nog een rol, ik denk dat het recht al verlopen is

ik denk dat over iets anders gaat, auteursrechten kunnen verlopen, maar de enigste regel die ik daarvan ken is dat 50/70 (hangt vand e plaats af) jaar na de dood van de auteur de rechten vervallen, daarom mag iedereen beethoven en dergelijke spelen, maar voor bedrijven (zoals yamaha) is dat een hele andere regeling denk ik...
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Het gaat helemaal niet om de boekjes, het gaat om de door mij geschreven teksten...
Ik ben heus niet zo dom dat ik denk dat ik het auteursrecht heb op iets waar ik geen auteur van ben :lol: :lol:

En origineel materiaal mag je best weergeven, maar niet verkopen als kopie.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet met duidelijke bronvermelding een tekst uit een boek op internet mag zetten :P
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Niels schreef:Het gaat helemaal niet om de boekjes, het gaat om de door mij geschreven teksten...
Ik ben heus niet zo dom dat ik denk dat ik het auteursrecht heb op iets waar ik geen auteur van ben :lol: :lol:

En origineel materiaal mag je best weergeven, maar niet verkopen als kopie.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet met duidelijke bronvermelding een tekst uit een boek op internet mag zetten :P

Dat laatste mag dus officieel niet zonder toestemming van de rechthebbende volgens mij, maar ze zien het ook wel als naamsbekendheid enzo, dus vinden het vaak wel best.
Maar ik snap het tegengas op de advertentie wel hoor :)
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Is dat trouwens met auteursrecht niet ook zo geregeld als met patenten, dat ze na een x aantal jaar vervallen? :shock:
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Volgens mij niet..

Ligt er misschien ook aan of het nog gebruikt wordt. Net als met merknamen. Daar kun je ook de rechten voor krijgen, maar als jij het een x aantal jaar niet gebruikt, mag iemand anders het gebruiken. Maar ja, is met boekdrukwerk wat lastig denk ik. Dan zou je het pas mogen gebruiken als niemand meer een exemplaar heeft ofzo?
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Naja afgezien daarvan zou een parts list of folder niet echt beschouwd worden als een boekdrukwerk...
De folders vallen sowieso onder lectuur :P
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Laten we het daar maar op houden dan ;)
En verspreiding onder hobbyisten mag ook wel toch.
Plaats reactie