Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Voor alles wat niet FS1-gerelateerd is
Plaats reactie
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 861
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Vorig jaar kwam ik er achter dat mijn steekas van de brug de kop er af gebroken was en de brug begon weer mee te sturen, en de moer en de as kwamen de andere kant de motor uit zetten...
Bij een landbouwvoertuigen onderneming een passende steekas besteld voor 15 euro en die probleemloos gemonteerd.
CSMNL had hem niet meer, maar dit was nog een stuk goedkoper ook.

Al met al, hoop ik dat je hieraan wat hebt, voor een goed begin in 2024 :lol: .
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Dat van die cilindervoet moeren is wel een goeie. Heb ze bij een XT blok ook wel eens zien barsten. Die koptappen zullen wel helicoils of inserts worden als ik die eruit trek.

Ik heb een pers. Ben nu de achterbrugas aan het volgieten met olie door het smeernippelgat. Af en toe warmfohnen, hopelijk gaat de olie overal tussen zitten en krijg ik de bende losgeperst zonder iets te vervormen. Die pen van de schokker is trouwens ook een klerelijer. Splitpen is eruit, was een heel gedoe met roest en dat stuk spatboard wat pas los kan als de schokker los is. Fantastisch...

Heb wel weer succesvol enkele afgebroken draadeindjes losgelast. Kan ik de ori draadgaten weer gebruiken en de boutjes deze keer invetten voor ze te monteren. In de achterbrug zit nog 1 afgebroken stuk voetsteundraad. Die moet er met mijn mate van OCD ook nog uit. Gaat vast lukken...

De kabelboom fix ik gewoon. Dan kan hij weer mee. En anders pruts ik een eenvoudige boom in elkaar met licht dat meteen aan gaat als de motor draait.

Koplamp en oren heb ik weer min of meer in de ori vorm terug.

Ik ben nog wel op zoek naar de chromen ringen en 1 rubberring die onder de tellers (type plestik) moeten. Zag dat de stofhoezen voor de vork ook niet meer te krijgen zijn. Dan maar die van een MT pas maken.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Geprobeerd het DT frame in de pers te passen om de brugpen eruit te persen. Ik moet dus op zoek naar een grotere pers...
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 861
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

https://www.google.nl/maps/place/Roukam ... &entry=ttu

Deze schokbrekersokken die ik bij de bovenstaande link meegenomen had waren imitaties voor een XT250. Maar die passen ook. Ik kan me herinneren dat ze niet hetzelfde nummer hadden, maar zagen er hetzelfde uit.

De pen van de schokbreker zat bij mij ook vast, en zat zo vast dat na een enduro ritje zelfs de kop van de schokbreker was afgebroken. Toen ik de motor aan de kant wilde tillen vond ik de DT nogal licht,,, maar het achterwiel bleef op de grond staan.
Die volgende dag had ik nog een rit en had de kop van de schokbreker vol in de 2 componenten siliconenkit gezet. De schokbreker was lek en de motor dweilde daardoor een beetje. Maar de volgende dag heb ik het evenementje nog uitgereden. Ik heb de gekste dingen moeten meemaken met die DT, maar ben nog altijd thuis kunnen komen.
Zoals vanaf Moergestel met een voetpakking die naar buiten hing. Even een T-rap en een keukenpapiertje.
Na een sprong over een verkeersdrempel een enorme klap uit het blok met daarna een angstaanjagend gejank.
Voorzichtig naar huis gereden vanaf Utrecht, bleek achteraf een tandwiel van de oliepomp er af gelopen te zijn.
Maarja, ik reed toen met mengsmering in de benzinetank. Met nog een tocht tochtje in Brabant toen kwam ik 's avonds thuis met 7 scheuren en een gat van 5x5 cm in de uitlaat... compleet gedesintegreerd.
Electra knalde uit elkaar bij Eemnes waardoor de stukken van een keramische weerstand recht in mijn gezicht knalde en leek alsof ik met een kat gevochten had.
De DT400 stinkt, zuipt, trilt, rookt.... maar ja,,, dat deed mijn opa ook, en dat was ook een geweldige kerel.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Haha, alles wat je niet eerst zelf aanpakt, gaat kapot en laat zien hoe goed de vorige eigenaar er voor was. Ik wil dat zoveel mogelijk voorkomen, maar ik weet nu al dat er toch onderweg het e.e.a. gaat gebeuren. Ik vind het geweldige dingen. Hoop dat het complete blokje niet te beroerd is, maar volgens mij kon ik de poelie niet eens draaien en zag ik een niet ori draad uit de ontsteking komen... We gaan het zien. M'n tussenbus voor het achterwiel is uit de Heimat onderweg (althans, ik heb betaald). Eerst die verrekte brug los zien te krijgen. Elke dag krijgt alles daar een korte Imal behandeling. En dan... een monsterpers. Al pers ik dat frame compleet met brug plat.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 861
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door kittop »

Als het goed is draait de brug als mee in de bussen in de brug.
Niet gelijk volg de kracht er op zetten, maar verhoog de druk met mate.
Tik ook tegen de as als deze op druk staat en neem de tijd.
Drink een paar bakkies tussendoor en rol er een dikke sigaar bij.
Dan ben ik overtuigd dat de as na veel morren uiteindelijk naar buiten komt.

De DT400 vraagt weinig aandacht, maar krijg er toch veel plezier voor terug.
Alleen de aftapdop krijg ik niet los, dus gebruik ik de versnellingsvergrendeling als olieaftap.
Het is absurd wat ik met de DT400 heb gedaan en hij heeft alle Hennoritten zonder haperingen doorstaan.
Het water hier in het Gooimeer staat op het moment absurd hoog en Waternet heeft hier zelfs de sluizen van de aanloophaven verhoogd en gestut. Deze sluizen hebben eigenlijk een omgekeerde functie om te zorgen dat de aanloophaven met de aanliggende parken niet leegloopt bij laag water. Bij laag water heb ik de DT400 wel eens uitgelaten over de ontstane wadden, maar reed ook probleemloos een diep punt door waar mijn blok onder water verdween... Maar dat gaat hij nu niet meer redden want het water staat nu heul erg hoog.
Met andere woorden, met simpele techniek kan er weinig stuk aan als het op de juiste manier in elkaar zit.
Die zelfde Henno van de Hennorit heeft een Dakar niet uitgereden omdat hij door een zoutmeer gereden was en toen allerlei electronische shit kreeg en optaters via zijn stuur. In 2006 reed hij met een toen 35 jaar oude XT Dakar uit.
Welliswaar met de rode lantaarn, maar hij vertelde wel als je een nieuwe machine aan het einde van de rit geen onderhoud gaf, dan reed je de volgende dag de rit niet uit. Met de XT kwam hij soms zo laat binnen dat hij gelijk ging slapen en kreeg de XT geen onderhoud... Dit is ondenkbaar met de nieuwe machines, maar zijn XT500 bleef het doen.

https://www.parisdakar.it/henno-van-ber ... kar-xt500/

In het buitenland werd hij als een held onthaald, echter de Nederlandse pers heeft aan hem weinig aandacht geschonken, puur omdat hij het geld niet had om de pers te spekken werd hij doodgezwegen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Ik ken de Hennoritten van het XT forum. Volgens mij rijdt de ouwe Beekhuizen ze ook vaak mee.

Die vastzittende assen is altijd gezeik, als ze nou bij montage iets vet hadden gekregen...
Ik heb bij de Zip die ik voor mijn neefje klaarmaakte vorig jaar, meteen de assen van de blokophanging/achterbrug eruit getrokken en dik ingevet. Die gaat over 20 jaar nog soepel uit elkaar en nog beter: Die gaat geen speling geven. Bij de meeste van die dingen kun je het achterwiel zo 10cm van links naar rechts bewegen, dat is ongelovelijk. Blokken barsten zelfs waar de as erdoor gaat. Alleen maar omdat de fabriek ze droog monteert en de dealer er ook geen vet op gooit voordat ze verkocht worden.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10774
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Wat ben je momenteel nog meer aan het doen 5.0

Bericht door NIX »

Een ooit rood gebukste zijkap en achterspatboard een flinke afbijbehandeling gegeven. Ze zijn weer een soort van wit.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie