bougie lezen en info
-
- 10000km gereden
- Berichten: 14285
- Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
bougie lezen en info
kwam dit op het grote-RD forum tegen:
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US bougie info
http://www.4strokes.com/tech/ngkplug.pdf NGK ID
http://www.brommerforum.nl/print/faq/90 warmtegraden
http://www.ingfatrygg.se/Spark_plug_diagnostics.html
Je bougie vertelt je hoe rijk het mengsel was bij een bepaalde gasstand. Als je een flinkstuk volgas hebt gereden, dan zegt de kleur wat over de hoofdsproeier. Als je een flink stuk halfgas hebt gereden en dan de motor snel afzet, zegt de kleur vooral wat over de stand van de gasnaald. Zie ook de carb FAQ.
Een FS1 heeft graag een wat rijk mengsel, omdat dat iets beter koelt en je anders een warmloper riskeert. De kleur moet tegen donkerbruin aan zijn, zeg maar koffie met een heel klein beetje melk. De lichtbruine kleur (koffie verkeerd) die in de meeste artikelen voor andere brommers wordt geadviseerd, is eigenlijk voor een FS1 in de gevarenzone.
De electrodenafstand van je bougie moet tussen de 0,6 en 0,7 zijn. Dan geeft ie de krachtigste vonk. Zorg dat je altijd een reserve bougie bij je hebt. Een kapotte bougie is zo vervangen en het scheelt een lange wandeling naar huis. Als je je bougie verdenkt, denk dan ook aan de dop. Die kan soms ook voor storing zorgen.
Er zijn doppen en bougies met een weerstand erin. Deze zorgt voor radio ontstoring, maar ook voor een wat minder krachtige vonk en vaak vor storing aan je vonk. kzelf het het liefst de kleine dopjes zonder weerstand en de bougies ook graag zonder. NGK bougies herken je aan de R van resistor en de lichtblauwe letters. Laat die maar lekker in de winkel liggen.
Heb je een dop waarvoor op de kop van de bougie het dikke verloopstukje geschroefd moet worden, zet dan een tang op de draad en draai de tang iets zodat de draad wat beschadigd. Als je nu het verloopstukje erop draait, dan zit ie vast en draait ie niet stiekum los.
Plaats bij regen of pekelwater een stukje karton tussen je koelribben voor je bougie om deze tegen het opspattende watrer te beschermen, zo slaat de boel niet door, mocht je brommer aan watervrees lijken te lijden. Koop daarna een waterdichte dop.
http://www.4strokes.com/tech/ngkplug.pdf NGK ID
http://www.brommerforum.nl/print/faq/90 warmtegraden
http://www.ingfatrygg.se/Spark_plug_diagnostics.html
Je bougie vertelt je hoe rijk het mengsel was bij een bepaalde gasstand. Als je een flinkstuk volgas hebt gereden, dan zegt de kleur wat over de hoofdsproeier. Als je een flink stuk halfgas hebt gereden en dan de motor snel afzet, zegt de kleur vooral wat over de stand van de gasnaald. Zie ook de carb FAQ.
Een FS1 heeft graag een wat rijk mengsel, omdat dat iets beter koelt en je anders een warmloper riskeert. De kleur moet tegen donkerbruin aan zijn, zeg maar koffie met een heel klein beetje melk. De lichtbruine kleur (koffie verkeerd) die in de meeste artikelen voor andere brommers wordt geadviseerd, is eigenlijk voor een FS1 in de gevarenzone.
De electrodenafstand van je bougie moet tussen de 0,6 en 0,7 zijn. Dan geeft ie de krachtigste vonk. Zorg dat je altijd een reserve bougie bij je hebt. Een kapotte bougie is zo vervangen en het scheelt een lange wandeling naar huis. Als je je bougie verdenkt, denk dan ook aan de dop. Die kan soms ook voor storing zorgen.
Er zijn doppen en bougies met een weerstand erin. Deze zorgt voor radio ontstoring, maar ook voor een wat minder krachtige vonk en vaak vor storing aan je vonk. kzelf het het liefst de kleine dopjes zonder weerstand en de bougies ook graag zonder. NGK bougies herken je aan de R van resistor en de lichtblauwe letters. Laat die maar lekker in de winkel liggen.
Heb je een dop waarvoor op de kop van de bougie het dikke verloopstukje geschroefd moet worden, zet dan een tang op de draad en draai de tang iets zodat de draad wat beschadigd. Als je nu het verloopstukje erop draait, dan zit ie vast en draait ie niet stiekum los.
Plaats bij regen of pekelwater een stukje karton tussen je koelribben voor je bougie om deze tegen het opspattende watrer te beschermen, zo slaat de boel niet door, mocht je brommer aan watervrees lijken te lijden. Koop daarna een waterdichte dop.
Laatst gewijzigd door NIX op 06 dec 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Nog een kleine aanvulling op dit topic:
Ik zie vaak dat men een BR7HS of een BR8HS met de lichtblauwe letters in hun brommer hebben zitten. De R staat voor resistor, ofwel weerstand. Leuk voor hightech onstekingssystemen, maar in onze oude FS1-tjes alleen maar een kwestbaar onderdeel dat de bougie niet goed laat functioneren en vaak kapot gaat. Vermijd dus de lichtblauwe lettrs en de R achter de B.
Over de warmtegraden: eigenlijk gebruik je een B6 nooit. Misschien in een langzame setup met begrenste pijp of een RD met niet afgedraaide kop, maar eigenlijk is voor bijna elke snelle FS1 een B8 de enige ware. Soms blijft een B7 wat langer heel in een brommer met een 10mm carb, maar bijna alle setups met een 16mm vragen een B8. Voor inrijden kan een B7 ook wel eens nuttig zijn, omdat deze wat makkelijker zichzelf schoonbrand wat handig is met langzaam rijden en met rijke mix. Een enkeling wil een B9, maar dat zijn meestal de 60cc's met enorm veel compressie. Vaak slaat deze bougie vervolgens vet als je een keer een middagje rustig rijdt, dus een B9 is echt maar zelden nodig. En in de gevallen waarin een motor gaat pingelen, is vaak sprake van een dichtgekoolde einddemper, een fout afgestelde carb of een ontsteking die veel te vroeg of te laat staat.
Ik zie vaak dat men een BR7HS of een BR8HS met de lichtblauwe letters in hun brommer hebben zitten. De R staat voor resistor, ofwel weerstand. Leuk voor hightech onstekingssystemen, maar in onze oude FS1-tjes alleen maar een kwestbaar onderdeel dat de bougie niet goed laat functioneren en vaak kapot gaat. Vermijd dus de lichtblauwe lettrs en de R achter de B.
Over de warmtegraden: eigenlijk gebruik je een B6 nooit. Misschien in een langzame setup met begrenste pijp of een RD met niet afgedraaide kop, maar eigenlijk is voor bijna elke snelle FS1 een B8 de enige ware. Soms blijft een B7 wat langer heel in een brommer met een 10mm carb, maar bijna alle setups met een 16mm vragen een B8. Voor inrijden kan een B7 ook wel eens nuttig zijn, omdat deze wat makkelijker zichzelf schoonbrand wat handig is met langzaam rijden en met rijke mix. Een enkeling wil een B9, maar dat zijn meestal de 60cc's met enorm veel compressie. Vaak slaat deze bougie vervolgens vet als je een keer een middagje rustig rijdt, dus een B9 is echt maar zelden nodig. En in de gevallen waarin een motor gaat pingelen, is vaak sprake van een dichtgekoolde einddemper, een fout afgestelde carb of een ontsteking die veel te vroeg of te laat staat.
Kijk eerst even in de FAQ.
- henkie22222
- 500km gereden
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:55
- Locatie: Nijmegen
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18323
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
NIX schreef:Nog een kleine aanvulling op dit topic:
Ik zie vaak dat men een BR7HS of een BR8HS met de lichtblauwe letters in hun brommer hebben zitten. De R staat voor resistor, ofwel weerstand. Leuk voor hightech onstekingssystemen, maar in onze oude FS1-tjes alleen maar een kwestbaar onderdeel dat de bougie niet goed laat functioneren en vaak kapot gaat. Vermijd dus de lichtblauwe lettrs en de R achter de B.
Over de warmtegraden: eigenlijk gebruik je een B6 nooit. Misschien in een langzame setup met begrenste pijp of een RD met niet afgedraaide kop, maar eigenlijk is voor bijna elke snelle FS1 een B8 de enige ware. Soms blijft een B7 wat langer heel in een brommer met een 10mm carb, maar bijna alle setups met een 16mm vragen een B8. Voor inrijden kan een B7 ook wel eens nuttig zijn, omdat deze wat makkelijker zichzelf schoonbrand wat handig is met langzaam rijden en met rijke mix. Een enkeling wil een B9, maar dat zijn meestal de 60cc's met enorm veel compressie. Vaak slaat deze bougie vervolgens vet als je een keer een middagje rustig rijdt, dus een B9 is echt maar zelden nodig. En in de gevallen waarin een motor gaat pingelen, is vaak sprake van een dichtgekoolde einddemper, een fout afgestelde carb of een ontsteking die veel te vroeg of te laat staat.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23402
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Ieder zijn eigen merk en bevindingen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met een NGK bougie (behalve 1 keer dan, toen sloeg een b9hs bougie vet in de FS1), ook in mijn crosser heb ik een NGK zitten, is nog nooit vet geslagen ookal rij ik af en toe wel even rustig om terug te komen naar de auto vanaf de baan, ligt dus denk ik meer aan de ontsteking dan de bougie.
Ik heb nog nooit problemen gehad met een NGK bougie (behalve 1 keer dan, toen sloeg een b9hs bougie vet in de FS1), ook in mijn crosser heb ik een NGK zitten, is nog nooit vet geslagen ookal rij ik af en toe wel even rustig om terug te komen naar de auto vanaf de baan, ligt dus denk ik meer aan de ontsteking dan de bougie.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10775
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
bdalenoord schreef:Het document wat op dit adres te vinden is geeft uitgebreide informatie over NGK-bougies en vergelijkbare bougies van andere merken. Het gaat om zeer veel informatie (ruim 290 pagina's), gebruik van de zoekfunctie (CTRL+F) is in het document dus wel handig om te vinden wat je zoekt!
Succes!
Kijk eerst even in de FAQ.