Pagina 1 van 1

Rem DX 1977

Geplaatst: 29 nov 2013, 13:38
door Peter Panne
Ik ben bezig met de revisie van een 1J6 1977 DX.
Op dit moment struikel ik bij de schijfrem.

Zou hem graag splitsen om alles in goede conditie te brengen.
Is dit mogelijk? Ik zie wel dat er achter de 2 rubber dopjes aan de buitenzijde veerringen zitten met RVS? assen.


* zijn deze te verwijderen?
* kan dan de remklauw gesplist worden?

of is er een betere manier om de "piston set" te demonteren en gangbaar te maken

Peter

Geplaatst: 29 nov 2013, 14:05
door fs1willem
Tot zover kun je het demonteren :

Afbeelding

Achter die rubbertjes zitten glijstangetjes waarover de bevestigingsbeugel zou moeten kunnen glijden. Vaak zit dat echter enigszins vast. Dus alles loshalen schoonmaken en die glijstangetjes bij montage rijkelijk voorzien van smeervet. Let wel op, want er zit ook nog een veer in die ruimte die rammelen voor komt. Die moet ook weer goed teruggeplaatst worden.
Die veerringetjes verwijderen en dan met de schroevedraaier die glijstangetjes eruit draaien.

De piston verwijderen met lucht. Ik heb hier weleens gelezen dat het met een vetspuit ook zou moeten werken. Hangt er een beetje vanaf hoe vast een en ander zit.

Geplaatst: 29 nov 2013, 14:36
door Peter Panne
Dankjewel Willem.

Toen ik zat te rommelen in de asjes zag ik een schroefdraad 5 mm zitten. Tool-tje gemaakt om ze te liften, ze zaten behoorlijk vast maar na wat gekraak schoten ze los.
De Piston gaf het op na 8 bar lucht en kwam er met een klap uit. Er zit een corrosie putje in maar die zit onder de afdichtingen dus dat is (denk ik) geen bezwaar. Ik heb er even een foto van gemaakt maar ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen.

Geplaatst: 29 nov 2013, 16:35
door Piet den Breejen
Je kunt dit beter met een vetspuit demonteren.
Met een vetspuit kun je een hoge druk verkrijgen, veel meer als met lucht.
Lucht is comprimeerbaar, vet niet. Je hebt het uitpersen dan ook veel meer in de hand, en loop je niet het risico dat je een zuiger om je oren krijgt.
Met luchtdruk is levensgevaarlijk. Ik heb hiermee ongelukken zien gebeuren.

Geplaatst: 29 nov 2013, 16:35
door fs1willem
Ok, dan ben je goed op weg 8) .

Ik plaats zelf mijn foto's via photobucket, maar er zijn ook andere sites waar je je foto's gratis kunt dumpen. Met een linkje kun je deze dan in je bericht hier plaatsen.

Anders hier even zoeken... staat vast ergens beter omschreven.

Geplaatst: 29 nov 2013, 18:46
door Pa_Tombo
Goeie uitleg.
Kan een fs1 met de ogen dicht uit elkaar halen.
Maar in de klauw hebben we ons eerlijk gezegd nooit in verdiept.
Zo zie je ,nooit te oud om te leren. :clap:

Geplaatst: 29 nov 2013, 21:45
door Peter Panne
Ziet er weer keurig uit, bedankt voor de tips.
Gelijk maar de rempot en oliereservoir uit elkaar gehaald en gereinigd. Viel mij eigenlijk best tegen wat een vervuiling in het remsysteem zat. Volgens mij is het sinds 1977 niet uit elkaar geweest. Alles netjes in de primer gezet zodat e.e.a. spuitklaar is en netjes afgewerkt kan worden.
Er zit nu zeker al 150 uur werk in, of ik schiet niet op - of ik wil het te netjes - of het project was te slecht voor een revisie...... Maar deze brom verdient een tweede leven. Ik hoop ooit met mijn kleindochter door de polder te scheuren, zoals ik nu met mijn dochter en zoons doe, ze is vandaag 1 dag jong!

Geplaatst: 29 nov 2013, 22:44
door NIX
Denk ook aan de O-ringen en de groeven waarin ze zitten. Er is ook een schijfremFAQ.

Geplaatst: 25 dec 2013, 15:33
door Peter Panne
Ik heb wat foto's op mijn hobby site geplaatst van de schijfrem revisie.
Is niet veel maar misschien heeft iemand hier iets aan.

Groet,
Peter.

http://www.petervanderpanne.nl/Peter/Project_1J6.html

Geplaatst: 25 dec 2013, 16:35
door fs1willem
Peter Panne schreef:Ik heb wat foto's op mijn hobby site geplaatst van de schijfrem revisie.
Is niet veel maar misschien heeft iemand hier iets aan.

Groet,
Peter.

http://www.petervanderpanne.nl/Peter/Project_1J6.html


Leuk verhaal 8) !!

Let wel even op de draadboom die naar de koplamp gaat. Deze hoort zo te lopen :

Afbeelding